دردهای ناحیه کمر با مراجعه به فیزیوتراپ قابل درمان است

بسیاری از دردهای ناحیه کمر و ستون فقرات با مراجعه به فیزیوتراپ قابل درمان است.

علی احسان بحیرایی، فیزیوتراپیست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اکثر افراد در طول دوران زندگی خود دچار درد در ناحیه کمر و ستون فقرات می شوند و کمتر کسی را می توان دید که حداقل یک بار هم شده این دردها را حس نکرده باشد، رشته های توانبخشی به خصوص فیزیوتراپی از آن رشته های است که می توان به کاهش این دردها در زندگی فردی شخص شود.

وی گفت‌: علت به وجود آمدن این نوع دردها بسیار زیاد است که از آن می توان به اختلال در مکانیک بدن، تغییر شیوه زندگی ، سختی شغل، عادت کردن به کارهای بدون تحرک و غیره است.

بهترین زمان برای درمان بسیاری از بیماریها حتی کمردردها شناسایی بیماری در دوران خاموشی آن است قبل از اینکه علامت بروز کند و شدت آن افزایش پیدا کند به متخصص مراجعه کنند.

بحیرایی گفت: برای افرادی که از ابتدا دارای بدشکلی ستون فقرات هستند علاوه بر درمان با جراحی فیزیوتراپی نیز برای درمان آنها اهمیت بسیاری دارد که فرد تا حد امکان به زندگی روزمره و انجام کارهای شخصی خود بپردازند.

بحیرایی اظهار داشت:‌سالمندان با افزایش سن و از 60 سالگی به بعد دچار درد در ستون فقرات، تخریب مفاصل و آرتروز و پوکی استخوان می شوند که مراجعه به فیزیوتراپ در دوران کهن سالی از خطرات جدی بعدی جلوگیری می کند.

اگر شخص در دوران جوانی که انعطاف بدنی و تحریک بیشتری دارد درست زندگی کند و به سلامت استخوانها و مفاصل خود اهمیت بدهد در دوران پیری و کهنسالی به بسیاری از بیمارها و مشکلات عضلانی دچار نمی شود.

وی بیان کرد: یکی از مزایای مهم در فیزیوتراپی کاهش مراجعه به جراح و جراحی است.

بهترین عملهای جراحی انجام شده با عالی ترین نتیجه نیز دارای عوارضی مثل خشکی مفاصل، گزگز کردن، اختلال در عملکردهای حرکتی می شود.

اهمیت فیزیوتراپ به اندازه ای است که بعد از عمل جراحی مشکلات بعد از عمل به شدت کاهش پیدا می کند و تکمیل کننده یک جراحی خوب است.

وی تاکید کرد:‌وقتی پزشک بیمار را به فیزیوتراپ ارجاع می دهد و تعاملی که بین این دو وجود دارد ممکن است بیمار دیگر به عمل نیازی پیدا نکند و هم از نظر خطرات عمل و هم از نظر هزینه و هم بیمه های درمانگر صرفه جویی می شود.

وی توصیه کرد: بسیاری از دردهای ناحیه کمر و ستون فقرات با مراجعه به فیزیوتراپ قابل درمان است و فیزیوتراپ بستگی به نوع بیماری تعداد مورد نیاز برای فرد را مشخص می کند.

ولی در ایران به دلیل عدم حمایت کافی سازمانهای بیمه گر، بیمار با چند جلسه مراجعه به دلیل زیاد بودن تعداد جلسه ها، درمان را ادامه نخواهد داد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار