رئيس حوزه هنري در همايش معماري و هنر:

نگاه به مبدا و معاد از ارزش هاي معماري ايراني اسلامي است

معماري ايراني اسلامي از يك جهان بيني خاص نشات گرفته به طوري كه نگاه به مبدا و معاد جزء مهمترين ارزش هاي آن به شمار مي‌آيد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در همايش معماري و هنر كه روز گذشته در حوزه‌ي هنري برگزار شد، محسن مومني شريف رئيس حوزه‌ي هنري در اين همايش گفت: معماري در ميان هنرهاي مختلف به  عنوان مظلوم ترين هنر شناخته مي‌شود به طوري كه بايد براي اثبات ظهور اين رشته در ميان ديگر هنرها تلاش زيادي صورت بگيرد.
مومني شريف تصريح كرد: دغدغه‌ي معرفي معماري به عنوان يك هنر در ميان مردم با توجه به پيشينه فرهنگي و غني كشور ما دغدغه اي ارزشمند است كه اميدواريم با تلاش هاي موثر مسئولان، متفكرين و اكثريت مردم، اين دغدغه به عرصه عمل رسيده و حساسيت هنر معماري در ميان درك شود.
رئيس حوزه‌ي هنري با بيان اين كه معماري با زندگي ما در هم آميخته است، گفت: معماري ايراني اسلامي از يك جهان بيني خاص نشات گرفته كه نگاه به مبدا و معاد جزء ارزش هاي آن به شمار مي‌آيد اما متاسفانه با وجود اين پيشينه قديم اين نوع معماري آنچنان كه بايد زندگي ما همراه نيست.
وي اظهار داشت: معماري هر ملتي نشانه هويت ‌آن ملت است و از آن جا كه هر هويتي از يك ماهيت برخوردار است بايد گفت با توجه به ماهيت غني معماري ايراني و اسلامي اميدواريم از اين پس شاهد معماري هايي باشيم كه نشان دهنده هويت غني ما باشند.
وي خاطرنشان كرد: حوزه هنري با ايجاد مراكز معماري در جهت اثبات معماري به عنوان يك هنر تلاش هاي فراواني كرده است.
در ادامه‌ي اين همايش كامران افشار نادري از اساتيد معماري گفت: در ديد متخصصين معماري مسئله اثبات معماري به عنوان يك هنر موضوع حل شده اي است و تنها در ميان باور عمومي است كه معماري با هنر تفاوت دارد.
نادري افشار در مورد دلايل اين نكته كه چرا در باور عمومي معماري به عنوان يك هنر شناخته شده نيست، ادامه داد: در باور عمومي معماري فني است كه به صورت مرحله مرحله و همانند يك پازل شكل مي‌گيرد در حالي كه هنر يك پديده خودجوش و جرقه اي است.
وي ادامه داد: از طرف ديگر مردم معتقدند هنر معماري توليد يك ابزار مورد نياز در زندگي است همچنين معماري اگر چه همانند هنر به زيبايي ختم مي‌شود اما رسيدن به رفاه جزء اهداف اصلي معماري به شمار مي‌آيد كه اين مسائل ذكر شده موجب مي شود تا استنباط عمومي از معماري با اثر هنري تفاوت داشته باشد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: معماري يكي از هنرهاي ايران است كه خصوصاً اسلامي بوده و همچنين معماري به عنوان اثر هنري و موثرترين هنر در زندگي بشر شناخته مي شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار