وزیر خارجه سوئد:

اسراییل در مذاکرات ایران و 1+5 خدشه وارد می کند

وزیر خارجه سوئد در اظهارنظری بی سابقه اسراییل را مانع اصلی مذاکرات دیپلماتیک میان ایران و غرب دانست.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي، کارل بیلت (Carl Bildt)، وزیر خارجه سوئد با بیان سخنانی که تا کنون از جانب هیچ مقام غربی سابقه نداشته، به اسراییل هشدار داد در از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 اخلال ايجاد نکند.

 بیلت پس از دیدار وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در کپنهاگ از اسرائیل خواسته است که در روند مذاکرات 1+5 با ایران سنگ نیندازد.

 وي ابراز امیدواری کرد كه آمریکا، چین، روسیه و اتحادیه اروپا تلاش های خود را برای مذاکره با ایران از سر گیرند.

وزیر امور خارجه سوئد گفت: «طبق تازه ترین گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا، ایران هیچ گونه فعالیتی در حوزه ساخت سلاح اتمی ندارد و نمی خواهد به سلاح هسته ای دست یابد».

بیلت ادامه داد: «ما نامه ای از سوی ایران دریافت کرده ایم که بسیار خوشحال کننده بود و به نظر می رسد مدارک و مستنداتی که حمله نظامی به ایران را محتمل می کرد، اندک اندک اعتبار خود را از دست می دهند و دیگر چندان متقاعد کننده نیستند».

این اظهارات احتمالا نشان دهنده آن است که تلاش های اسراییل برای اخلال در روند مذاکرات ایران و 1+5 که احتمالا به زودی آغاز خواهد شد، بسیار شدید شده است.

ایهود باراک وزیر دفاع اسراییل پیش از این تعلیق غنی سازی، تعطیلی فردو و انتقال مواد هسته‌ای به خارج را پیش شرط‌های آغاز مذاکرات با ایران اعلام کرده بود.

کارشناسان عقیده دارند این تحلیل که اسراییل اساسا نگران ساخته شدن سلاح هسته ای از سوی ایران نیست بلکه در پی آن است که به هر قیمت ممکن در روند مذاکرات ایران و غرب اخلال کند، دیدگاه های اروپا و امریکا را در فاصله ای قابل توجه از اسراییل قرار داده است./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار