دانشنامه پزشكي//

دانستنی هایی در مورد بیماری میگرن

میگرن نوعی بیماری است که با سردردهای مداوم که با حالت های سردرد، استفراغ، حالت تهوع و کاهش بینایی همراه است.

فاطمه صحرا رو متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سردردهای میگرنی بیشتر در زنان شایع است و این دردها چندین ساعت طول می کشد و با خوابیدن در محیط های آرام و بدون نور این دردها کاهش می یابد(انواع میگرن کلاسیک و غیره کلاسیک).

وی در مورد میگرن نوع کلاسیک افزود: اين نوع ميگرن یک نوع سردرد یک طرفه است که با تغییرات بینایی که با توهمات دید (اورا) و  علایمی مانند سردرد، حالت تهوع، استفراغ، بی حسی و اختلال در تکلم همراه است و در میگرن غیره کلاسیک فرد بیشتر در اطراف چشم احساس درد می کند و سفت شدن گردن، حالت تهوع و استفراغ از عوارض این نوع بیماری است.

صحرارو در ادامه عنوان کرد: علت بوجود آمدن میگرن تنگ شدن، گشاد شدن و التهاب شریان های خونی در مغز و باز شدن ناگهانی این رگها، خواب ناكافي، بیدار ماندن طولانی مدت در طول شب، داشتن فعالیت زیاد و خستگی طولانی مدت است.

وی در ادامه گفت: عواملی مانند عادت ماهانه در خانم ها، خوردن قرص های ضد بارداری، در معرض صداهای بلند قرار گرفتن، در مجاورت خورشید بودن، طرز نشستن نامناسب و همچنین دردهای دندان موجب بوجود آمدن میگرن می شود و عواملی که سردردهای میگرنی را افایش می دهند شامل: وجود استرس، ارثی بودن میگرن، مصرف سیگار، خوردن مشروبات الکلی ا ستفاده از خود سرانه از برخی داروها و کمبود خواب است.

وی در ادامه عنوان کرد: در هنگام بوجود آمدن سردرد های میگرنی لازم است سر و صورت خود را با آب سرد بشوييد و در محیط های تاریک و آرام استراحت کنید از مطالعه کردن و محیط هایی که بوی غذا و سیگار و ... در آن وجود دارد بپرهیزید.

صحرارو در پایان تاکید کرد: در برخی موارد سردرد های میگرنی می تواند موجب سکته مغزی شود و کسانی که به میگرن نوع کلاسیک، همراه با اختلالات بینایی مبتلا هستند از خوردن قرص های ضد بارداری پرهیز کنند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار