هاني زاده:

غرب خواهان حل و فصل موضوع هسته‌اي ايران نيست

تحليلگر سياسي ايراني گفت: غربي ها خواهان حل و فصل موضوع هسته اي ايران نيستند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، حسن هاني زاده در پاسخ به اين پرسش که مذاکره کننده ارشد آژانس بين المللي انرژي هسته اي، مذکرات وين را نااميد کننده دانست ولي علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس از ادامه مذاکرات براي رسيدن به سازوکار شروط بازرسي خبر داد،وضع چگونه است؟گفت: مذاکراتي که ميان ايران و آژانس در وين برگزار شد درباره چندين موضوع اختلافي ميان طرفين بود. برخي از اين اختلافات حل و فصل شد و برخي نيز حل و فصل نشده باقي مانده است. اين اختلافات در چارچوب اصرار آژانس بر بازرسي از مرکز نظامي پارچين است که با تاسيسات هسته اي ايران تفاوت دارد.

اختلاف ديگر درباره اصرار بازرسان آژانس بر ديدار با دانشمندان هسته اي ايران است. اين کشور تجربه تلخي با اين بازرسان دارد چرا که تهران قبلا به اين بازرسان اجازه داده بود نشستي با دانشمندان هسته اي ايران داشته باشند ولي بازرسان اطلاعات شخصي اين دانشمندان را در اختيار رژيم صهيونيستي و سازمان موساد اين رژيم قرار دادند و نيروهاي اين سازمان توانستند شماري از بهترين دانشمندان هسته اي ايران را ترور کنند.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا درخواست ايران از قدرت هاي جهاني مبني بر به رسميت شناختن حق اين کشور در داشتن انرژي صلح آميز هسته اي و بازنگري در تحريم هاي تحميلي بر ايران دو مورد اختلاف ميان ايران و غرب است؟تصريح کرد:ايران دستور کاري را مشخص و در مذاکرات ژنو،بغداد و وين مطرح کرده است. تهران با آژانس و گروه پنج به علاوه يک در اين زمينه گفتگو مي کند که مجازات هاي تحميلي عليه ايران به صورت تدريجي لغو شود ولي در مذاکرات بغداد مشخص شد گروه پنج به علاوه يک خواهان لغو اين مجازات ها نيست و شروط دشواري را مطرح کرد. چين و روسيه از حق ايران در داشتن فعاليت صلح آميز هسته اي دفاع مي کنند. کشورهاي غربي در نشست بغداد از ايران خواستند اورانيوم غني شده خود را به خارج ارسال و از حق خود در غني سازي بيست درصدي اورانيوم چشم پوشي کند که اين مسئله باعث خشم طرف ايراني شد. به نظر مي رسد آژانس در مذاکره با ايران از آمريکا،انگليس و فرانسه دستور مي گيرد.

هاني زاده در پاسخ به اين پرسش که آيا تهديدات و فشارهاي آمريکا عليه ايران بيانگر تلاش واشنگتن براي به شکست کشاندن مذاکرات مسکو است؟تصريح کرد: آمريکا خواهان حل و فصل کامل برنامه هسته اي ايران نيست. واشنگتن، لندن و پاريس با استفاده از فعاليت هسته اي ايران مي خواهند براي اهداف سياسي خود استفاده کند، بر بازارهاي نفتي سيطره داشته باشند، اختلافات ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک به قوت خود پابرجا باشد و کشورهاي عربي منطقه از ايران هراسان باشند. اين وضع نشان مي دهد که غربي ها تمايلي به حل و فصل فراگير موضوع هسته اي ايران ندارند. اين در حالي است که چين،روسيه و شمار ديگري از کشورهاي منطقه خواهان حل و فصل اين موضوع هستند.

وي درباره مواضع روساي جمهوري چين و روسيه در ديدار با همتاي ايراني خود در نشست سازمان همکاري شانگهاي در پکن افزود: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در اين نشست با همتايان روسي و چيني خود ديدار کرد. اين کشورها از ايران خواستند به همکاري خود با آژانس ادامه دهد. ايران نيز اعلام کرد در همکاري با آژانس جدي است. دولت روسيه به دنبال حل و فصل فراگير موضوع هسته اي ايران در مذاکرات آينده مسکو است ولي نگراني هايي درباره مواضع طرف هاي غربي در اين نشست وجود دارد. تا زماني که آمريکا به لحن تهديدآميزي عليه ايران ادامه مي دهد نبايد به مذاکرت مسکو خوشبين بود. آمريکا بايد مجازات ها عليه ايران را لغو يا تضمين هايي براي لغو اين مجازات ها بدهد و سپس حق ايران را در داشتن فعاليت هسته اي صلح آميز به رسميت بشناسد. در مذاکرات وين نيز به اين موضوعات پرداخته شد ولي به نظر مي رسد آژانس قدرت تصميم گيري مستقل را ندارد و از آمريکا دستور مي گيرد.

اين کارشناس ايراني درباره مذاکرات کارشناسان ايران و گروه پنج به علاوه يک قبل از مذاکرات مسکو گفت: سعيد جليلي دبير شورايعالي امنيت ملي ايران از کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا خواست نشستي ميان کارشناسان فني ايران،آژانس و گروه پنج به علاوه يک برگزار تا دستور کار مذاکرات مسکو مشخص شود. ولي اشتون اين درخواست ايران را رد کرد. اين مسئله بيانگر آن است که اشتون تمايل جدي براي حل و فصل موضوع هسته اي ايران ندارد. همچنين هماهنگي هايي ميان آمريکا،انگليس و فرانسه عليه ايران وجود دارد و مواضع واشنگتن نيز بر تصميمات آژانس،لندن و پاريس تاثيرگذار است.

هاني زاده در پاسخ به اين پرسش که اگر مذاکرات مسکو به شکست بيانجامد چه وضعي ايجاد خواهد شد؟افزود:ايران خود را براي همه احتمالات آماده کرده است. تهديدات آمريکا تاثيري بر ايران ندارد و اين کشور به تلاش خود براي توسعه توان هسته اي صلح آميز هسته اي خود ادامه مي دهد. ايران معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي را امضا و در هشت سال گذشته با آژانس همکاري کرده است. بازرسان آژانس بارها همه تاسيسات هسته اي ايران را بازديد و دوربين هاي خود را در اين تاسيسات نصب کرده اند. ولي اين آمريکا است که موضوع هسته اي ايران را سياسي و تحريم هايي عليه اين کشور تحميل کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار