در ایام نوروز بازگشایی می شود ؛

موزه خط و کتابت میرعماد در مجموعه سعد آباد

با فرا رسیدن سال نو ، موزه خط و کتابت میرعماد واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد احیا و بازگشایی می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران مریم فدایی با اعلام این خبر گفت : درسال نو موزه خط و کتابت میرعماد در محل سابق این موزه واقع در مجموعه سعدآباد و ساختمانی که متعلق به فرزندان پهلوی دوم بوده ،دوباره آغاز به کار خواهد کرد.

مسئول موزه خط و کتابت میرعماد افزود: این موزه در سال 1376 افتتاح گردید و در دو طبقه آثار نفیسی از نمونه قطعات خطی استادان کاتب دوره های مختلف اسلامی ایران را به نمایش گذاشته بود تا اینکه بدلیل اجرای برنامه های عمرانی و تأسیساتی طی 5 سال در ایام نوروز ،دوباره حیات خود را از سر گرفته است.

وی ادامه داد: آثار موجود در این موزه شامل قطعاتی از خطوط کوفی ابتدایی روی پوست آهو از قرن 4 ه.ق و خط ثلث و نسخ ،توقیع ،رقاع ،محقق ،ریحان با امضای خوشنویسان مشهوری مانند بایسنقر میرزا نوه تیمور لنگ و بانی مکتب کتاب آرایی تیموری قرن 9ه.ق ،یاقوت مستعصمی وزیر و کاتب دربار عباسی وهمچنین خطوط ارزنده ی از کاتب مشهور دوره صفوی میرعماد الحسنی است.
فدایی اضافه کرد: استاد میر عماد از خوشنویسان مشهور عصر شاه عباس بزرگ در اصفهان که به سال 1024 ه.ق به قتل رسید.
مسئول موزه میرعماد تصریح کرد: این موزه به نمایش 10 قرن هنر خوشنویسی کاتبان ایرانی می پردازد و سیر تحول خط است را که از دوره ابن مقله بیضاوی شیرازی با ابداع خط ثلث تا خط نستعلیق به خط میرعلی هروی ،سلطان علی مشهدی و در نهایت کاتبان قاجار مانند میرزا غلامرضا ،گلستانه می رسد را به نمایش می گذارد.
فدایی خاطر نشان کرد: نمونه های خطوط دورو بر کاغذ های دست ساز قدیمی با سبک های مختلف کتاب آرایی بر مرقع گلستان به همراه نام و امضای نقاشان مشهور صفوی مانند محمد زمان ،رضا عباسی ،معین مصور و کتابدار سلطنتی دوره صفوی صادق بیک افشار در کنار قطعات خطی و نگارگری مکتب هند و ایرانی زینت بخش فضای این موزه است.
وی در ادامه بیان داشت: از دیگر قطعات خطی خطوط تعلیق برگرفته از خط نسخ ایرانی و پهلوی و اوستایی است که با امضای کاتبان ایرانی کتابت شده و خطوط نستعلیق سیاه مشق ،شکسته نویسی ،چلیپایی با امضای کاتبان قرون 9 تا 13 ه.ق مشاهده میشود .
گفتنی است موزه خط و کتابت میرعماد در گذشته بنا به پاسداشت نام مشهور ترین کاتب قرن 11 ه.ق ،میرعماد نامگذاری شد و یکی از سالنها های طبقه دوم موزه منحصراً به نمایش قطعاتی از خطوط میرعماد می پردازد که اشعارش توسط خود این استاد سروده شده است.
یادآور می شود موزه میرعماد همه روزه از ساعت 9 صبح لغایت 30/18 آماده بازدید است./م/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار