17 توصيه براي حفظ جواني پوست

طراوت و جواني و شادابي پوست آرزويي است كه همه به دنبال آن هستند ظاهر و جواني پوست تا حدي مرتبط به ارث است اما رعايت اصول بهداشتي و تغذيه اي و همچنين برخي از دستورات براي به تاخير انداختن پيري پوست به سادگي امكان پذير است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ هر چند به تازگي استفاده از روشهايي همچون استفاده از انواع ليزر و ميركودرم ابريشن بسيار متدوال شده است ولي با استفاده از راهكارهايي عملي تر و كم هزينه تر نيز مي توان جواني پوست را حفظ كرده و ايجاد چين و چروكها را به تاخير انداخت.


* استفاده از كرم هاي حاوي AHA براي پيشگيري از پيري پوست از چه سني توصيه مي شود؟

دكتر ريحانه مهرگان متخصص پوست و مو به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: كرمهاي AHA بطور قطع از بروز پيري پوست پيشگيري مي كند اما استفاده از اين كرم در افراد متفاوت است AHA در بازار دارويي ايران بصورت كرم و لوسيون موجود است.
لوسيون براي پوستهاي چرب و كرم براي پوستهاي خشك توصيه مي شود افرادي كه داراي پوستهاي حساس هستند به طورحتم بايد از درجات پايينAHA شروع كنند بنابراين نوع كرم AHA بهتر است ازسوي پزشك تجويز شود در صورت استفاده از اين كرم كه شبها بايد مورد استفاده قرار گيرد كرم ضد آفتاب نيز بايد در طول روز هر 3 ساعت يكبار تمديد شود.


*پيلينگ هاي طبيعي براي كم رنگ كردن جاي جوشها و لكها
استفاده از پوست خيار، ماست ترش شده به خصوص براي پوستهايي كه جوش مي زنند بسيار مناسب است البته براي پوستهايي كه مستعد جوش هستند بايد ماست كم چرب استفاده شود.
استفاده از عسل و جوانه گندم نيز براي پوستهاي خشك مناسب است.
عصاره شيرين بيان براي كم رنگ كردن لكهاي پوستي بسيار موثر است در بسياري از داروهاي ضد لك خارجي شيرين بيان جزو مواد اصي تشكيل دهنده دارو است.ويتامين C نيز براي كم رنگ كردن لكها بسيار مناسب است.خانمهايي كه داراي لكهاي قهوه اي رنگ در ناحيه پشت دست هستند لكها بدون استفاده از دارو و با استفاده از آبليمو برطرف مي شود ولي استفاده از آبليمو به دليل امكان ايجاد قرمزي و حساسيت براي صورت توصيه نمي شود.


*گياه شيرين بيان چگونه لكها را برطرف مي كند؟
جوشانده غليظ ريشه شيرين بيان را مي توان روزانه 2 تا 3 نوبت براي لكها استفاده شود.
دكتر مهرگان تاكيد كرد: استفاده از اين عصاره غليظ شده يكي از درمانهاي بسيار مناسب براي لكهاي صورت است.


*استفاده از موبرها موجب تغيير رنگ پوست يا ضخيم شدن ريشه موها مي شود؟

استفاده از موبرها بصورت مستقيم موجب تغيير رنگ پوست نمي شوند اما در صورت ايجاد قرمزي و حساسيت و اگزما در پوست بيشتر درافرادي كه داراي پوستهاي سبزه هستند در صورتي كه محل اگزما در معرض نور آفتاب فرار گيرد موجب ايجاد لك خواهد شد بنابراين قبل از استفاده از اين تركيبات بايد در قسمت پايين لاله گوش مقداري از تركيب روز قبل از مصرف آزمايش شود در صورت عدم ايجاد حساسيت براي صورت مورد استفاده قرار گيرد براي ساير نواحي بدن نيز روي ناحيه ساعد يا بازو بايد موبر تست شود.


* بهترين راهكار عملي براي داشتن پوستي جوان و شاداب كدام است؟

دكتر مهرگان با تاكيد بر لزوم رعايت مراقبتهاي اوليه پوست گفت:‌اولين گام در اين زمينه استفاده از ضد آفتاب مناسب است.
وي افزود: اغلب بيماران سئوال مي كنند چه نوع ضد آفتابي بهترين است؟ همه افراد بدانند كه بهترين ضد آفتاب را نمي توان تعيين كردن استفاده از ضد آفتاب بر اساس نوع پوست هر فرد متفاوت است افرادي كه داراي پوستهاي خيلي روشن هستند بايد از ضدآفتاب با (SPF) بالاتر استفاده و افرادي كه داراي پوست چرب هستند بايد از ضد آفتاب فاقد چربي استفاده كنند.
مصرف نكردن سيگار نيز مهمترين نكته در حفظ شادابي پوست است مصرف سيگار و استرس موجب افتادگي سريع و شديد پوست شده و موجب تسريع روند پيري پوست مي شود. خواب شبانه بايد به اندازه كافي باشد.


*زمان خواب در حفظ شادابي پوست تاثيرگذار است بهترين زمان خواب 11 شب تا 7 صبح است

مهرگان ادامه داد:‌زمان خواب شبانه تاثير زيادي در حفظ سلامت و شادابي پوست دارد افرادي كه از ساعت 3 نيمه شب تا 11 صبح مي خوابند هر چند مدت زمان خواب كافي است اما اين زمان براي سلامت پوست نامناسب است.


*بهترين زمان خواب براي جوان ماندن پوست
ساعت 11 شب تا 6 يا 7 صبح بهترين زمان خواب براي حفظ جواني پوست است اگر اين زمان 2 يا 3 ساعت تغيير كند يعني شبها ديرتر و صبحها نيز بعد از ساعت 7 از خواب بيدار شويد پوست به شدت افت مي كند زيرا پوست براي استراحت به زمان خاصي كه ذكر شد نياز دارد.
اين متخصص پوست تاكيد كرد: حتي اگر شروع خواب شبانه هشت شب و زمان بيداري 4 صبح باشد باز هم پوست دچار افتادگي مي شود.


*نكات مهم در حفظ سلامت پوست
مصرف مواد غذايي كه حاوي تركيبات ويتامين ب بيشتري هستند مانند جوانه گندم، شير، انواع غلات تاثير بسزايي در حفظ شادابي و جواني پوست دارد.
افرادي كه داراي پوست هاي خشك هستند بايد حتما از كرم مرطوب كننده استفاده كنند اين افراد در صورت استفاده نكردن از اين كرمها به طورحتم دچار پيري زودرس مي شوند.


*مصرف كرم هاي ضد چروك از چه سني توصيه مي شود؟
تاثير فاكتور ارث در داشتن پوست با طراوت انكارناپذير است افرادي كه داراي ارث ابتلا به پيري زودرس هستند در صورت خواب مناسب و مصرف نكردن سيگار نيز سريعتر از ديگران به پيري پوست دچار مي شوند بنابراين بايد برحسب نوع پوست استفاده از كرم ضد چروك مناسب را زودتر شروع كنند اين زمان با توجه به سن افراد متفاوت است ولي در برخي از افراد پوست حتي از سن 22 سالگي دچار افت پوست مي شوند به اين گروه توصيه مي شود استفاده از كرم هاي ضدچروك را از اين سن شروع كنند.
ولي بطور معمول به افرادي كه مشكل خاصي همچون ارث و مصرف سيگار ندارند توصيه مي شود استفاده از كرمهاي ضد چروك را از سن 30 سالگي شروع كنند.


*كرمهاي زيبايي ايراني بهتر است يا خارجي؟
بطور معمول از نظر كيفيت كرمهاي ايراني با خارجي تفاوتي ندارند و كرمهاي توليد شده در ايران حدودا 90 درصد همان خواص كرم هاي توليد خارج از كشور را دارند و نيازي به پرداخت هزينه هاي چندين برابري براي تهيه كرمهاي خارجي نيست.
دكتر مهرگان تاكيد كرد: استفاده از كرم هاي توليد داخل از كارآيي لازم90 درصدي برخوردار است مابقي 10 درصد را نيز افراد مي توانند با انجام مراقبتهاي لازم پوستي سلامت و جواني پوست را حفظ كنند.


*قرصهاي ويتامين E در جلوگيري از چين و چروك

دكتر مهرگان گفت:‌مصرف ويتامين E مانند تيغ دولبه است در صورتي كه به اندازه مصرف شود موجب تقويت سيستم ايمني و ايجاد تاثيرات ضد چروك و آنتي اكسيدان دارد ولي در صورت مصرف زياد از حد موجب اختلال در سيستم ايمني و ابتلاي فرد به انواع بيماريها مي شود.
وي در خصوص ميزان مصرف ويتامين E افزود: مصرف يك عدد قرص 400 ميلي گرم، 2 بار در هفته نياز افراد به اين ويتامين را مرتفع مي كند.
اين متخصص پوست و زيبايي تصريح كرد:مصرف ويتامينها به صورت طبيعي بر مصرف قرصهاي ويتامين ارجحيت دارد، مصرف قرصهاي شيميايي بهتر است به حداقل رسانده شود.
در افرادي كه به دلايلي قادر به مصرف ميوه ها و سبزيجات نيستند بهتر است قرصهاي ويتامين را تنها براي مدت كوتاهي استفاده كنند.


*تاثير كرمهاي ويتامينC در روشن شدن پوست

ويتامين C مهترين درمان ضد لك و ضد چروك است.
اين متخصص پوست و زيبايي در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص اينكه آيا مصرف كرمهاي ويتامين C موجب انعطاف پذيري پوست و برطرف شدن لكهاي پوستي مي شود يا مصرف اين كرمها بيشتر جنبه تبليغاتي دارد گفت: ويتامين C بصورت موضعي و خوراكي از مهمترين تركيبات درماني ضد لك و ضد چروك محسوب مي شود.
وي افزود: اين ويتامين تاثيرات ضد چروكي قوي دارد.
مصرف كرمهاي مختلف با درصدهاي متفاوتي از ويتامين C براساس نوع پوست موجب ايجاد اثرات ضدچروكي و ضد لك مي شود.
داروهاي توليد شده داخل نيز داراي اثرات بسيار مناسب اين ويتامين هستند و نيازي به مصرف كرمهاي خارجي نيست.
در افرادي كه ميوه كمتر مصرف مي كنند مصرف قرصهاي ويتامين C از درماني ضدلك است كه بر اساس تشخيص پزشك تجويز مي شود.
البته مصرف ويتامين C طبيعي با نوشيدن يك ليوان آب پرتغال، آبليمو، آب كيوي يا آب طالبي مناسب تر از مصرف قرص ويتامين C است.
كرمهاي حاوي ويتامين C بايد حداقل حاوي 10 درصد از اين ويتامين باشد براي تاثير ضد لكي كرم ميزان ويتامين C موجود در آن بايد حداقل به ميزان 10 تا 20 درصد باشد.
كرمهاي ايراني موجود در بازار به ميزان 20 درصد و كرمهاي خارجي عرضه شده در بازار دارويي ايران نيز حاوي 30 درصد ويتامين c هستند.


* تاثيركرمهاي ليفتينگ در جلوگيري از افتادگي پوست
دكتر مهرگان گفت: افتادگي پوست معمولا از سن 25سالگي شروع مي شود ولي در افراد مختلف تحت تاثير عواملي همچون خواب، استرس و مصرف سيگار، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و كاهش كلاژن و الاستين پوست و در نتيجه افتادگي پوست ايجاد مي شود بنابراين استفاده از كرم هاي مختلف از جمله كرم ليفتينگ براي جلوگيري از افتادگي پوست توصيه مي شود.


*كرمهاي حاوي استروژن از افتادگي پوست پيشگيري مي كنند
در خانمهاي يائسه با توجه به اينكه استروژن پوست به طور ناگهاني كاهش مي يابد ميزان كلاژن و الاستين نيز دچار كاهش مي شود بنابراين خانمهايي كه در سنين يائسگي و كاهش تدريجي عادت ماهيانه هستند به طورحتم بايد با مراجعه به پزشك و با استفاده از كرمهاي حاوي استروژن از افت 40 تا 50 درصدي ناگهاني استروژن پيشگيري كنند.
مهرگان تاكيد كرد:‌براي استفاده از اين كرمها نيازي به مصرف هزينه بالا براي تهيه كرمهاي خارجي نيست بلكه با تجويز پزشك براي تهيه كرمهاي ساختني حاوي استروژن مي توان اين كرمها رابا قيمتي بسيار مناسب تهيه كرد.
استفاده از ليزرهايي كه عوارضي بر پوست ايجاد نمي كند براي تمامي انواع پوست قابل استفاده است.
اين نوع ليزرها موجب تحريك ساخته شدن كلاژن و الاستين در پوست و ايجاد قوام و سفتي پوست مي شود استفاده از اين نوع ليزرها با توجه به سن افراد متفاوت است.
اين متخصص پوست و زيبايي يادآور شد، ايجاد سفتي و قوام پوست در مواردي كه ليزر همراه با كرمها ضد افتادگي استفاده مي شود به مراتب بيشتر از زماني است كه كرمها به تنهايي مورد استفاده قرار گيرند.
استفاده از اين نوع ليزرها در زمانهاي مختلف و با فواصل زماني متفاوت توصيه مي شود.


*عملي ترين راهكار براي پيشگيري از شلي و افتادگي پوست

در افرادي كه امكان استفاده از ليزر را ندارند عملي ترين راهكار براي پيشگيري از افتادگي پوست رعايت تغذيه و خواب مناسب، دوري از استرس و عدم مصرف سيگار همراه با مصرف كرمهاي حاوي ويتامين C و گليكوليك اسيد كه همان اسيدهاي ميوه است بطور موثري مانع از بروز زودرس شلي پوست مي شود.
در افرادي كه تمايل به مصرف كرمهاي اسيد ميوه ندارند مي توانند با استفاده از پوست ميوه هايي كه در آنها ايجاد حساسيت نمي كنند مانند پوست سيب، پوست خيار و يا ماست به خصوص ماستهاي پروبيوتيك مي توانند از بروز افتادگي پوست پيشگيري كنند.
استفاده از كرمهاي حاوي ليپوزوم نيز تا حد زيادي از بروز اين عارضه پيشگيري مي كند و مانع از افتادگي پوست مي شود.


*آيا مصرف ميوه ها به اندازه كرمهاي حاوي AHA در جلوگيري از پيري پوست موثرند؟
مهرگان گفت: مصرف موضعي ميوه ها نيز بسيار موثر است و اين كار از هزاران سال پيش تاكنون براي حفظ جواني و شادابي پوست مورد استفاده بوده است.
پوست ميوه ها داراي اثرات متفاوت و خواص مختلفي هستند استفاده از پوست خيار پوست طالبي هلو و زردآلو موثر است اما در استفاده از ميوه ها نيز بايد همچون مصرف دارو قبل از استفاده ميوه مورد نظر درناحيه اي از صورت آزمايش شود در صورت عدم بروز حساسيت براي تمامي نواحي صورت قابل استفاده است.


*استفاده از اپي ليدي باعث ضخيم شدن موها مي شود؟

اصولا ضربه بر مو موجب تضعيف ريشه مو و از بين رفتن موها مي شود استفاده طولاني مدت از اپي ليدي به طورحتم موجب كاهش تعداد موها خواهد شد. استفاده از اپي ليدي موجب ضخامت موها نمي شود بلكه ريشه موها را دردراز مدت ضعيف مي كند./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سلام وخسته نباشید خدمت شما،میخواستم از شما سوال کنم قرصی که برای رشد سریع مو هست را به من معرفی کنید رشد موهایم کم است ،در ضمن الان زینک هم مصرف میکنم ،مچکر
Iran, Islamic Republic of
کلصوم
۰۰:۴۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
سلام میشه واسه چاقی گونه ها یه قرصی یا یه کرمی نام ببرید
Iran, Islamic Republic of
امیر
۱۲:۴۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
عالی بود . تشکر که این مطالب مفید را نشر مکنید
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
زهرا
۱۷:۴۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام ممنون از مطالب خوب و عالی شما
من پوستم بیشتر به سمت خشکی تمایل داره میخواستم یه ابرسان خوب معرفی کنید و درباره نحوه مصرفش و اینکه کمک میکنه به رفع خشکی پوستم
United Kingdom
زهرا
۱۵:۳۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
ایا برای پوست دارای اگزما هم میشه از کرم ا اچ ا استفاده کرد ممنون میشم از راهنماییتون
Iran, Islamic Republic of
fateme
۱۷:۳۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
مسی هسی
Iran, Islamic Republic of
طناز
۲۳:۲۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
سلام من پوستم چربوکک ومک ولک داره شما چی پیشنهاد میکنید
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
خوب بود اما کاش درمورد کبد هم که یکی از دلایل بوجود امدن لک پوسته توضیح میدادد
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
عالی بود ممنون
Germany
آتنا
۱۳:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
خیلی خوب بود , ممنون
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
سلام ۲۵ سالمه صورتم لکه قهوی شبیه کک ومک داره چه قرص های بخورم کک ومکام ازبین برن
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
سلام ۲۵ سالمه صورتم لکه قهوی شبیه کک ومک داره چه قرص های بخورم کک ومکام ازبین برن
Iran, Islamic Republic of
زهرا
۱۶:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
زهرا
۱۶:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
مرسی واقعا تشکرازشما
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
کاش در مورد کک و مک میگفتن
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
باسلام وخسته نباشید.پوست صورتم چرب وکم آبه وگونه هام خیلی سرخ می شن وخارش شدیدصورتم آزاردهنده شده ومنافذصورتم خیلی نمایان شدن خیلی خسته شدم ازبس که داروهای مختلفی خریدم خواهش می کنم مراراهنمایی کنید.باتشکر.
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۵
خیلی عالی بود .مرسی
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
عالى بود ممنون
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۵ تير ۱۳۹۵
مرسی خیلی عالی بود جوابها قانع کننده بود
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۵ تير ۱۳۹۵
عالی بود،
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۴ تير ۱۳۹۵
مرسی.فقط ممنون میشم بگید به غیراز این میوه های گفتید دیگه چه میوهای خوب هستند واسه ی لک های صورت،
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۴ تير ۱۳۹۵
خیلی خوب بودممنون
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
خیلی عالیه استفاده کردیم
Oman
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
آیا کرم شیرین بیان تروجان اثری روی لکه های پوستی دارد؟
Oman
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
آیا کرم شیرین بیان تروجان اثری روی لکه های پوستی دارد؟
United Kingdom
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام میشه بگویی تابلت ویتامین ث تا چند. مدت لکه های صورت را پاک میکند
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۱:۴۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
عالي بود
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
سلام. بهترین راه برای از بین بردن موهای زائد چیه؟
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۴
خیلی خوب بود.فقط اینکه چه باید بکنیم تا پوستمون حساس نازک وشل نباشه.و دیرتر بیفته؟واینکه برای شستشوی صورت چی مناسبتره؟ممنون از راهنماییتون
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
عالی بود، ممنون. از توصیه. های خوبتون
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۴
مرسی از راهنماییاتون مهسا
Iran, Islamic Republic of
الهام
۰۱:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
سلام تشکر از مطالبتون
یه سوال داشتم
ایا مصرف قرص ویتامینeبرای رژیم پسردارشدن تاثیری دارد یا خیر؟واینکه زن مصرف کند یا مرد؟
ممنون
Iran, Islamic Republic of
roza
۰۴:۱۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
ببخشید میشه قرص یا پودرهایی که باعث زیبایی و شفایت پوست میشه رو نام ببرید (قرص های ویتامین )
Iran, Islamic Republic of
roza
۰۴:۱۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
ببخشید میشه قرص یا پودرهایی که باعث زیبایی و شفایت پوست میشه رو نام ببرید (قرص های ویتامین )
Iran, Islamic Republic of
ساحل
۲۲:۴۵ ۰۶ تير ۱۳۹۴
ببخشید میشه درمورد لکه های بازو دارو گیاهی معرفی کنید؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
رضوان
۱۱:۵۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
سلام خوب بود
Iran, Islamic Republic of
زینب
۰۸:۱۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
خوب بود
Iran, Islamic Republic of
نیلوفر
۰۶:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
عالی وکامل متشکرم
Iran, Islamic Republic of
کیوان شکوری
۱۵:۵۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۴
خوب بود
Iran, Islamic Republic of
مریم
۱۲:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
عالی بود ممنون
Iran, Islamic Republic of
ساینا
۰۲:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
خیلی ممنون
Iran, Islamic Republic of
رها
۱۰:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
خیلی موثر و مفید بود ممنون
Iran, Islamic Republic of
فهیمه
۱۸:۰۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
ندا
۰۲:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
عالي بود
Iran, Islamic Republic of
سیما
۱۶:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
عالی بود مرسی
Iran, Islamic Republic of
لیلی
۰۶:۱۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
ممنون. از توصیه هاتون
Iran, Islamic Republic of
طناز
۲۰:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۳
ممنونم استفاده کردیم
Iran, Islamic Republic of
علي
۲۳:۵۱ ۲۷ دی ۱۳۹۳
باسلام عالي بود
Iran, Islamic Republic of
فهیمه
۲۱:۴۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۳
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
فهیمه
۲۱:۴۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۳
عالی بود
United States
نارین
۲۳:۰۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۳
ممنون بسیار مفید و بروز بود
Iran, Islamic Republic of
feri
۱۰:۴۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
با سپاس فراوان بی نهایت متشکرم بسیار عالی وقابل استفاده بود
Iran, Islamic Republic of
باران
۰۸:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
با سلام وممنون از شما اگه لطف كنيد طريقه مصرف داروهاي گياهي رو بگين ممنون مي شم
Iran, Islamic Republic of
سحر
۱۴:۱۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
خیلی خوب بود
Iran, Islamic Republic of
سارا
۱۲:۲۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
خيلي عالي بود خسته نباشيد-زيرچشم من دربلندي گونه لك زده چه كاركنم خيلي پررنگ شده -كمكم كنيد
Iran, Islamic Republic of
الهام
۱۸:۴۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۳
مرسي خوب بود
Iran, Islamic Republic of
ميترا
۱۰:۵۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
ممنونم از شما
Iran, Islamic Republic of
ميترا
۱۰:۴۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
ممنونم از شما
Iran, Islamic Republic of
سهیلا
۰۰:۲۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
باتشکر مطالب خوبی بود.
Iran, Islamic Republic of
سهیلا
۱۴:۲۵ ۳۱ تير ۱۳۹۳
وااااااقعا ممنوووون شما خیلی دقیق همه چیزرا توضیح داده بودین کاش ادرس مطبتونم میذاشتین.وباااااازهم ممنوووونم
Iran, Islamic Republic of
نوشین
۱۶:۱۴ ۲۰ تير ۱۳۹۳
ممنون خیلی عالی بود
Iran, Islamic Republic of
مهيا
۱۰:۵۱ ۱۸ تير ۱۳۹۳
ممنون خوب بود
Qatar
مريم
۰۹:۱۶ ۱۸ تير ۱۳۹۳
بدك نبود اما اكه بيشتر درمورد داروهاى كياهى صحبت كنيد ممنونم
Iran, Islamic Republic of
نیره از شیراز
۱۵:۴۵ ۱۷ تير ۱۳۹۳
خیلی خوب سپاسگزارم ولی کو دل پتک امو ولش کی حال داره
United States
هیتان
۰۰:۴۷ ۱۴ تير ۱۳۹۳
خوب بود.مرسی
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۷ تير ۱۳۹۳
عالی بود
ممنون ازراهنمایت
Germany
مریم
۰۱:۵۳ ۰۵ تير ۱۳۹۳
مطالب و توصیه ها بسیار عالی و مفید بودند.کمال تشکر و قدردانی را دارم
Iran, Islamic Republic of
شهرزاد جهانگرد
۱۰:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
مطالب بسیار خوب و جامعی بود و هرخواننده ای با هرسوادی قادر به فهم و درک مطالب میباشد .............
Iran, Islamic Republic of
زهرا
۰۲:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام خانم دكتر عزيز
از راهنمايي هاي شما بي نهايت تسپاسگزارم
براي شما آرزوي سلامتي و توفيق دارم
Armenia
اسفه
۱۳:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
ممنون علی بود
Iran, Islamic Republic of
راحیل
۱۶:۲۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
مطالب خیلی خوب بود
Iran, Islamic Republic of
مری
۰۰:۱۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام برا لک قهوه ای صورت ازمایش کبدم رفتم درمان چیه
Iran, Islamic Republic of
بهار
۲۳:۴۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
باسلام وتشکر
من صورتم موهای خشن و زبر درمیاد،ولی دکتر إپیلید رو قدغن کرده.میشه لطفا راهنماییم کنید؟
ممنون
Iran, Islamic Republic of
فریده
۰۰:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
لطفا برای ازبین بردن لک های دست بیشتر توضیح دهید
Iran, Islamic Republic of
بهار
۲۳:۲۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
سلام بهار هستم ممنون عالی بود
Germany
monireh
۰۲:۱۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
خيلى ممنون عالى بود
Iran, Islamic Republic of
نادیا
۱۶:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۳
ممنون خوب بود
Iran, Islamic Republic of
مريم
۱۲:۰۳ ۲۳ فروردين ۱۳۹۳
ممنون عالي بود.روش استفاده از شيرين بيان چطوريه
Iran, Islamic Republic of
bahar
۲۰:۳۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
سلام مرسی عالی بود
Germany
الهام
۱۱:۵۰ ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
عالی بود ولی کاش در مورد بر طرف کردن لک های صورت و دست بیشتر توضیح میدادید
Iran, Islamic Republic of
افسانه
۰۱:۱۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۳
بسیار عالی ،ساده ،شیوا و رسا بود
Iran, Islamic Republic of
صابر
۱۸:۵۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
عالی بود مرسی
Iran, Islamic Republic of
farzane
۲۲:۲۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
ممنون خوب بود ولی کاش از تغذیه هم می گفتید
Iran, Islamic Republic of
سمانه
۲۳:۲۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
من میخواستم بدونم. کرم ضدچروک عالی رو میشه معرفی. کنید چون من نمیدونم از چه مارکی استفاده کنم خواهش میکنم بگید
United States
سارا
۲۲:۴۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
با تشکر فراوان
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
عالی بود ممنون ایا کرم حاوی ویتامین ث باعث لایه برداری میشود؟
Iran, Islamic Republic of
رسول
۰۹:۴۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
خیلی هم عالی
پ
Iran, Islamic Republic of
نجمه
۰۹:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
باسلام اطلاعات بسیار جالبی بود.استفاده کردم کردم.جواب خیلی از سوالاتی که درذهنم داشتم گرفتم.کاش آدرس مطب ویاش تماس نوشته شده بودکه به شما دسترسی پیدا می کردم د.باتشکر .
Iran, Islamic Republic of
lمحمد
۲۰:۱۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
خوب بود دستتون درد نکنه ولی کافی نیست...
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
باسلام ,خانم چهل ساله هستم پوستم مشکلی ندارد فقط خیلی زیاد چرب است !طوری که یک ساعت بعداز شستن باصابون وقتی دست به صورتم میکشم کف دستم روغنی میشه حداقل روزی 2با صابون میزنم!! خسته شدم از اینهمه چربی پوست. بگیدمن چکارکنم؟تشکر/ ر.ایکدر
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
زیاد جالب نبود
Iran, Islamic Republic of
الهام بي غرض
۱۰:۵۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
عالي بود
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۲
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
مهرداد
۱۵:۰۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
مر30
Iran, Islamic Republic of
زینب
۱۲:۳۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
سلام صورتم کک ومک داره شیرین بیان تاثیری داره ممنون میشم طریقه مصرفم بگین
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۲
ممنون بفرمایید روغن شترمرغ تاثیری داره
۱۲
آخرین اخبار