کرمانشاه/

گنبد صوفی و بان قلعه دو اثر تاریخی قصرشیرین

گنبد صوفی و بان قلعه از آثار تاریخی شهرستان قصرشیرین چشم انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛
بر اساس گمانه زني هاي باستان شناسي بنای گنبد صوفی شهرستان قصرشیرین، مربوط به اواخر دوره صفويه و اوايل دوره قاجاريه مي باشد.

 

اين بنا در 15 کيلومتري جاده قصرشيرين به گيلانغرب و در کنار قبرستان دوره اسلامي واقع شده و به احتمال بسيار اين مقبره مربوط به يک شخصيت مذهبي و از بزرگان طايفه ايل مي باشد.

 

گنبد صوفي يک بناي چهار گوش آجري مي باشد که بازسازي قسمت هاي سه کنج داخلي و ديوارهاي آن و همچنين مرمت ديوارهاي بيروني گنبد انجام شده است.

 

محوطه بان قلعه مربوط به دوره اشکانیان است که در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۴۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

بناي معروف بان قلعه يا قلعه خسرو در داخل شهر قصرشيرين و در كنار خيابان مدرس اين شهر قرار دارد كه اثري به جاي مانده از دوران خسرو دوم ( 628 - 590 ميلادي) پادشاه ساساني است.
اين بنا به صورت تپه نسبتا بزرگي ديده مي شود كه تنها بخشي از ساخت و سازهاي ضلع غربي آن قابل رويت است. براساس نقشه ترسيمي دمورگان اين بنا به صورت سكوي مربع شكلي به ابعاد 145 در 145 متر است كه در بالاي آن مجموعه اي از واحدهاي ساختماني احداث شده است كه راه دسترسي به اين واحدها از طريق پلكاني است كه در ضلع شمالي بنا قرار دارد.در هر ضلع اين سكو شش برج مربع شكل مستحكم قرار گرفته و در اطراف اين برج ها نيز راهروهايي قرار دارد. براساس شواهد موجود، راهروي شمالي به عرض 85/1 متر و طول 145 متر و راهروي غربي به عرض 10/2 متر و طول 145 متر است و يكي ديگر از راه هاي دسترسي به واحدهاي داخلي مجموعه از طريق اين راهروها مي باشد. متاسفانه واحدها هاي ساختماني بالاي سكو و همچنين راهرو و پلكانهاي دسترسي به زير خاك فرو رفته و تنها بخشي از ديوار و برج هاي جبهه غربي قابل رويت است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.