فريدون عباسي در دانشگاه تهران:

نوسان اپراتورها عامل نشان‌دهنده 27 درصدي اورانيوم است

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت:‌ به دليل نوسان در اپراتورها اورانيوم به ميزان 27 درصد از سوي آمانو اعلام شده است كه نياز به بحث و تبادل نظر دارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، فريدون عباسي رئيس آژانس انرژي اتمي در نشست "مقاومت ديروز؛ ايستادگي امروز" با محوريت بررسي تاثير خودكفايي هسته‌اي در پيشرفت صنعت داخلي كه به همت بسيج دانشجويي دانشكده فيزيك دانشگاه تهران برگزار شد در ارتباط با پيشرفت علمي دانشگاه‌ها در كشور اظهار داشت: با بهره‌گيري از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي كشور مي‌توانيم به خودكفايي علمي هسته‌اي دست پيدا كنيم.

وي درباره دستاوردهاي فعلي سازمان انرژي اتمي گفت: راه‌اندازي مقدماتي نيروگاه بوشهر در ارديبهشت ‌ماه سال گذشته و آماده‌سازي آن در آذر ماه سال جاري از اقدامات سازمان است و اينكه شهرك‌هاي مسكوني را در اطراف شهر بوشهر براي ساكنان آماده، سكونت كرده‌ايم.

عباسي افزود: بايد سهم راكتور صنايع كشور را بالا ببريم چرا كه ساخت راكتورها در كشورها با كار صنايع مختلف در كنار يكديگر امكان پذير است.

وي در مورد راكتور اراك بيان داشت:‌ براي طراحي‌هاي بومي راكتور از نوع آب سنگين طراحي‌هايي صورت گرفته كه مراحل راه اندازي آن با سوخت مجازي در حال پيگيري است و در هفته‌هاي اخير، اولين سوخت مجازي به اراك منتقل داده مي‌شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي در ارتباط با سوخت مجازي گفت: تمامي ابعاد و مشخصات لازم را اين سوخت دارد كه در قرص‌هاي سربي كه وارد فاز هسته‌اي نمي‌شود و با گذاشتن سوخت اصلي در آن سپس سوخت را وارد هسته‌اي مي‌كنيم.

وي در ارتباط با توان طراحي راكتور استخري هسته‌اي خاطرنشان كرد: طراحي‌هاي اوليه با قدرت 10 الي 20 مگابايت آغاز شده كه اگر مجلس در بودجه خود آن را تصويب كند حتما نقشه‌ها را از راكتور 5 مگابايت تهران درمي‌آوريم.

عباسي با بيان اينکه ايران در تامين سوخت هسته‌اي به خودكفايي كامل رسيده است؛ افزود: با شروع از سنگ معدن و توليد كيك زرد و تمامي فناوري‌هاي را وارد كارخانه‌هاي اصفهان مي كنيم كه بعد از مقداري كه مورد نياز است غني سازي را انجام مي‌دهيم و آنرا به سايت نطنز و فردو منتقل مي‌كنيم.

معاون رئيس جمهور با اشاره به تامين سوخت روسي براي تاسيسات هسته‌اي ايران تاكيد كرد: با توجه به قراردادي كه با روسيه داريم آنها موظف به تامين سوخت تاسيسات هسته‌اي ما هستند كه در اين راستا ما در صدد بومي‌سازي اين مسئله هستيم و اينكه چرخه سوخت را به طور كامل خود تامين كنيم.

عباسي در بحث فناوري پيشرفته نسل جديد در كشور تشريح كرد: هيچ مشكلي از لحاظ طراحي ساخت تاسيسات نداريم و تمامي اصلاحات لازم در اين ارتباط انجام شده است با توجه به توليد ماشين‌هاي ايراني نسل جديد در بهمن‌ماه راه‌اندازي مي‌شود كه بدنه كاملا كامپوزيت دارد.

رئيس سازمان انرژي اتمي بيان داشت: در توسعه كاربرد پرتوها در زندگي مردم، يكي از استان‌هاي كشور را براي پايه‌ريزي مصالح كشاورزي در نظر گرفته‌ايم كه در همكاري با وزارت نفت در كاربرد‌ پرتوها در صنعت وارد همكاري‌هاي گسترده شده‌ايم.

وي افزود: در صنعت هسته‌اي به خودكفايي نسبي رسيده‌ايم و تا موقعي كه در ساخت تجهيزات نيروگاهي بخواهيم بقيه صنعت كشور را ارتقا دهيم بايد يك سري ظرفيت‌هاي خالي تخصصي را تكميل كنيم كه با توجه به تحريم نفت سازمان انرژي اتمي به كمك صنايع ديگر از جمله نفت آمده و از تجربه آب سنگين در پالايشگاه پتروشيمي استفاده كرده است.

عباسي در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر هم‌جوشي هسته‌اي گفت:‌ بحثي كه از قبل از انقلاب در كشور وجود داشت و در طول 33 سال اخير 80 تا 100 نفر از نيروهاي جوان از طريق آزمون، انتخاب شده و شروع به كار كردند كه در كارهاي شكاف بايد به تكنولوژي‌هاي هسته‌اي برسيم تا بحث هم‌جوشي هسته‌اي به مرحله انجام برسد.

وي افزود: متاسفانه غرب، اجازه حضور سيستماتيك ايران را درعرصه علمي نداده است و اين از مشكلات ايران در توليد علم و تكنولوژي در دنيا است.

رئيس آژانس انرژي اتمي تصريح كرد:‌ از مشكلاتي كه در بحث هم‌جوشي هسته اي در كشور وجود دارد بحث حاكميت فكري است كه تمامي آن مشكلات صرفا به بودجه و تكنولوژي اختصاص داده نمي‌شود و يك عده صرفا به مباحث تئوريك مي‌پردازند بدون در نظر گرفتن مسائل تكنولوژيك. هر فردي خواهان حضور در نيروگاه‌هاي تهران است كه اين از ضعف‌هاي ساختاري ما ‌است.

وي در ادامه افزود: در كنار بحث‌هاي تئوريك بايد عرصه‌هاي تكنولوژي را مدنظر قرار دهيم كه اگر به مباني پلاسما درست فكر نكنيم و دنبال تجهيزات نباشيم قطعا تكنولوژي را دركنار تحقيقات نمي‌توانيم انجام دهيم و مسئله گداخت هم به مرحله انجام نمي‌رسد.

رئيس سازمان انرژي اتمي در ارتباط با تغييرات در ساختار سازمان انرژي اتمي در جذب نيروها گفت: ‌بايد در ساختارهاي انساني سازمان انرژي اتمي تجديد نظرهايي انجام داده و درصدد جذب نيروهاي كارامد در سازمان باشيم.

عباسي در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر اينكه جريان سوخت 27 درصدي طبق گزارش آمانو چيست گفت:‌ سانتريفيوژها بايد در فضايي قرار گيرند كه گاز UF6 كه وارد مي‌شود. از طريق ماشين‌هايي كه به طور مستقيم نصب كرده‌ايم و كار آماده‌سازي در سكوهاي نصب شده انجام مي‌دهند ارقام را صحيح ارائه دهد كه متاسفانه گاهي اوقات اپراتور دچار نوسان مي شود و اعداد را بالاي 20 درصد نشان مي‌دهد.

وي گفت:‌ آمانو در گزارش خود به 27 درصد اورانيوم اشاره داشته و گفته نياز به بحث دارد كه در پاسخ به وي گفتيم اول اين مسائل را بايد حل كرد سپس به صورت گزارش ارائه كنيم كه موجب سوء برداشت براي ديگر كشورها نشود.

رئيس سازمان انرژي اتمي منظور آمانو را از اعتماد سازي در گزارش خود اينگونه بيان داشت: كارشناسان اداره آژانس صحبت‌هاي خود را در زمينه مسائل هسته‌اي ادامه مي‌دهند و عدم تاييد در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در تمامي گزارش‌هاي آژانس شاهد بوديم و اينكه در ذهن خود يك سري سوالات دارند و تا پاسخ آنها را نگيرند نمي‌توانند بگويند كه تمام ابعاد را بررسي كرده‌ند.

عباسي تاثير گزارش آمانو را مثبت ارزيابي كرد و گفت:‌ هر چه اطلاعات بيشتري از سوي غربي‌ها منتشر شود ما برمبناي آنها با گروه 1+5 و آژانس صحبت خواهيم كرد.

وي در ارتباط با بازديد از پارچين اظهار داشت:‌ اين بحث از موارد مورد علاقه آژانس به خاطر فشار كشورهايي است كه به آژانس وارد مي‌شود و تاكنون ايران در خصوص بازديد از پارچين قانع نشده چرا كه پارچين، مجموعه‌اي نظامي است و اگر بخواهيم چيزي را نشان دهيم مسلما هيچ سايت هسته‌اي را در آن نخواهند يافت.

رئيس سازمان انرژي اتمي بيان داشت: موضع ايران در قبال مسائل هسته‌اي معامله است و آمريكا كه از تامين سوخت 20 درصدي براي ايران سالهاي متمادي امتناع كرده و اين سوخت به دليل شكل و نوع خاص آن كه جزء محصولات تمامي كشورها نيست و كشوري كه قصد توليد آنرا داشته باشد ملزم به توليد آن است كه در اين خصوص نياز به طراحي ساخت خط توليد دارد كه مراحل تبديل UF6 را هم انجام داده باشد.

عباسي در ارتباط با مكان مذاكرات خاطرنشان كرد: طبق توافق طرفين مكان مذاكره مشخص مي‌شود.

وي در پايان گفت: كشوري كه قادر به تامين نيازهاي علمي، پزشكي هسته‌اي است صرفا يك نگاه اقتصادي به اين مسئله ندارد و توان ايران در تامين سوخت ديگر كشورها هم قابل مشاهده است و بهتر است كه غربي‌ها در مورد تهيه سوخت وارد مذاكره با ايران شوند نه تعطيلي هسته‌اي.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار