نوموني شايع ترين بيماري عفوني در سالمندان است

مطالعات اخير نشان مي دهند كه "پنوموني"يا مشكلات تنفسي ناشي از عفونت ريه ها،شايع ترين بيماري عفوني در سالمندان بوده به طوري كه بين 20 تا 25 درصد موارد بيماري هاي عفوني در افراد بالاي 60 سال مربوط به پنوموني است.

حسن افضلي،متخصص بيماري هاي عفوني درگفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:سالمندي فرآيند پيچيده اي است كه درهمه موجودات زنده رخ مي دهد و در انسان اين دوران حساس ويژگي هاي منحصر به فردي دارد.
وي با بيان اينكه در دوران سالمندي و سالخوردگي استعداد ابتلا به عفونت ها افزايش مي يابد، تصريح كرد:در سالمندان موارد بروز بيشتر عفونت ها شايع تر بوده و درواقع در اين سنين بروز ناتواني و مرگ و مير ناشي از بيماري هاي عفوني بالا است.
افضلي گفت:با توجه به شيوع بالاي عفونت ها و عوارض و مرگ و مير ناشي از آنها و نيز علايم باليني متفاوت عفونت ها در سالمندان كه مي تواند منجر به تاخير در تشخيص بيماري شود، مطالعات گوناگوني براي بررسي تظاهرات باليني و يافته هاي آزمايشگاهي بيماري هاي عفوني صورت گرفته است.
وي با اشاره به اينكه الگوي بروز و شيوع بيماري هاي عفوني در افراد سالمند با بقيه گروه هاي سني تا حدودي متفاوت است،تاكيد كرد:مطالعات اخير نشان مي دهند كه "پنوموني" يا مشكلات تنفسي ناشي از عفونت ريه ها،شايع ترين بيماري عفوني در سالمندان بوده و پس از آن بيماري "سپسيس" دومين بيماري عفوني در افراد سالمند است.
اين متخصص بيماري هاي عفوني تصريح كرد:براساس نتايج مطالعات اخير بين 20 تا 25 درصد موارد بيماري هاي عفوني در افراد بالاي 60 سال مربوط به پنوموني و بيش از 15 درصد موارد اين بيماري ها مربوط به "سپسيس" بوده است.
افضلي يادآور شد؛اگر فردي به پنوموني مبتلا شده باشد،به طورحتم علايمي از بيماري را داشته،اما به علت تشابه علايم با ساير بيماري ها ممكن است با آنها اشتباه شود.
وي خاطرنشان كرد:سرفه،گاهي اوقات همراه با خلط زرد،سبز يا به همراه رگه هاي خوني، تنگي نفس،درد قفسه سينه،تب و لرز،كاهش اشتها و ضعف علائم مهم بروز پنوموني است.
فشارخون بالا شايع ترين بيماري زمينه اي در سالمندان مبتلا به بيماري هاي عفوني
درادامه؛منصور مومن هروي،متخصص بيماري هاي عفوني گفت:موارد ابتلا به بيماري هاي عفوني در زنان و مردان سالمند تا حد زيادي با هم برابر است و در واقع احتمال ابتلا به بيماري هاي عفوني در سالمندان،ارتباطي با جنسيت فرد سالمند ندارد.
وي افزود:براساس نتايج مطالعات اخير،شايع ترين شكايت اصلي بيماران سالمند مبتلا به بيماري هاي عفوني،تب و پس از آن تنگي نفس بوده است؛به طوري كه حدود 20 و 15 درصد سالمندان مبتلا به بيماري هاي عفوني به ترتيب دچار تب و تنگي نفس بوده اند و بقيه افراد سالمند نيز درجاتي از اين دو علامت باليني را در طول مدت ابتلا به عفونت ها تجربه كرده اند.
مومن هروي تاكيد كرد:نتايج مطالعات اخير نشان مي دهند كه فشارخون بالا شايع ترين بيماري زمينه اي در سالمندان مبتلا به بيماري هاي عفوني است و در واقع نزديك به 40 درصد اين بيماران دچار فشارخون بالا بوده اند.
وي خاطرنشان كرد:باتوجه به اينكه با افزايش سن احتمال بروز برخي از عفونت ها افزايش مي يابد و تاخير در تشخيص آنها منجر به بروز عوارض شديد و حتي مرگ مي شود؛لذا توجه بيشتر به پيشگيري از بروز اين بيماري ها و تشخيص و درمان به موقع و مناسب بيماري هاي عفوني به ويژه در سالمندان ضروري است./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار