مدیر گوگل در حمله‌ای بی‌سابقه به «سیاست‌ها و مدل‌های اقتصادی انحصارگرایانه فیس‌بوک» این شبکه اجتماعی را به ایجاد «باغ بسته‌ و گروگان گرفتن کاربران» متهم کرده و سیاست‌های آن را «قاتل نوآوری» دانسته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبر نگاران لری پیج بنیانگذار و مدیر عامل کنونی گوگل ،فیس بوک مهم‌ترین رقیب شرکت گوگل  در جهان را هدف حملات انتقادی خود قرار داد. و در سخنانش بیان کرد: «سیاست‌های بسته» فیس‌بوک در قبال داده‌ها٬ آزادی اینترنت را در معرض خطر قرار داده و در حال از بین بردن شرایط رقابت است.

لری پیج در مصاحبه‌ای با چارلی رز٬ مجری مشهور تاک‌شوهای تلویزیونی آمریکا٬ در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال ورود فیس‌بوک به حوزه جست‌وجوهای آنلاین گفت که گوگل پتانسیل فیس‌بوک برای رقابت در زمینه جست‌وجوهای آنلاین را جدی می‌گیرد٬ اما «تاسف‌بار است که فیس‌بوک تا این اندازه بسته عمل می‌کند. ما در بیزینس جست‌وجوی داده‌ها کار می‌کنیم و نمی‌خواهیم منابع تولید محتوا را تسخیر کنیم. به نظرم محتوای آنلاین باید آزادانه‌تر در دسترس همه باشد.»

لری پیج،یکی از دو بنیانگذار کمپانی گوگل معتقد است،فیس‌بوکی‌ها کاربران‌شان را به گروگان گرفته‌اند و برای این کار دلایلی ارائه می‌کنند که با هیچ منطقی سازگار نیست: «ما می‌خواهیم که این بازار همچنان رقابتی بماند.»

گراف‌های باز و داده‌های بسته؛ «قاتل نوآوری»

لری پیج می‌گوید گوگل در زمینه به اشتراک‌گذاری داده‌ها با فیس‌بوک بسیار باز و سخاوتمندانه عمل کرده٬ اما پاسخ درخور و محترمانه‌ای از طرف فیس‌بوک دریافت نکرده است.

مسئله اساسی برای لری پیج و گوگل و بسیاری از منتقدان بزرگ فیس‌بوک در جهان امروز٬ میلیاردها بیت و بایتی است از اپلیکیشن‌ها و فعالیت‌های کاربران بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی موجود در جهان٬ که ‌فیس‌بوک از چشم الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل پنهان نگه می‌دارد.

لری پیج به استفاده از بانک تماس‌های کاربران در گوگل برای یافتن دوستانشان در فیس‌بوک. اشاره کرد و آن را یکی از عوامل اصلی اختلاف میان فیس‌بوک و گوگل دانست. مسئله این است که فیس‌بوک چنین اجازه‌ای به گوگل نمی‌دهد تا مثلا کاربران "گوگل‌ پلاس" بتوانند از طریق فهرست تماس‌های فیس‌بوک٬ دوستان فیس‌بوکی خود را در شبکه اجتماعی گوگل بیابند.

 گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران در ادامه افزود: پیش‌تر سرگی برین٬ دیگر بنیانگذار گوگل هم نسبت به مدل تجاری انحصارگرایانه فیس‌بوک هشدار داده بود. برین می‌گوید فیس‌بوک قصد دارد همین قواعد انحصارگرایانه خود را به همه تحمیل کند؛ قواعدی که به اعتقاد گوگلی‌ها «قاتل نوآوری» است.

فیس‌بوک و بنیانگذار آن مارک زاکربرگ٬ هرگز پنهان نکرده که برای «تسخیر جهان مجازی» کاملا مصمم است و به همین خاطر اجازه دسترسی به اپلیکیشن‌ها و جریان داده‌های درون این شبکه اجتماعی را به سرویس‌های بیرونی نمی‌دهد.

دنیای سرچ در آستانه انقلابی بزرگ

 ترس گوگل از ورود رغیب بزرگی نظیر فیس‌بوک به بازار رقابتی جست‌وجوهای آنلاین؛ حوزه‌ای که گوگل تاکنون در آن پیشتاز بوده٬ ترسی بجاست. با توجه به اطلاعات جامع وکاملی که فیس بوک  از 900 میلیون کاربر فعال خود در اختیار دارد و با طراحی «گراف‌های باز» کاربران را در مسیری قرار داده که اکثرا با رضایت کامل اطلاعات بیشتری درباره خود در اختیار فیس بوک می گذارند.که این ممکن است این پیشتازی گوگل را به چالش بیشتری بکشد.

تسخیر کسر بزرگ‌تری از ترافیک وب و در اختیار داشتن اطلاعات درباره علایق و سلایق و داده‌های دموگرافیک کاربران، می‌تواند نقشی اساسی در افزایش این درآمدها داشته باشد.و لازم به ذکر است که درآمد اصلی گوگل و فیس‌بوک از راه تبلیغات آنلاین به دست می‌آید.همچنین بدیهی است که رشد انفجاری فیس‌بوک در دنیای شبکه‌های اجتماعی، گوگل را به شدت نگران کرده است.

 تلاش گوگل برای درک عمیق‌تر و دقیق‌تر کاربران و کسب داده‌های شخصی‌تر از آنها٬ راه‌اندازی گوگل پلاس را در پی داشت٬ اما رقابت با فیس‌بوکی که حالا بیش از 900 میلیون کاربر فعال دارد٬ سخت‌تر از اینهاست٬ گرچه گوگل پلاس هم نزدیک به200 میلیون کاربر دارد. برخی از تحلیلگران از «مرگ زودرس و اجتناب‌ناپذیر گوگل پلاس» خبر می‌دهند. این یعنی پیشتازی فیس‌بوک در عرصه‌ای که ابعادش هنوز چندان روشن نیست؛ عرصه جست‌وجوهای شخصی‌سازی‌شده اجتماعی در جهان آنلاین.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.