توصيه هاي تغذيه اي به سالمندان مبتلا به سوء تغذيه

سالمندان بايد روزانه حداقل 5 سهم ميوه و سبزي سهم مصرف کنند.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر پريسا ترابي، كارشناس تغذيه اظهار داشت: رژيم غذايي اين افراد بايد حاوي مقادير مناسبي روي (ZN) مانند جگر، عدس، نخود سبز، نان گندم كامل مانند سنگك، گوشت و لبنيات باشد.

وي خوردن روزانه 1 تا 5/1 ليتر مايعات (آب ، شير، چای، دوغ، آب ميوه طبيعی) قبل از ايجاد احساس تشنگي را در سالمندان ضروري دانست و گفت: لازم است از گروه نان و غلات مانند نان، برنج و ماكاروني به مقدار بيشتر استفاده شود. سالمندان لاغر بايد در هر وعده غذايي يكي از انواع نان و غلات يا سيب زميني را مصرف كنند.

اين كارشناس تغذيه با تأكيد بر اين كه ميوه ها به عنوان ميان وعده بايد حتما" به طور مرتب و روزانه مورد استفاده قرار گيرد، افزود: سالمندان بايد روزانه حداقل 5 سهم ميوه و سبزي سهم مصرف کنند و در صورت مشكلات گوارشي و دنداني مي توان ميوه ها را به صورت پخته مصرف كرد.

دكتر ترابي خاطرنشان كرد: ميزان مصرف ميوه و سبزي نبايد به حدي زياد باشد كه سبب كاهش اشتها و يا مشكلات گوارشي شود. همچنين در اين گروه از سالمندان به خصوص در صورت وجود مشكلات دنداني و گوارشي بهتر است سبزي ها به شكل پخته همراه با كمي روغن زيتون و يا انواع پنير براي هضم راحت تر و انرژي بيشتر و ميوه ها به شكل كمپوت مصرف شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار