درختان چنار، همان هایی که بعد از گذشت سال ها هنوز پا برجا ماندند و شاخص ترین ویژگی تاریخی، طبیعی طولانی ترین خیابان خاورمیانه را رقم زدند،‌آری خیابان ولی عصر(عج) را می گویم با آن چناران سر به فلک کشیده ای که سایه را درتابستان به رهگذران هدیه می دهند و در زمستان زیبایی را به آن ها هدیه می دهند.

باشگاه خبرنگاران، اینجا خیابان ولی عصر(عج) است همان خیابان طویلی که جنوب شهر را به شمال شهر متصل می کند، رهگذران خاطرات زیادی از این خیابان دارند، آن هایی که سن و سالشان به 70 یا 80 سال پیش می رسد، قدم زدن در این خیابان را بهترین خاطره شان می نامند، حتی کلاغ ها هم از بودن در این خیابان لذت می برند، اما می دانید علت تعلق خاطر افراد به این خیابان چیست؟
چنارهای بلند و سر به فلک کشیده که برای دیدن آن ها سر به بدن می چسبد.

چنارهای این درختان شاید صد ساله یا شاید بیشتر سن داشته باشند، چنارهایی که خواهان هاي بسیاری دارند، عده ای کمر به قطع این درختان بسته اند و عده ای دیگر مدافع حقوق این بلند قامتان زیبا هستند.

به جمع رهگذران خیابان ولی عصر(عج) می رویم، پیرمردی که با دقت قد و بالای درختان چنار را بر اندازی کند برای مصاحبه انتخاب می کنیم، با سلام و احوال پرسی جلو می رویم و سوالات خود را شروع می کنیم.

مشهدی پیرمردی است که بیشتر اوقات خود را در این خیابان به تماشای درختان می نشیند، درختانی که دیدن آن ها به ما آرامش می دهد، او می گوید: تا دلتان بخواهد من به این درختان نگاه کردم، برگ ریزان این درختان بسیار زیباست و هر بار که جای یکی از آن ها را خالی می بینم غم در دلم می نشیند.

می خواهیم درختان خیابان ولی عصر همیشه سر پا باشند و این جمله تنها گوشه ای از سخنان زن 55 ساله ای بود که قدم زدن و لذت بردن از دیدن این درختان را تنها سرگرمی خود می داند، او می گوید: باید فکری به حال درختان خمیده خیابان ولی عصر(عج) کرد، درختانی که سرمایه و زیبایی این خیابان هستند اما در نگهداری از آن ها سهل انگاری می شود.

جوان 22 ساله ای که با دفونی که در گوش داشت به موزیک مورد علاقه خود گوش می داد و خیابان ولی عصر(عج) را به سمت جنوب طی مسیر می کرد هم نظری همچون سایر افراد داشت، او گفت: تمام زیبایی و جلوه خیابان ولی عصر(عج) به چنارهای بلند قامتی است که 2 طرف این خیابان را پوشانده اند.

او بیشتر مواقع ترجیح می دهد این خیابان را پیاده طی کند و از دیدن زیبایی های آن لذت ببرد.

اما جلوه گری این درختان فقط به سنین جوان و میان سال و پیر باز نمی گردد و حتی کودکان هم درختان این خیابان تاریخی را دوست دارند، کودک 5 ساله ای که در محوطه پارک ملت به دنبال کلاغ های دوید بازبان کودکانه خود نسبت به درختان چنار ابراز علاقه کرد، او در دنیای کودکی اش دوست دارد بزرگ که شد مثل این درختان محکم و استوار باشد.

تک تک درختان خیابان ولی عصر برای پایتخت نشینان عزیز و با ارزش هستند درختانی که اکسیژن ساکنان و رهگذران این خیابان را تامین می کنند زیبایی را به چشمان رهگذران هدیه می دهند، اما هر روز برای این درختان برنامه های مختلفی در نظر گرفته می شود.

روزی می گویند درختان قطع شوند، روزی می گویند از این مکان به مکان دیگری منتقل شوند و روزی می گویند درختان را شماره گذاری می کنند.

در همین زمینه عسگری، کارشناس محیط زیست در خصوص نحوه شماره گذاری درختان گفت: بر روی این درختان پلاک هایی نصب می شود که مشخصات درخت، سن درخت و ... نصب می شود.

وی که درختان این خیابان را مجاری تنفسی قسمتی از شهر می نامد گفت: این درختان مجاری تنفسی گوشه ای از تهران هستند و احیاء و نگهداری از آن ها وظیفه همه ی شهروندان است.

حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور زیست محیطی در خصوص پلاک گذاری درختان خیابان ولی عصر(عج) و جمع آوری بانک اطلاعاتی درختان خیابان گفت: بررسی هر درخت مشخصان درخت مانند سال کاشت ونوع گونه و ... نصب می شود و در حال حاضر آثار دقیقی از تعداد درختان خیابان ولیعصر(عج) در دست نیست.

خیابان ولی عصر فقط با درختان چنار است که معنا و مفهوم پیدا می کند، چشمان شهروندان به درختان زیبای این خیابان عادت کردند امیدواریم مسئولان شهری با مراقبت به موقع و به جا این سرمایه عظیم طبیعی را برای نسل های آینده نیز حفظ کنند./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار