خواص گل گاوزبان چیست؟

گل گاو زبان گیاه دارویی است که در طب سنتی ایران از زمان قدیم و در انواع طب آسیایی و اروپایی وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد.

حاجی آخوندی، مشاور وزیر بهداشت در زمینه طب سنتی  در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در ایران از همه گونه های گل گاوزبان حتی نوع اروپایيش هم کشت می شود و ترکیبات شیمیایي از ترکیبات ایروئیدی و والریانول تشکیل شده و در طب جدیدی امروزی هم وجود دارد و اثرات شیمیایش برروی حیوانات و مدل های آزمایشگاهی انجام شده و مورد تأیید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: گل گاوزبان می تواند مکمل خوبی برای داروها باشد و از حجم زیاد داروهای شیمیایی جلوگیری کند مانند زمانی که از نوع والرین آن خواص آرام بخش گرفته می شود و مکمل داروهای آرام بخش است و حتی در برخی موارد درمان بیماران توسط این گیاه زودتر از درمان دارویی صورت می گیرد و پروتکل درمانی به وسیله دارو یا گیاه توسط پزشک متخصص صورت می گیرد.

دکتر حاجی آخوندی تصریح کرد: از خواص گل گاوزبان، ضد درد بودن، آرام بخش بودن، تسکین دردهای عصبی و دردهای دستگاه گوارش را می توان نام برد.

وي در پایان تأکید کرد؛ گل گاوزبان برای درمان ویروس سرماخوردگی و آبریزش بینی هیچ اثری ندارد بلکه برای تب و دردهای ناشی از سرماخوردگی مفید است و تنها زمانی که سرماخوردگی اثرات بدی برروی دستگاه گوارش دارد مصرف این گیاه برای درمان و مشکلات دستگاه گوارشی مفید است و در طب امروزی گل گاوزبان به شکل شربت و قرص مصرف می شود ولی در طب سنتی به شکل جوشانده مصرف می شود و چون مزه آن تلخ است با ترکیب لیمو، نبات و دیگر طمع دهنده های طبیعی به آن می توان مزه آنرا تغییر داد تا ذائقه افراد به گل گاوزبان این گیاه دارویی بیشتر جلب شود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار