كاروانسرای تاریخی سرایان از بناهای دوره صفوی است كه به رباط شاه عباسی، معروف می باشد و درسال 1382 با شماره 8734 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، این كاروانسرا به همراه آب انبار، مسجد، حمام و بازار یك مجموعه تاریخی را در شهرستان سرایان تشكیل می دهند و به شیوه دو ایوانی ساخته شده و فضاهای معماری آن از سر در ورودی، هشتی، صحن، ایوانها و حجره های متعدد تشكیل شده است.


سردر ورودی بنا در ضلع جنوبی آن واقع شده دارای طاق جناغی و تزیینات كاربندی است و پس از ورودی، هشتی بنا قرار دارد كه از طرفین به اتاقهای فرعی و از مقابل به صحن منتهی می شود.


اطراف صحن حجره های متعدد برای اقامت كاروانیان ایجاد شده و دو ایوان بنا در دو ضلع شمالی و جنوبی قرار دارند و قوس طاق آنها از نوع جناغی است.


در چهار گوشه صحن راهروهایی تعبیه شده كه به بخشهای واقع در پشت ایوانها و حجره ها راه دارند و راهروی واقع در گوشه شمال غربی به فضای اصطبل منتهی می شود كه جهت سهولت در بارگیری یا پایین گذاشتن بار حیوانات، كف صحن كاروانسرا از كف ایوانها و حجره ها گودتر ساخته شده است.


این گزارش می افزاید: مرمت این بنا از سال 84 و از محل اعتبارات استانی آغاز و در سال 88 به پایان رسید كه از جمله اقدامات مرمتی می توان به سبك سازی پشت بام و بام سازی كامل بنا، تعویض آجرهای فرسوده دور تا دور دیوارهای بنا و بندكشی كامل آن، سنگ فرش كف حیاط، تراشیدن اندود كاهل داخل اتاقها و اجرای خاك گچ و سفید كاری، اجرای پروژه برق و محوطه سازی بنا اشاره كرد.

 
در حال حاضر دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سرایان در این بنا قرار دارد و فاز اول موزه مردم شناسی شهرستان نیز در محل شترخانه این بنای تاریخی در سال 88 افتتاح و در آینده نزدیك به عنوان موزه تجمیعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.