اختصاصی/

چگونه محیطی امن و پویا برای کودکانمان ایجاد کنیم؟

داشتن یک محیط امن سازنده و مورد علاقه کودک اصل اول تربیت مناسب و کارآمد است.

دکتر مهدیه وارث وزیریان، متخصص اعصاب و روان و روانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: والدین گرامی باید به این موضوع توجه داشته باشند که داشتن یک محیط امن، سازنده و مورد علاقه کودک اصل اول تربیت مناسب و کارآمد است و اثرات بسیار مثبتی برروی کودک دارد.

وی گفت:‌ محیط امن بدین معنی است که والدین از آرامش بالایی در زمینه تربیت فرزند خود برخوردار باشند و در عین حال کودک بتواند به جستجو در محیط اطراف خود پرداخته و در طول روز با کمترین آسیب به فعالیت ادامه بدهد.

وارث وزیریان عنوان کرد: برای ایجاد یک محیط امن باید بتوان در مواقعی که محیط برای کودک کسل کننده است یک سری فعالیت های جالب و سرگرم کنده را برای وی فراهم آورد تا از کسالت و رخوت بیرون بیاید.

این متخصص تصریح کرد: فراهم آوردن فعالیت های سرگرم کننده و جالب برای کودکان، آنان را به مستقل بازی کردن تشویق می کند و رشد هوشی و ذهنی آنان را تحریک می کند.

وی خاطرنشان کرد: با شناخت استعدادها و توانمندی های کودکان می توان فعالیت های متناسب با سن و علاقه کودک را برای آنان فراهم کرد و احساس ایمنی، آرامش، مسئولیت پذیری، رهبری و اعتماد به نفس را در آنان ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: ایجاد فرصت هایی برای بازی و تجربه کودک، کنجکاوی کودک، رشد زبان و قوای هوشی او را تحریک کرده و می تواند کودک را سرگرم و فعال نگه داشته و احتمال بدرفتاری او را کاهش دهد.

وارث وزیریان افزود: هرچقدر تجارب کودک در رابطه با محیط اطرافش بیشتر و با احساس امنیت و آرامش بالاتری همراه باشد ذهن و فکر او بیشتر رشد کرده و به بلوغ و پختگی نزدیک می شود و یاد می گیرد که به جای اینکه به سادگی نظرات دیگران را قبول كند، خود نیز فکر کرده و برای خودش تصمیم بگیرد.

این روانپزشک به والدین توصیه کرد؛ عزت نفس کودکان در محیط های حمایت کننده و مثبت تقویت می شود و با فراهم ساختن محیط امن و سازنده در راستای رشد عاطفی و پیشرفت انگیزه یادگیری کودک قدم بردارید./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار