اراک/

استان مركزی باید پیشتاز نهضت صادرات محوری در كشور باشد

استاندار گفت: این استان با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری های انجام شده، باید پیشتاز نهضت صادرات محوری در كشور باشد.

علی اكبر شعبانی فرد' در نخستین نشست كارگروه توسعه صادارت استان مركزی درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اراک افزود: استان در سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی و با توجه به شاخص های صنعتی موجود باید توانمندی های صادراتی خود را به منصه ظهور برساند.

وی گفت: استان مركزی با دو هزار و 715 واحد تولیدی و صنعتی و با 105 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری باید رتبه های برتر صادراتی كشور را از آن خود كند.

 استاندار افزود: طبق آمار گمركات این استان از نظر صادرات در سال 89 با 388 میلیون دلار، رتبه هجدهم و در سال 90 با 577 میلیون دلار رتبه دهم را كسب كرده است.

شعبانی فرد با تاكید بر ظرفیت بالای حوزه كشاورزی استان مركزی بیان كرد: تولیدات محصولات كشاورزی این استان شامل زراعی، باغی، دامی و شیلات سال گذشته دو میلیون و 260 هزار تن بوده كه مجموع صادرات آن در سال 90، 37 هزار تن و به ارزش 100 میلیون دلار بوده است.

وی، در خصوص سیاست گذاری های دولت در بخش مدیریت صادرات و واردات گفت: در ابتدای دولت نهم مجموع صادرات غیر نفتی كشور بین پنج تا هفت میلیارد دلار بود كه در پایان سال 90 این مقدار به 45 میلیارد دلار رسید در حالی كه هدف گذاری تا پایان سال گذشته 30 میلیارد دلار بوده است.

استاندار عنوان كرد: این حجم از صادرات در شرایطی مانند تحریم و فشار های اقتصادی و تلاش استكبار برای گرفتن بازارهای جهانی ایران انجام شده است.

شعبانی فرد اضافه كرد: سال گذشته واردات ایران 60 میلیارد دلار بوده كه امسال به 25 میلیارد دلار خواهد رسید البته این مقدار واردات در راستای نیازهای جامعه انجام می شود.

وی خاطر نشان كرد: هدفگذاری صادارت امسال كشور 75 میلیارد دلار است كه این پیش بینی ، در راستای شعار تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی تحقق خواهد یافت.

 استاندار یادآور شد: در بخش علمی و پژوهشی به جایگاه تعیین شده در سند چشم انداز افق 1404 رسیده ایم و صادرات كشور نیز باید هر چه سریعتر به افق های این سند دست یابد.

شعبانی فرد خاطر نشان كرد: با حمایت های دولت نهم و دهم بستر های لازم سرمایه گذاری در بخش تولید كشور و این استان فراهم شده و باید هم اكنون شرایط صادرات را فراهم كنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزی نیز گفت: با وجود تحریم و بالارفتن قیمت حامل های انرژی ، ارزش صادرات غیر نفتی این استان طبق اولین سال برنامه پنجم توسعه، با تحقق 120 درصدی به 940 میلیون دلار رسیده است. '

علیرضا زاوشی' با ارائه گزارشی كامل از میزان صادرات و واردات استان مركزی در سال گذشته افزود: كارگروه توسعه صادارت استان مركزی با دو هدف افزایش سهم صادرات غیر نفتی و مدیریت واردات برگزار می شود .

 وی بیان كرد: وزن محصولات وارداتی و صادراتی استان مركزی كاهش یافته اما ارزش آنها افزایش داشته است كه این موضوع نشانگر گرایش تجار و تولید كنندگان به سوی كالاهای با ارزش افزوده بالاتر می باشد.

لزوم برگزاری هفتگی نشست های كارگروه توسعه صادرات استان مركزی و مشخص شدن اعضای آن، تعیین تقویم سفر به نمایشگاه ها و اعزام و پذیرش هیات های تجاری و سرمایه گذاری داخلی و خارجی از جمله مصوبات نخستین نشست این گارگروه بود.

همچنین یك میلیارد و 770 میلیون ریال اعتبار برای اجری اهداف و برنامه های تجارت خارجی استان مركزی از محل بودجه استانی اختصاص یافت.  /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.