دانشنامه پزشکی //

با خواندن این مطالب نسخه دندان قروچه را بپیچید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح ها با سردرد یا دندان درد یا درد فک بیدار می شوید، احتمال دارد در طول شب مشغول دندان قروچه بوده اید و خودتان بی خبر مانده اید.

به گزارش سرویس علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در مورد دندان قروچه دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه می تواند در طولانی مدت به دندان ها آسیب برساند و دوم اینکه می تواند زندگی را به جهنم تبدیل کند. البته نه فقط برای فردی که دندان قروچه دارد بلکه مشکل اصلی متوجه کسی است که می خواهد در کنار چنین شخصی بخوابد.

محققان علم پزشکی معتقدند، حدود ۲۰ درصد افراد، حین خواب، دندان ها را روی هم فشار می دهند یا آنها را روی هم می سایند. یکی از دلایلی که باعث شده این معضل علاقه مندان زیادی را در میان جوامع پزشکی پیدا کند، این است که هنوز درمانی برای آن پیدا نشده و کسی هم علت دقیق آن را درنیافته است. البته در مورد علت های آن نظریه های مختلف و زیادی وجود دارد. عده ای معتقدند که این مساله ارثی است. هرچند هنوز ژنی در رابطه با آن پیدا نشده است.

از آنجا که دندان قروچه معمولا حین خواب رخ می دهد، بسیاری از افراد در مورد آن آگاهی ندارند. فقط ممکن است بعضی صبح ها از درد فکین یا دندان ها شکایت داشته باشند. دندان قروچه ای که هنگام خواب رخ می دهد معمولا به صورت فشاردادن دندان ها روی هم یا ساییدن آنها به هم است اما گاهی دندان قروچه در طول روز و هنگام بیداری رخ می دهد که معمولا واکنشی به یک تحریک خاص است مثلا موقع حرص خوردن. در این نوع دندان قروچه معمولا فرد دندان ها را روی هم فشار می دهد اما ساییدن آنها کمتر دیده می شود. در هر حال اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح ها با سردرد یا درد فک ها بیدار می شوید، احتمال دارد که در طول شب دندان قروچه داشته باشید. این مشکل در حدود ۲۰ ۱۰ درصد افراد دیده می شود و در بسیاری موارد هیچ گونه علامتی ندارد و فرد متوجه آن نمی شود و همسر وی آن را کشف می کند اما در بعضی موارد، وضعیت شدیدتر می شود و زندگی را برای فرد دشوار خواهد کرد.

 

● علایم دندان قروچه

همان طور که گفته شد، دندان قروچه معمولا علامت مشخصی ندارد اما ممکن است فشار دندان ها به همدیگر به حدی باشد که بر سطح دندان ها اثر بگذارد و مینای دندان را از بین ببرد. از بین بردن مینای دندان، باعث افزایش حساسیت دندان ها، ترک خوردن دندان ها و حتی شکستگی آنها می شود. در دندان های عقبی هم گاهی باعث از بین رفتن برجستگی های روی سطح دندان ها می شود. البته در بعضی مواقع علایم دیگری هم دیده شوند مثلا سردرد، دندان درد، لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، درد گردن، بی خوابی، زخم یا درد در قسمت گونه، گوش درد، صدا هنگام باز و بسته کردن فک، حساسیت شدید دندان ها و دندانه دارشدن زبان به خصوص در قسمت های کنار هم گاهی به چشم می خورند.

 

● انواع دندان قروچه

در کل دو نوع دندان قروچه وجود دارد:

▪ نوع اولیه: زمانی که علت مشخص پزشکی برای بروز آن وجود ندارد.

▪ نوع ثانویه: زمانی که دندان قروچه با اختلالاتی مانند اختلالات روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف داروها (مانند داروهای ضدافسردگی) یا بعضی بیماری ها (مانند پارکینسون) یا آپنه تنفسی (اختلال در تنفس هنگام خواب) همراه است. در نوع ثانویه معمولا با درمان اختلال زمینه ای مشکل دندان قروچه هم حل می شود. البته در بعضی موارد، دندان قروچه به یک عادت تبدیل می شود و در این حالت با درمان و رفع مشکل زمینه ای باز هم این عادت از بین نخواهد رفت.

 

● علت ها و عوامل مداخله گر

با وجودی که علت دقیق دندان قروچه هنوز مشخص نشده اما عوامل زیادی در رابطه با آن پیدا شده است:

▪ اختلالات خواب مانند آپنه تنفسی: قوی ترین ارتباطی که در رابطه با علت دندان قروچه پیدا شده، آپنه تنفسی حین خواب (OSA) است. این افراد در خواب، تنفس سختی دارند و خواب آنها معمولا با خروپف شدید، حرف زدن درخواب و قروچه دندان ها همراه است.

 

▪ اضطراب و استرس زیاد: در اغلب موارد از استرس شدید به عنوان عامل بروز دندان قروچه نام می برند که البته گاهی همراه با علت های دیگر است. مشخص شده افرادی که ناخن می جوند و عصبی هستند، بیشتر از دیگران در معرض بروز دندان قروچه هستند.

 

▪ علل دیگر: مصرف نوشابه های حاوی کافئین مانند کولاها، قهوه و شکلات، مصرف الکل زیاد، مصرف مواد مخدر یا روان گردان، سیگارکشیدن، بعضی بیماری ها مانند پارکینسون، وجود کرمک (در بچه ها).

 

● دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه در سنین ۴۰ ۲۰ سال بیشتر دیده می شود اما این مشکل فقط مختص بزرگسالان نیست. مشخص شده حدود ۲۰ ۱۵ درصد کودکان هم دندان قروچه دارند. البته این تخمین ها کاملا حدودی هستند چون در بسیاری موارد توسط والدین کشف نمی شوند. دندان قروچه در کودکان معمولا در دو دوره زمانی بیشتر دیده می شود؛ در زمان رویش دندان های شیری و زمان رویش دندان های دایمی. اغلب کودکان بعد از این دو دوره عادت دندان قروچه را از دست می دهند. در کودکان نیز همانند بزرگسالان، دندان قروچه بیشتر در موقع خواب دیده می شود و علت اصلی آن هم هنوز مشخص نیست اما در کودکان عواملی مانند تنفس دهانی، بزرگی لوزه، ابتلا به برخی بیماری ها، کمبود موادغذایی، آلرژی، کرمک، اختلالات غدد و عوامل روانی مانند اضطراب را دخیل می دانند. در یک تحقیق جالب مشخص شد که دندان قروچه در کودکان با افسردگی مادران آنها در دوره بارداری مرتبط است. یکی از مشخص ترین ارتباط ها، میان دندان قروچه و انسداد راه های هوایی فوقانی پیدا شده است. در کودکانی که لوزه های بزرگ دارند این لوزه ها با مسدودکردن راه های هوایی باعث اختلالات خواب و تنفس دهانی و بروز دندان قروچه می شود. در مطالعه ای که به تازگی انجام شده، شیوع دندان قروچه را قبل و بعد از درآوردن لوزه سوم در میان کودکان مقایسه کردند و مشخص شد که دندان قروچه به طور مشخص بعد از عمل لوزه کاهش می یابد.

 

● درمان

اگر دندان قروچه زود تشخیص داده شود، می توان با یافتن علت اولیه و رفع آن، این مساله را نیز درمان کرد اما اگر دیر شده باشد، دندان قروچه به صورت یک عادت درخواهد آمد و حالا باید آن را با روش های اصلاح عادتی، درمان کرد، اما در اینجا به چند روش درمانی اشاره می کنیم:

 

▪ محافظ (گارد) دهانی: گارد دهانی، وسیله ای پلاستیکی است و توسط دندان پزشک ساخته می شود. این وسیله پلاستیکی روی دندان ها قرار می گیرد و از آنها در مقابل سایش محافظت می کند. بیشتر موارد دندان قروچه توسط همین محافظ ها رفع می شوند. البته آنها وضعیت را درمان نمی کنند بلکه فقط از صدمه به دندان ها و مفصل گیجگاهی – فکی جلوگیری می کنند. این گاردها را باید هنگام خواب شب در دهان قرار داد تا دندان ها حفظ شوند.

 

▪ بیوفیدبک: این دستگاه که در سال ۲۰۰۱ میلادی ساخته شد وسیله ای باتری دار است که روی سر قرار می گیرد و با حس کردن انقباض عضلات صورت هنگام دندان قروچه صدایی ایجاد می کند. این صدا از درجه های کمتر شروع می شود و به تدریج افزایش می یابد تا زمانی که دندان قروچه از بین برود. قصد آن این است که فرد بدون اینکه از خواب بیدار شود، دندان قروچه خود را متوقف کند. تحقیقات نشان داده، حدود ۸۰ درصد افراد بعد از چندبار استفاده از آن تا حدود زیادی کاهش دندان قروچه داشته اند.

 

▪ تحریک حس چشایی: در این روش، بسته های ریزی را پر از ماده بی ضرر اما تلخ می کنند و آن را توسط وسیله ای شبیه دستگاه های ارتودنسی در میان دندان های عقب قرار می دهند. اگر فرد بخواهد در طول شب دندان هایش را به هم نزدیک کند، این بسته پاره و فرد هوشیار می شود. سازندگان آن معتقدند استفاده از آن کمتر از وسایل صدادار است و با خواب افراد تداخل می کند.

 

▪ بوتاکس: سم بوتولونیم یا بوتاکس در اصل برای درمان لوچی (چپ چشمی) به کار می رفت اما طی آزمایش ها، آثار آن در مورد چروک های اطراف چشم مشخص شد که اکنون هم استفاده های زیبایی زیادی دارد. دندان قروچه اختلالی است که با انقباض غیرارادی عضله همراه است. در درمان آن، نوع رقیقی از سم بوتولونیم برای فلج موقتی عضلات به کار می رود و بوتاکس عضله را به قدری ضعیف می کند که اثرات دندان قروچه را کاهش می دهد اما به حدی نیست که مانع استفاده درست از عضله شود. در درمان معمولا ۶ ۵ تزریق در عضله انجام می شود و روز بعد آثار آن ظاهر خواهند شد. این تزریق ها معمولا سالی یکبار تکرار می شوند و مقدار بوتاکس تزریق شده با توجه به قدرت عضلات افراد، متفاوت است.

 

▪ مکمل های غذایی: نظریه های متعددی است که مصرف بعضی مکمل ها را برای رفع دندان قروچه توصیه می کنند از جمله منیزیم و کلسیم.

 

▪ بازسازی صدمه ها: دندان های صدمه دیده را می توان با روکش بازسازی کرد. البته برای محافظت از این روکش ها بهتر است یک گارد (محافظ) را در طول خواب روی دندان ها قرار داد.

 

▪ کنترل و درمان اضطراب: همان طور که ذکر شد یکی از علت های مهم در بروز دندان قروچه اضطراب است بنابراین یک راهکار درمانی مهم، کم کردن استرس و اضطراب قبل از خواب است. انجام بعضی کارها مانند گوش دادن به موسیقی ملایم یا دوش آب گرم یا قراردادن یک حوله گرم روی گونه در جلوی گوش برای آرام کردن عضلات فک، موثر هستند. در مورد کودکان نیز می توان با ماساژ، خواندن قصه یا موسیقی ملایم آنها را آرام کرد. به علاوه باید مطمئن شوید که در رژیم غذایی کودک، آب کافی وجود داشته باشد چون کم آبی بدن هم می تواند با دندان قروچه در ارتباط باشد./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ضیا شمس
۰۱:۰۲ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سلام ببخشید من مدت دوسال میشه تصادف کردم سرم ضربه خورده بود و فعلا خوبم اما بعد از تصادف دندون قروچه پیدا کردم شبها خیلی دندون قروچه میکنم خودم اصلا نمی‌فهمم اما کسهای که. همرایم تو اطاق می‌خوابن خیلی ازیت. میشود لطفاً بهم نشون بدین چیکار کنم تشکر از شما
Iran (Islamic Republic of)
علیرضامحمدی جودکی
۰۱:۱۲ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
شب ها بطورکامل دندان قرچه میکند چکارکنم سن من پانزده سال است
Iran (Islamic Republic of)
بامری
۱۰:۰۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام من هرشب دندان قریچه دارم چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
من شب ها که میخوام برم دستشویی متوجه میشم دندونام انگار لغن
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۰:۱۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
سلام من توخواب دندون قروچه ندارم ولی چند روزه فک پایینم صبح که بیدارمیشم خیلی درد داره فقط یکطرف سمت راست
Iran (Islamic Republic of)
Elliet
۱۶:۲۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
دوستانی مشکل دندون قروچه دارن با مراجعه به ارتودنست از پلاک های نرم مخصوص شب استفاده کنند.. این پلاک ها به صورت نرم روی دندون قرار میگیرن و از سایش و سر و صدای دندونا جلوگیری می کنند... علاوه بر اون سعی کنید اضطراب و تنش و افکار خودتونو کنترل کنید.. با مدیتیشن میتوتید خواب خیلی راحت رو تجربه کنید..
Iran (Islamic Republic of)
امیرناصری
۰۸:۵۳ ۲۵ تير ۱۳۹۹
سلام من شبها در خواب دندانهای خود را محکم روی هم فشار میدهم .خودم احساس میکنم وقتی زیاد عصبی ام و یا به گذشته فکر میکنم در طول روز بدون اختیار دندان ها را روی هم فشار میدهم وخیلی شبها که میخوابم صبح ها با درد فک و دندان بیدار میشوم ایا راهی هست برای این که جلوی فشار اوردن دندان ها به هم را بگیرد .احساس میکنم در طول روز وقتی از چیزی ناراحتم یا له چیزی فکر میکنم بدون اختیار دندان ها را محکم روز هم فشار می دهم و موقعی متوجا میشم کا درد دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
با سلام یی سوالی داشتم من از بچگی دندان قروچه دارم و حالا ۱۲ سالمه بعد می خواهم بازی رایانه ای کنم اما هر وقت بازی می کنم دندان هایم رافشار می دهم اما وقتی هم بازی نمی کنم کمتر دندان هایم را فشار می دهم ایا راه حلی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ماکان
۰۰:۴۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام من هر شب تو خواب دندون قریچه میکنم وسنم خیلی کمه صبح ها هروقت از خواب پا میشم فکم درد میکنه و وقتی می خوام غذا بخورم فکم قفل میشه و صدای بدی میشه خیلی درد میکنه و حتی داره روی صورتم تعثییر میذاره من لوزه دارم ولی عمل نکردم فکر کنم دندون قریچه من بخاطر لوزه باشه،این مطالبی و که خوندم خوب بود مرسی
Iran (Islamic Republic of)
سارا عرب
۲۱:۱۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
من مادر ابولفضل و عباسم پسرام 14 و 11 ساله هستند و هر دو در خواب دندون قروجه های شدیدی دارند من چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
سلام من دوهفته هست دوتا ازدوندونای بالایی روعصب کشی کردم ولی ازاون موقعه به بعدباز دندون درد دارم صبح که بیدارمیشم دندونم دردمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۳:۲۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
من طی روز دندونم میسابم سیگار نکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
سلام من دو ماهه دوتا از دندونامو روکش کردم یه بار روکشش اوفتاد چون شبها دندونامو بهم فشار میدم اونقدر فشارش محکمه که از خواب بیدار میشم صبها نیز میان روز این فشارو رو دندونام حس میکنم میشه کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
خواهشا اونایی ک دندون قروچه دارن ی فکری بردارن شوهر من دندون قروچه داره۲/۵ساله خونه خودمم ی خواب راحت نداشتم بهمم نگفته بود ک این مشکلو داره.تاصبح ۵دفعه از خواب بیدارمیشم خودش انگار ن انگار ب فکرم نیس
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباس
۰۹:۰۱ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام ممنون از مطلب قشنگتون ببخشید یه سوال دارم
پسرم هشت ساله است وفقط شبها قروچه دارد خودش هم متوجه نمی شود این کارش خیلی منو اذیت میکنه لطفا راه هنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۰:۳۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید من دوسال قبل عصب کشی دندان داشتم بعد از پر کردن دندان شبها فکم رو روی هم فشار میدادم ب دکتر دندانپزشکم مراجعه کردم گفتند اشکالی در پرکردن دندان واندازه ان وجود ندارد ودندان کناری ب عصب رسیده بعداز عصب کشی دندان کناری مشکلم تقریبا برطرف شد خیلی کمتراین مشکل رو داشتم تا این اواخر ک یک مقدار استرس داشتم دوباره فکم رو بهم فشار میدم صدایی ایجاد نمیشه ولی دندانهام درد میاد والان یک هفته هس ک گردنم درد میکنه مخصوصا صبح ک از خواب بیدار میشم بعد کم کم دردش اروم میگیره فقط وقتی ک یکدفعه سرم رو تکان بدم گردنم درد میاد حتی موقع خمیازه هم درد در گردنم ایجاد میشه الان تعدادی از کامنت ها رو خوندم دیدم ک بعضی از دوستان مثل من بعداز مراجعه ب دندانپزشک این مشکل برایشان ب وجود امده می خواستم بدونم واقعا میتونه از عصب کشی دندان یا پرکردن باشه میشه منو راهنمایی کنید من چکار کنم پیش چه پزشکی مراجعه کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
برای درمان دندان قروچه باید به پزشک متخصص داخلی اعصاب مراجعه کنید و تا زمانی که درمان نشده باید از نایت گارد استفاره کرد تا دندونا آسیب نبینند متخصصین پروتز نایت گارد را میسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
سلام پسر ۱۰ سالم حدود یکساله دندان قروچه داره میشه کمک کنید که از استرسه یا انه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
سلام حامد استم من خلی در خاب دندان فرچه دارم لطفآ همراهی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۱۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
به تجربه عرض می کنم
نوشابه های گاز دار
خواب نامنظم
مواد قندی مصنوعی
برخی خوراک های دیر هضم
می تواند منجر به اختلالاتی چون دندان قرچه شود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۱۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام خدمت همه من بیستویک سالمه زیاددندوناموشبا میمالم ب هم البته من نظردوستانوخوندم مثل بعضی از دوستان توطول روز این کارونمیکنم‌ دوستان فک میکنم دلیل اصلیش مشکل فکه فقط یک بار فکم شدید درد گرفت ازنایت گارد حتما حتما استفاده کنید مخصوصا کسایی ک سن بچه هاشون کمه الان ی مدته نایت گارد استفاده اولش ی هفته ای سختم بود ولی کم کم راحت شدم ازنایت گارد سخت استفاده کنید برای دندونای پایین راحت تره دندونااینجوری ب نایت گاردمالیده میشه دیگ باعث آسیب ب دوندونا نمیشه وباعث اذیت کسی ک کنارنمیشه حتماازنایت گارد استفاده کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
سلام حامد هستم من خیلی زیاد دنیا قر چه دارم لطفآ همراهی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۱۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام خدمت همه من بیستویک سالمه زیاددندوناموشبا میمالم ب هم البته من نظردوستانوخوندم مثل بعضی از دوستان توطول روز این کارونمیکنم‌ دوستان فک میکنم دلیل اصلیش مشکل فکه فقط یک بار فکم شدید درد گرفت ازنایت گارد حتما حتما استفاده کنید مخصوصا کسایی ک سن بچه هاشون کمه الان ی مدته نایت گارد استفاده اولش ی هفته ای سختم بود ولی کم کم راحت شدم ازنایت گارد سخت استفاده کنید برای دندونای پایین راحت تره دندونااینجوری ب نایت گاردمالیده میشه دیگ باعث آسیب ب دوندونا نمیشه وباعث اذیت کسی ک کنارنمیشه حتماازنایت گارد استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۷ تير ۱۳۹۷
منم دندون قوروچه دارم
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۰۸:۳۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
سلام من در دوران بچگی ناراحتی ها و زندگی سختی داشتم و در طول روز دائما دندون قروچه میکردم خصوصا وقتی عصبی میشدم تا نه سالگی ادامه داشت تا اینکه دیگه ادامه ندادم الان که بزرگ شدم االان که بزرگ شدم بیشتر اوقات که ناراحتم یا احساس افسردگی و پوچی میکنم اطرافیانم که پیش من میخوابن میگن من شبانه دندون قروچه میکنم سطح دندونهام سابیده شده فکم تحلیل رفته حالت صورتم عوض شده سردرد ندارم ولی سطح دندونهام که یکم سابیده شده منو متوجه میکنه که دیشب دندون قوروچه داشتم،دکتر رفتم اولین پیشنهادش قطره اسطوخودوس بود دومیش هم این بود که کنارهی صورتم در قسمت فک رو ماساژ بدم تا گرم بشن قبل از خواب که من این دوراه رو امتحان کردم و کمتر دندون قروچه میکنم گفتم بگم که شاید بدرد کسی بخوره و کمکی کرده باشم سوالم اینه که آیا امکانش هست که فکم که سابیده شده خودش خودبخود با ترمیم بشه،؟؟و نیازی به عمل نباشه و حالت صورتم دوباره درست میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
نسترن
۱۲:۵۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
سلام، من خیلی ساله شبا دندون قروچه شدید دارم و بخاطر این مشکل بزرگ میترسم ازدواج کنم... به هیچ وجه مشکل فک درد یا سردرد یا ساییدگی دندون ندارم... فقط از کسایی که پیشم میخوابن و بهم میگن متوجه شدم... خیلی ناراحتمو به نظرم یکی از بدترین بیماری هاییه که آدم مجبوره بخاطرش هرگز ازدواج نکنه
Iran (Islamic Republic of)
نسترن
۱۲:۵۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
سلام، من خیلی ساله شبا دندون قروچه شدید دارم و بخاطر این مشکل بزرگ میترسم ازدواج کنم... به هیچ وجه مشکل فک درد یا سردرد یا ساییدگی دندون ندارم... فقط از کسایی که پیشم میخوابن و بهم میگن متوجه شدم... خیلی ناراحتمو به نظرم یکی از بدترین بیماری هاییه که آدم مجبوره بخاطرش هرگز ازدواج نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
١٠سال دندون قروچه دارم فقط زندايم بهم گفت پوكسايد بخور منم ١٤سنم كم بود خبر نداشتم قرص عصاب بعد بهم گفت ندار زياد بخور بد از نخوردنم مشكل پيدا كردم مادر الان يك سال خودم با خبر شدم بيچارمادرم برادرم كه بخاطر من معدل 20 شد 14
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۴:۴۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
سلام پسرمن 9سالشه دندون قروچه داره .خیلی نگرانشم .چه راهکاری پیشنهادمیدین؟
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حق
Iran (Islamic Republic of)
عباس کارگر
۱۵:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
منم از بچگی دندان قروچه داشتم
مشکل افسردگی هم دارم
دارو ضد افسردگی استفاده میکنم.
ولی چه باید کرد.
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۰۹:۱۰ ۲۹ دی ۱۳۹۶
پسر بنده ۱۴ سال دارد و سالهاست که در خواب دندان قروچه دارد و آزار دهنده است لطفا راهنمایی کنید. نایت گارد را باید از کجا تهیه کرد؟بسیاری از دندان پزشکان آن را نمی سازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۰ دی ۱۳۹۶
دخترم شش سالشه، سه ساله دندون قروچه داره، فقط تو خواب ، خسته شدم ، واقعا درمان نداره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۲۲:۵۸ ۱۶ دی ۱۳۹۶
منم همین مشکل رو دارم راههای آرامش اعصابم می‌گفتین ممنون
Sweden
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۶
خوب بود مطلبتون مرسی❤
Iran (Islamic Republic of)
گیتا
۰۶:۳۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
دندون قروجه ی من از دوران بارداری شروع شده هنوز هن ادامه داره که باعث اسیب به دندکنام و سایش اونها شده من از صدای دندون قروجه از خاب بیدار میشوم و همیشه فکم موقع حویدن صدا میده ولی به نظرم اینها دوره ای هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
سلام ، همسر من میگه از قبل از ازدواج هم دندون قروچه داشته و اینو هم خوابگاهی های دانشگاه بهش میگفتن ، توی این مدت هم همین طور اما نه به مقداری که بخواد خیلی خودش یا منو اذیت کنه..... الان چند وقته که اونقدر شدت پیدا کرده علاوه بر اینکه توی خواب اتفاق میوفته ، گاهی تو بیداری هم اینکارو انجام میده و میگه شاید توی ناخودآگاهم داره یه اتفاقاتی میوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
سلام منم چندساله که دندون قروچه دارم وفقط درهنگام خواب دندوناما به هم میساییدم وخودم ازسایش دندونام ازخواب بلند میشم ومتوجه اینکارم میشم اما حتی بعدازبیداریم هم اینکارروانجام میدم ودست خودم نیست که کنترل کنم اینکارووقتایی که ناراحت باشم وجام خوب نباشه واذیت بشم به صورت شدیدترانجام میدم وعلتش راخودم اینطورحس میکنم که اعصاب ضعیفی دارم وچون نمیتونم به اعصابم مسلط بشم بادندون قروچه کردنسعی درارادرارام کردن اعصابم دارم
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۳۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
سلام.
من چند شبی هست که دندونام رو رو هم فشار میدم.خیلی به علتش فکر کردم....یکی اینکه تازه گی ها دندونپزشک رفتم که درد زیادی حین کار بهم وارد شد که احساس میکنم یک علتش همین درد ها بوده ...و دوم اینکه کمی افسردگی و استرس پیدا کردم که اینم علت دومشه به نظر خودم....مطالبی که دوستمون در بالا گذاشتن به نظرم میتونه کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
دنیا جاوید پور
۱۹:۱۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
سلام من سردرد های شدید دارم الان میش گفت ۳ سال با دندان درد و سردرد عای شدید بیدار میشم
United States of America
Tala
۱۰:۰۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
خوب بود مطلبتون مرسی❤
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۴:۱۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
من اعتیاد به مخدر شیشه داشتم همه تاج دندونم رو از دست دادم و فقط یه سری از ریشه های دندونم مونده در صورتی که 37 سالمه
و الان 157 روز پاک هستم و حالا هم مشکل بزرگ دندون قروچه که واقعا بیچاره کرده منو و مسبب صدای شدید زنگ گوش شدم
به هرحال دوستان توروخدا تا درگیر مسایل جدی تر نشدید این ماده مزخرف رو ترک کنید بیچاره میکنه آدمو. ... به امید پاکی مستدام
Iran (Islamic Republic of)
rahin
۱۰:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
سلام . من چند ساله دندان قروچه دارم . از راه حل های مختلفی استفاده کردم ولی موقتی بودن . نمیدونم چکار کنم . دارم دیوونه میشم . صبح که بلند میشم سر درد دارم . به گردنم هم زده دچار تحلیل لثه شدم.
Iran (Islamic Republic of)
دانای کل
۱۳:۳۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
به اینا احتیاج دارید:
1.نایت گارد که دندان پزشک براتون درست میکنه و اگه در خارج هستید به صورت آماده هم هست
2.خوردن قرص منیزیم قبل خواب
3.خوردن چای بابونه در طول روز و بخصوص قبل خواب
4.گوش دادن به موزیک شاد در طول روز و موزیک آروم قبل خواب...موزیک غمناک رو از زندگیتون حذف کنید
5.اگه خوابتون نمیبره قرص ملاتونین بهتون کمک میکنه(قرص خواب نیست)
6.قرص 5htp که به افزایش سطح سراتونین و بهبود استرس و خواب کمک میکنه
7.دوری از محیط های غمناک و آدم های اعصاب خورد کن
8.رفتن به باشگاه و یا پیاده روی در طول روز و یا هر کاری که فکر میکنید ذهنتون رو آروم میکنه
9.اگه لثه ها تحلیل رفتن خوردن زینک و ویتامین C پیشنهاد میشه
10.برای لثه oil pulling با روغن خوراکی نارگیل پیشنهاد میشه

نکته:خوردن همزمان همه موارد با هم شاید ضرر داشته باشه از داروخونه یا دکترتون بپرسید.

نکته: استرس و افسردگی یکی از دلایل عمده میتونه باشه و رفتن پیش دندان پزشک و یا روانپزشک یا روانشناس هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
همسر منم دندان قروچه داره و شبا به شدت دندوناشو بهم میسابه و باعث شده همه دندوناش ترک برداشتن و دندونای عقبی رو انقد فشار داده وارد سینوسای لثه شده و این کار باعث سر دردش شده
Iran (Islamic Republic of)
نفیسه
۲۱:۰۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
سلام
من چند وقته که دندان هایم رو درست کرده بودم دوتای عقبی اما بعد یک سال انقدر دندان هایم رو روی هم فشار میدادم ک از درد دندان از خواب بیدار میشم و خودم این موضوع رو میدونم دندان هایی ک درست کردم شکستن و باید برم بکشمشون
Iran (Islamic Republic of)
اسیه
۰۲:۱۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
سلام خوب هستید شرمنده من دو سالی هست دچار دندان قروچه شدم نمیدانم پیش کدام دکتر بروم جراح فک رفتم دکتر عصاب وروان رفتم اما نتیجه نداده کجا باید برم پیش روان پزشک باید برم ممنون میشم راهنمایم کنید مرسی
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه. د
۰۴:۴۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
با سلام. پسر هشت ساله من مدتی ست که فقط در طی روز دندان قروچه داره و دندان تا حدودی دچار خوردگی شده اند. قبل این نیز عادت های بد دیگه داشت که همگی ناشی از اضطراب بود. توصیه شما چیست؟ اگر تنها راه حل مربوط به روان درمانی است تا نتیجه گرفتن و ترک این عادت راهی برای حفظ دندان ها وجود دارد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه. د
۰۴:۴۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
با سلام. پسر هشت ساله من مدتی ست که فقط در طی روز دندان قروچه داره و دندان تا حدودی دچار خوردگی شده اند. قبل این نیز عادت های بد دیگه داشت که همگی ناشی از اضطراب بود. توصیه شما چیست؟ اگر تنها راه حل مربوط به روان درمانی است تا نتیجه گرفتن و ترک این عادت راهی برای حفظ دندان ها وجود دارد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فردوس
۰۶:۵۵ ۳۰ تير ۱۳۹۶
سلام ممنون از مطالب مفیدتون من خودم چند وقته دندان درد و فک درد و سر درد شدید به خاطر دندان قروچه دارم بعد از چند ساعت متوجه میشم تمام مدت دندونامو بهم فشار میدادم یکی از دندونام ترک خورده.دندون گیر یا همون لثه گیر بچه رو بذارین لا دندونتون دردشو کمتر میکنه و باعث میشه دندونا بهم سابیده نشه
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۲:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
ممنونم از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون میذارید .همسرم همین الان بشدت دندوناشو بهم میسایید البته اکثر اوقات موقع خواب همینطوریه.خیلی دوست داشتم علتشو بدونم که شما کاملا اینجا توضیح دادین که بیشتر علایمو دارن ایشون .امیدوارم بتونم کمکش کنم این مشکل رفع شه .
Iran (Islamic Republic of)
شیما
۲۳:۰۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
من درد شدید دندان گرفتم ساییدگی شدید دندان دارم پریشب از درد دندان و فک بیدار شدم دندانپزشک گارد دهانی داده‌ اما چه فایده دو شب نزارم باز همون داستانه بدبختی راه دیگه ای داره در تهران کجا مراجعه کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
شیما
۲۳:۰۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
من درد شدید دندان گرفتم ساییدگی شدید دندان دارم پریشب از درد دندان و فک بیدار شدم دندانپزشک گارد دهانی داده‌ اما چه فایده دو شب نزارم باز همون داستانه بدبختی راه دیگه ای داره در تهران کجا مراجعه کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
پدرم در اومده دیگه از دندان قروچه
دوتا از دندونام به خاطر دندان قرچه ی شبانه شکستن واقعا زندگی رو برام جهنم کرده

لطفا راهنمایی کنید که این بیوفیدبک یا گارد دهانی رو از کجا باید تهیه کنم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۰:۵۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
ازاطلاعاتی که در خدمتمون قرار دادین خیلی ممنونم
آخرین اخبار