سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سستان و بلوچستان گفت: سالانه، 4 میلیون تن مواد معدنی از معادن استان سیستان و بلوچستان استخراج می‌شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان ، ایرج حسن‌پور اظهار داشت: در سال به صورت میانگین، بیش از 4 میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود که برای مصارف صنعتی، ساختمانی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ معدنی بسیار غنی است و مواد معدنی از جمله سنگ مس، سیلیس، طلا، کرومیت، منگنز، پوزولان، تراورتن، چینی، خاک صنعتی، سنگ آهن، سنگ لاشه، گرانیت در معادن استان به وفور یافت می‌شود که لزوم سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری را می‌طلبد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سستان و بلوچستان ادامه داد:
 در سال گذشته در استان، یک معدن پوزولان که یکی از اصلی‌ترین مواد معدنی برای تولید سیمان را تشکیل می‌دهد با ذخیره احتمالی حدود 5 میلیون تن در استان پس از انجام فعالیت‌های زمین شناسی و اکتشافی کشف شد.
حسن‌پور با اشاره به استخراج بیش از 4 میلیون تن محصولات معدنی از معادن استان بیان کرد: در گذشته، مواد معدنی کشف شده استان به دلیل فرآوری به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شد که بر همین اساس سود قابل قبولی عاید معدنکاران استان نمی‌شد و در سال جهاد اقتصادی، سرمایه‌گذاران در استان با حمایت‌های دولت به سمت ایجاد کارخانه‌های فرآوری محصولات معدنی سوق داده شدند.

وی گفت: با ایجاد 2 واحد فرآوری سنگ گرانیت در زاهدان در سال گذشته، هم اکنون بخشی از گرانیت استحصال شده از معادن استان در خود استان فرآوری می‌شود و پس از فرآوری به سایر استان‌های کشور برای مصارف ساختمانی و صنعتی ارسال می‌شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سستان و بلوچستان اضافه کرد: از کل میزان 4 میلیون تنی استخراج معادن استان در سال، حدود 2 میلیون و 300 هزار تن آن توسط کارخانجات سیمان استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک میلیون تن آن نیز به دلیل طرح توسعه اسکله‌های استان و میزان قابل توجهی از سنگ‌های تزئینی استان با توجه به ایجاد صنایع فرآوری در استان در این کارخانه‌ها فرآوری می‌شود و بخشی از این مواد معدنی به صورت خام و برای مصارف صنعتی، ساختمانی و فرآوری به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.