با توجه به اينکه روز 13 فروردين يا همان روز آشتي با طبيعت مردم طبق آداب و رسوم به دامان طبيعت مي روند اما متأسفانه 40 درصد تخريب منابع طبيعي در اين روز انجام مي شود بنابراين فرهنگ سازي در اين زمينه ضروري است.

احمدرضا درستي، متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بهتر است در ايام تعطيلات و روز 13 فروردين افراد توجه بيشتري به غذاي خود داشته باشند و از پرخوري پرهيز کنند چنانچه توجه کافي به مقدار، نوع و کيفيت غذا نشود مشکلات تغذيه اي به وجود مي آيد بنابراين مصرف سبزيجات و ميوه تازه همواره توصيه مي شود.
وي گفت: اين ايام فرصتي براي بها دادن به رسوم گذشته است اما رعايت رسوم در اين ايام نبايد به وعده هاي غذايي لطمه وارد کند.
 

*آماده کردن مواد اوليه غذا پيش از سفر ضروري است
دکتر خديجه رحماني متخصص تغذيه و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي نيز در اينباره گفت: در روز سيزدهم فروردين يا روز طبيعت مردم به دامان طبيعت رفته و معمولاً وعده نهار خود را در بيرون از منزل صرف مي کنند اما بهتر است مواد اوليه غذايي را که با خود همراه مي برند روز قبل تهيه کنند و مراحل پاياني پخت را بيرون از منزل انجام دهند اگر مي خواهند آش رشته تهيه کنند بايد مواد اوليه از جمله نخود و لوبياي آن را از قبل کاملاً بپزند و منبع سوخت همراه داشته باشند تا مراحل آخر پخت را تکميل کنند حتي اگر برنج همراه مي برند بهتر است برنج را در منزل آبکش کرده و مرحله پخت را هنگامي که بيرون مي روند انجام دهند.
وي افزود: اگر غذاهاي ساندويچي و يا سرد همراه مي برند بايد مراقب باشند تا مواد اين غذا تحت تأثير گرماي بيرون قرار نگيرد و به دماي 20 تا 30 درجه نرسد در غير اين صورت امکان رشد ميکروبها افزايش مي يابد همچنين اگر خيار، کاهو و يا گوجه به همراه مي برند سعي کنند آنها را در منزل شستشو دهند زيرا ممکن است آب بهداشتي و سالم در دسترس نداشته باشند علاوه بر آن سبزي و سالاد را بايد در منزل تهيه کرد تا آلودگي ثانويه نداشته باشد.
رحماني با اشاره به اينکه بهترين راه براي از بين بردن آلودگي و ميکروب گرم کردن غذا است تصريح کرد: توصيه مي کنم در تفريحات افراد حتماً اجاق پيک نيکي همراه داشته باشند تا غذا را روي آن کاملاً داغ کنند به گونه اي که بخار از آن بلند شود و سپس آن را مصرف کنند.
 

*رعايت بهداشت فردي بهترين راه پيشگيري از بيماري است
همچنين محمود اسحاق حسيني متخصص گوارش در ادامه گفت: برخي از بيماري ها به ويژه در ايام نوروز و گردش در نتيجه آب آلوده و يا غذاي آلوده ايجاد مي شود اما برخي ديگر از بيماري هاي گوارشي در نتيجه رعايت نکردن بهداشت فردي ايجاد مي شود و با شستن دست ها به راحتي مي توان از آن پيشگيري کرد.
وي گفت: عمده بيماري هاي گوارشي که در تعطيلات و هنگام مسافرت ايجاد مي شود داراي علائمي از جمله دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال است که اگرچه عامل آن باکتري است اما نيازي به آنتي بيوتيک ندارد.
حسيني تصريح کرد: مصرف زياد آب آشاميدني سالن مي تواند آب از دست رفته بدن را جبران کرده و همچنين کمک به دفع ميکروب از بدن مي کند اما بهترين توصيه اين است که بهداشت فردي از جمله پاک کردن آلودگي از دست را رعايت کنند تا تفريحي بدون بيماري داشته باشند.

*رعايت رژيم غذايي درروز طبيعت براي بيماران قلبي ضروري است

منوچهر قاروني متخصص قلب وعروق نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: روز طبيعت بهتر است بيماران قلبي عروقي حتما براي قدم زدن و يك پياده روي آرام به دامان طبيعت بروند، البته اگر هوا بارندگي بود توصيه مي‌كنم بعد از صرف ناهار در پارك نزديك منزل كمي قدم بزنند.
زيرا در فصل بهار هوا متغير است واگر سرد شود براي بيماران ايجاد مشكل مي‌كند.
وي گفت: از آنجا كه در روز 13 فروردين يا همان روز آشتي با طبيعت رژيم غذايي فراموش مي‌شود، بيماران قلبي عروقي بايد سعي كنند مصرف برنج زياد، نمك وگوشت قرمز را در حد اعتدال رعايت كنند زيرا مشاهده شده كه روز چهاردهم و يا پانزدهم فرودين بيماراني كه سابقه ناراحتي قلبي عروقي دارند به علت مصرف زياد نمك وچربي در روز سيزدهم دچار مشكل شده و ياحتي سكته قلبي براي آنها اتفاق افتاده است، بنابراين اگر مي‌خواهند روز طبيعت را به آرامي بگذرانند سعي كنند رژيم غذايي خود را رعايت كرده و در نزديكترين محلي كه سبز است مثل پاركها اسكان يابند و از مسيرهاي طولاني پرهيز كنند.
 

*روز طبيعت فرصتي براي درك شگفتي آفرينش است

همچنين فريد فدايي روانپزشك در اينباره گفت: خداوند انسان را براي زندگي در طبيعت آفريده اما بشر خود را در جنگل آسفالت و آهن محصور كرده است.
بنابراين روز سيزدهم فروردين فرصتي است تا انسان ها بتوانند زيبايي و شگفتي هاي آفرينش خداوندي را از نزديك مشاهده كنند.
وي گفت: همچنين اين روز فرصتي براي كودكان نيز هست كه يكبار ديگر فرصت را كشف كرده و به آن علاقه مند شوند ودر عين حال زمينه اي براي توجه به حفظ محيط زيست و پاك نگه داشتن ان را فراهم كنند.
 

* حفظ محيط زيست نياز به كار فرهنگي دارد

همچنين مجيد عباسپور مسئول انجمن متخصصان محيط زيست ايران در ادامه افزود: معمولأ در ايام نوروز تخريب و آلودگي محيط زيست افزايش مي‌يابد به گونه اي كه پتانسيل تخريب منابع طبيعي در تعطيلات به ويژه روز طبيعت به 40 درصد مي‌رسد.
وي گفت: متاسفانه برخي افراد در اين روز با ريختن زباله و مواد زائد در جنگل ها و حاشيه هاي اطراف تهران شاخص آلودگي محيط زيست را افزايش مي‌دهند.
همچنين با ريختن زباله دررودخانه منابع آب را نيز آلوده مي‌كنند.
عباسپور تصريح كرد: برخي افراد به علت جمع آوري هيزم براي پخت و پز درمحيط هاي بيرون شهري به محيط زيست آسيب مي‌زنند.
وي با اشاره به فرهنگ سازي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: سازمان حفاظت محيط زيست براي مسافران نوروزي كتابي منتشر كرده است كه در آن به مسافران در زمينه حفظ محيط زيست آموزش هاي لازم داده شده و رسانه ها نيز اگر فرهنگ سازي كنند و در قالب برنامه هاي تلويزيوني به مردم آموزش دهند ديگر شاهد تخريب منابع طبيعي نخواهيم بود./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار