صادرات 10 ميليون دلاري تجهيزات پزشكي در سال 90

معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با اعلام پيش بيني 1.2 ميليارد دلار صادرات محصولات دانش بنيان در سال 91، از صادرات 10 ميليون دلاري تجهيزات پزشكي در سال 90 خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر ارتباطات و اطلاع‌رساني معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، دكتر نسرين سلطانخواه  اظهار كرد: خوشبختانه آنچه را كه مقام معظم رهبري و رياست محترم‌جمهور در سوگيري و جهت‌گيري ما به علم و فناوري تاكيد دارند در وزارت بهداشت هوشمندانه به آن توجه شده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مسووليت تامين دارو و واكسن را بر عهده دارد اما بر اساس قانون مسووليتي در زمينه‌ توليد داروها و واكسن‌ها بر عهده‌ اين وزارتخانه نيست؛ البته يك وظيفه‌ عام در خصوص استفاده از توان داخل براي رفع نيازها بر عهده‌ي وزارت بهداشت قرار دارد .

وي با اعلام تبريك به جامعه علم و فناوري افزود: وزارت بهداشت طي دو، سه سال گذشته تلاش فراواني براي نزديك كردن وظيفه‌ خاص و عام خود داشته است؛ به طوري كه در تامين دارو، واكسن و تجهيزات پزشكي مورد نياز كشور تا حد امكان از توان داخلي استفاده كرده‌ است . استفاده از توان داخلي در تامين نيازها كار بسيار سختي است كه وزير محترم بهداشت با شجاعت وارد اين عرصه شدند و اكنون پس از دو سال دستاوردهاي آن را شاهديم.


ابلاغ اساسنامه‌ صندوق ملي نوآوري و شكوفايي توسط رئيس‌جمهور

معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با اشاره به پيگيري اين معاونت در تهيه‌ لايحه‌ حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان و تجاري سازي اختراعات و نوآوري‌ها طي سه سال گذشته گفت: اين لايحه از طريق هيات وزيران در سال 88 به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد كه در سال 89 در مجلس مورد تصويب قرار گرفت. در نهايت در سال جاري نيز اساسنامه‌ صندوق ملي نوآوري و شكوفايي كه در اين قانون پيش‌بيني شده بود در هيات وزيران تصويب و توسط رئيس‌جمهور ابلاغ شد .

وي ادامه داد: پس از قانون تشكيل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، قانون حمايت از شركتهاي دانش‌بنيان و تشكيل صندوق ملي نوآوري و شكوفايي يكي از بزرگترين قوانين تحول‌زا و حركت‌آفرين در عرصه‌ علم و فناوري در كشور است .

 

پيش‌بيني اعتبار سه هزار ميليارد تومان در صندوق ملي نوآوري و شكوفايي

دكتر سلطانخواه تصريح كرد: طي چند سالي كه از پيگيري تصويب قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان و تشكيل صندوق ملي نوآوري و شكوفايي مي‌گذرد بر چگونگي صرف منابع اين صندوق كه بالغ بر سه هزار ميليارد تومان است فكر شده تا براي پشتيباني از تجاري‌سازي نوآوري‌ها هزينه شود . همچنين در اين مدت بر چگونگي هزينه‌كرد هدفمند اين منابع، بررسي‌هاي زيادي جهت اجراي روش‌هاي متفاوت انجام شد تا منابع، صرف پژوهش و فعاليت‌هاي گذشته نشود بلكه در خلق نوآوري و ايجاد ثروت از نوآوري‌ها هزينه شود .

رئيس بنياد ملي نخبگان ادامه داد: براي پاسخ به اين سوال، الگو و مدل طرح‌هاي كلان ملي فناوري در معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري با محوريت ساير دستگاه‌ها اجرا شد. در اين راستا در سال 88 طرح كلان ملي فناوري توليد داروهاي وارداتي و نيز طرح كلان توليد تجهيزات پزشكي مصرفي و غير مصرفي با محوريت وزارت بهداشت آغاز شد .

دكتر سلطانخواه با بيان اينكه تمامي جلسات كميته راهبري اين دو طرح كلان ملي فناوري را دكتر دستجردي وزير محترم بهداشت هدايت مي‌كردند، اظهار اميدواري كرد كه با اتصال منابع به صندوق ملي نوآوري و شكوفايي، اجراي اين دو طرح بي‌ پايان ادامه يابد .

 

پيش بيني 1.2 ميليارد دلار صادرات محصولات دانش بنيان در سال 91

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در خصوص صادرات محصولات دانش‌بنيان گفت:‌ در سال 89 مجموع صادرات كالاها و خدمات دانش‌بنيان ايران 619 ميليون دلار بود كه در سال جاري به 840 ميليون دلار افزايش يافته است. البته معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري براي سال 91 تعهد كرده كه ميزان صادرات محصولات دانش بنيان به 1.2 ميليارد دلار برسد .

 

صادرات 10 ميليون دلاري تجهيزات پزشكي در سال 90

رئيس بنياد ملي نخبگان افزود: در اين بخش چشم اميد ما در تحقق اين پيش‌بيني بيشتر در بخش تجهيزات پزشكي و داروهاست كه انتظار دور از دسترسي نيست. همچنين در اين راستا در سال 86 ايران تنها يك ميليون دلار صادرات تجهيزات پزشكي داشت اما اين رقم در سال 90 از مرز 10 ميليون دلار گذشته است.

معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با اشاره به كار گروه ملي حمايت از ساخت داخل و تشكيل كميته‌ تخصصي حمايت از توليدات دانش‌بنيان ذيل اين كارگروه در معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري تصريح كرد: با توجه به وجود بسترهاي حمايتي از توليدات داخل در كارگروه ملي حمايت از ساخت داخل در دولت، فهرست اقلام توليد شده در شركت آواپزشك در شهرك صنعتي مزرعه نو شهرستان آشتيان استان مركزي بايد به اين كارگروه آورده شود تا تعرفه‌هاي محصولات مشابه خارجي بالا رفته و يا از ورود محصولات مشابه جلوگيري شود. همچنين كميته‌ي تخصصي صادرات كالاها و خدمات دانش بنيان ذيل كارگروه ملي صادرات كه در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تشكيل شده است اين آمادگي را دارد كه بسترهاي صادرات اين اقلام را فراهم كند.

در مراسم خودكفايي ملي در توليد برخي تجهيزات يك بار مصرف پزشكي با حضور معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور و وزير بهداشت، استاندار استان مركزي و ديگر مقامات محلي اين استان، خط توليد برخي تجهيزات پزشكي شامل پانچ نمونه‌برداري، سرسوزن دندانپزشكي، سوزن اسكلرو تراپي، سرنگ انسولين، سرسوزن چشم‌پزشكي، سرسوزن مزوتراپي، تيوبه استيل و كانولا كه با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري صورت گرفت، در شهرك صنعتي مزرعه نو شهرستان آشتيان استان مركزي افتتاح شد./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار