خبرگزاری رویترز در گزارشی ، از هراس شدید متحدان آمریکا نسبت به اجرای تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته اي ، این خبرگزاری در گزارشی از واشنگتن كه به قلم اندروکین  منتشر شده، نوشت: آمریکا خود را به شدیدترین تحریم هایی که تاکنون علیه ایران اعمال شده مجهز کرده است اما باید به دقت بررسی کند که چگونه می تواند از سوختن متحدان واردکننده انرژی خود ازجمله ژاپن، کره جنوبی و هند در این آتش جلوگیری کند.

رویترز ادامه داد: دولت آمریکا اکنون باید این مسئله را بررسی کند که چگونه این قانون را به اجرا درآورد بدون اینکه باعث آشفتگی در بازارهای انرژی یا نگرانی دولتی هایی شود که تا حدی به واردات نفت از ایران وابسته اند و ازسوی از روابط دوستانه با آمریکا برخوردارند.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه فعلا هدف آمریکا تهدید است نه اقدام، نوشت: تحلیلگران سیاسی می گویند آمریکا امیدوار است این تحریم های جدید، بانک های خارجی را متقاعد به تغییر رفتار خود کند پیش از آنکه واشنگتن مجبور به محدود کردن دسترسی آنها به بازارهای مالی آمریکا شود.

این خبرگزاری انگلیسی ادامه می دهد: مقامات آمریکایی اذعان کرده اند این تحریم ها نگرانی هایی را در میان برخی متحدان آمریکا ازجمله ژاپن بوجود آورده است. این قانون جدید به اوباما اجازه می دهد تا برخی نهادها در یک کشور را که داد و ستدهای خود را با ایران بطور چشمگیری کاهش دهد، مستثنی کند. اوباما همچنین می تواند در مواردی که منافع امنیت ملی آمریکا یا ثبات بازار انرژی اقتضا کند استثنا قائل شود.

اندرو کین درباره موضع روسیه و چین نسبت به این تحریم ها نوشت: تحلیلگران می گویند چین که بزرگترین مشتری نفت ایران به شمار می رود به همراه روسیه در برابر اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مقاومت کرده است و بعید به نظر می رسد تحت تاثیر چنین تحریم هایی قرار گیرد.

در پایان این گزارش آمده است: مسئله استثنا ها در این قانون جدید آمریکا می تواند نگرانی برخی کشورها مانند ترکیه را که 30 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند و همچنین نگرانی هند را که 11 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند ، کاهش دهد./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار