تحلیل بازار سرمایه در iهفته ای که گذشت؛

ثبات سایه رکورد بر بازار سهام تهران

با این همه نگاه بازار سهام به روز جمعه و واکنش آژانس انرژی اتمی به فعالیت های هسته ای ایران دوخته شده است تا شاید سایه رکورد از تالار شیشه ای برکنده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بورس تهران در شرایطی پنجاهمین روز معاملاتی خود را به پایان برد که همچنان سایه رکود و شرایط دشواری برای کسب سود از بازار سهام احاطه دارد. روند معاملات بازار سهام به گونه ای دنبال می شود که اغلب معامله گران در شرایط کنونی نقد شدن بخش زیادی از پرتفوی سرمایه گذاری خود را ترجیح می دهند.
بر اساس این گزارش، با اتمام ساعات معاملات دیروز، شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 41 واحد کاهش به رقم 22 هزار و 178 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 125 واحد کاهش عدد 35 هزار و 889 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 57 واحد کاهش به رقم 26هزار و 635 واحد رسيد.
همچنین ارزش كل معاملات اين روز به رقم 534 میلیارد ریال رسید. و در این روز گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با 23 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان با 10 واحد ، سرمایه گذاری غدیر 7 واحد، مخابرات ایران 6 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.
اهالی تالار شیشه ای با بیان اینکه بازار سهام به نوسان دو و نیم درصدی در بازه مثبت و منفی اعتقاد پیدا کرده، هفته آینده را روزهای مهمی برای تحلیل روند حرکتی برخی صنایع معرفی می کنند. رویه ای که بی سر و صدا به دنبال کسب سود از سهم های کوچک و دارای نقدشوندگی پایین شکل گرفته اما نگرانی از اینکه پس از تداوم چند دستور خرید پرحجم سهام با پیغام ناظر مبنی بر توقف نماد برای ارایه اطلاعات مورد نیاز و یا گزارش های شفاف سازی مبنی بر عدم تغییر در پیش بینی ها مواجه شوند، وجود دارد.
نکته قابل توجه این که  برخی از این سهم ها از طریق چند بازیگر انگشت شمار در صدر پربازده ترین سهم ها در بورس قرار گرفته اند.
از این مجموعه می توان به پشم بافی توس اشاره کرد که از ابتدای امسال تا به امروز با تجربه کردن تنها یک روز معاملاتی، بازدهی 103 درصدی را بر جای گذاشته است.
این شرکت یک میلیارد و 680 میلیون تومانی، پس از فروش ملک سجاد خود و شناسایی سود 22 میلیارد تومانی، سود هر سهم پس از کسر مالیات سال مالی 90 را نسبت به اولین پیش بینی، با تعدیل 3660 درصدی به مبلغ 1203 ریال برآورد کرده و حال آنکه پیش بینی عایدی هر سهم "نتوس" در بودجه 91 بالغ بر 246 ریال زیان خالص می باشد.
رتبه نقدشوندگی این سهم هم اکنون عدد 356 را نشان می دهد و بنا بر آمار معاملات سهام آن، در سال های 90 و 89، به ترتیب تنها سه روز معاملاتی را با میانگین تعداد یک دفعه معامله تجربه کرده است.
پربازده ترین سهم های بورسی پس از این شرکت شامل آلومینیوم ایران با بیش از 74 درصد بازدهی، ماشین سازی نیرو محرکه با 71 درصد بازدهی، پتروشیمی امیرکبیر با 66 درصد بازدهی و کشتیرانی ایران با 64 درصد بازدهی هستند.
این در حالی است که بازدهی 361 نماد معاملاتی فعال بازار سهام در مدت مذکور کمتر از 3 درصد بوده است.
در بورس تهران اما بانک ایران زمین، سایپا 14 میلیون و سرمایه گذاری ملت 12 میلیون  بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
بانک ایران زمین دیروز نیز شاهد انتقال 28 میلیون سهم در نماد خود به کدهای نا معلوم بوده است.
فرابورس نیز در بازار کم رونق امروز هفتمین صکوک اجاره خود در نماد "صسکن" را رونمایی کرد که با استقبال صندوق های سرمایه گذاری و معامله گران کم ریسک بازار سهام رو به رو شد.
نماد شرکت کاشی سعدی 9 میلیارد و 850 میلیون تومانی نیز پس از تقسیم سود نقدی 30 تومانی و اعلام پیش بینی سود 34 تومان و 5 ریالی در بودجه 91، در حالی بازگشایی شد که نسبت به قیمت روز توقف با رشد بیش از 10 درصدی و طی تنها 3 معامله با مجموع 2 هزار و 500 سهم رو به رو شد.
در گروه ساختمانی همسو با فضای موجود در بازار سهام همچنان فضای رکود وجود دارد.
این در حالی است که در پی تصمیم بانک اقتصاد نوین برای تقسیم سود نقدی 300 ریالی بجای 561 ریالی در مجمع سالیانه سهامداران، سرمایه گذاران ساختمان ایران و نوسازی و ساختمان تهران با فشار فروش سهام مواجه هستند.
آنچه از بازار فعلی هویدا است معامله سهام برخی از شرکت ها حتی به زیر ارزش ذاتی آنها بوده اما اعتقاد برای مثبت شدن معاملات بورس در روز شنبه همچنان وجود دارد.
هر چند که مثبت شدن یکروزه نماگرهای بورسی نمی تواند چندان نکته قابل اتکایی برای معالمه گران باشد.
در ادامه همايون دارابي كارگزار بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب كه شاخص صنعت با افت 48 واحد مواجه شده است افزود: در جريان معاملات دیروز 311 ميليون و 525 هزار و 246 هزارسهم و حق تقدم به ارزش 53 ميليارد و 461 ميليون تومان در 12 هزار و 107 نوبت معاملاتي مورد داد و ستد قرار گرفت.
وي تصريح كرد: نمادهاي گسترش نفت و گاز پارسيان 10.43، سرمايه گذاري غدير 6.79 و مخابرات ايران 6.73 واحد بيشترين تاثير را در افت شاخص ها داشت.
دارابي با بيان اينكه نمادهاي صنعتي مينو، سيمان هگمتان و سپنتا برترين تقاضا را در بازار شاهد بود افزود: نمادهاي قند مرودشت، سرمايه گذاري بوعلي و قند شيروان، قوچان و بجنورد با بهترين عرضه در تالار شيشه اي روبه رو شد.
اين كارگزار اظهار داشت: سايپا با 14 ميليون و 839 هزار، سرمايه گذاري ملت 12 ميليون و 894 هزار و بانك كارآفرين 7 ميليون و 709 هزار سهم و حق تقدم بيشترين  حجم معاملاتي را در بورس تهران داشت.
وي توقف نمادهاي نسوز آذر، كارت اعتباري كيش، سرمايه گذاري بوعلي و پذيره نويسي سرمايه گذاري مسكن در فرابورس از تحولات بازار برشمرد.
با این همه نگاه بازار سهام به روز جمعه و واکنش آژانس انرژی اتمی به فعالیت های هسته ای ایران دوخته شده است.
در مجموع، بورس تهران روزی بی رونق را تجربه نمود باید منتظر بود که هفته آینده بورس تهران برای خود چه سرنوشتی را رقم خواهد زد./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار