مراسم اهدای جوایز جشنواره کشوری عکس"بوی عیدی"با حضور دکتر علی زارعی نجفدری مشاور رئیس جمهور، اساتید و جمع زیادی از هنرمندان و عکاسان در استودیو فرهنگ برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این مراسم، دکتر علی زارعی نجفدری مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه دو نگاه هنر برای هنر برای هنر و هنر برای رشد و تعالی انسان، جهت گیری های عمده در زمینه نسبت هنر و انسان را مشخص می کند گفت: هنر تعالی بخش، هنری است که در خدمت رشد وتعالی انسان قرار گیرد.
وی با برشمردن اهمیت نگاه هنر در خدمت رشد و تعالی انسان افزود: نگاه هنر برای هنر، حلّال مسائل و مشکلات جامعه نیست.
مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه اسلام به دنبال هنری است که انسان را به تعالی برساند افزود: اینکه مصادق این هنر چیست و چه کیفیتی باید داشته باشد بر عهده هنرمندان است.
زارعی نجفدری، هنر عکاسی را مقدمه و ریشه هنرهای تصویری دانست و افزود: از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این جشنواره تشکر می کنم.
همچنین در این مراسم امیر عباس تقی پور مدیر عامل شرکت فرهنگ فیلم تهران با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: در طول 5 سال گذشته و با آغاز فعالیت واحد آموزش شرکت، به دنبال ایجاد و تکمیل چرخه آموزش عکاسی و معرفی استعدادهای جدید به جامعه حرفه ای عکاسی کشور بودیم که خوشبختانه این امر امروز و با آغاز بکار دبیرخانه دائمی برگزاری جشنواره های تخصصی عکس کامل می شود.
وی از فرآیند شناسایی مخاطب، جذب استعدادها، ارایه آموزش های لازم توسط اساتید، فراهم کردن زمینه و ممارست و تجربه اندوزی هنرجویان در داخل و خارج از فضای آموزشی، برگزاری جشنواره، برپایی نمایشگاه و ایجاد انگیزه برای حضور حرفه ای در عرصه عکاسی به عنوان این چرخه آموزشی نام برد افزود: دریافت حدود 700 اثر از 130 هنرمند، از 51 شهرستان، نشان دهنده استعدادهای فراوانی است که در سراسر کشور پراکنده اند و وظیفه نهادها و موسسات فرهنگی است که برای شکوفا شدن این استعدادها برنامه ریزی کنند.
دبیر جشنواره عکس "بوی عیدی" در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت های تکنولوژیکی و تأثیر آن در زندگی فردی و جمعی انسان ها افزود: امروز، عرصه فرهنگ و هنر نیز از این تکنولوژی ها تأثیر پذیرفته و اگر آگاهانه و عادلانه با آن مواجه نشویم ممکن است اسیر لبه مسموم و منفی این تکنولوژی ها گردیم.
وی در پایان سخنان خود از هیئت داوران، هنرمندان و همکارانش در برنامه ریزی واجرای این جشنواره تقدیر کرد.
سپس نیره حقیقی مدیر آموزش شرکت فرهنگ فیلم تهران و دبیر اجرایی این جشنواره به تشریح جزئیات برگزاری آن پرداخت و گفت: واحد آموزش این مجموعه فرهنگی یکی از واحدهای مشغول به کار شرکت علمی و فرهنگی فرهنگ فیلم تهران است که از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 87 با هدف بالابردن سطح کیفی دانش عکاسی، بطور متمرکز به شناسایی استعدادها و  نیروهای خلاق و علاقمند به عکاسی و ارائه آموزش های تخصصی به ایشان پرداخته است.
وی در مورد چگونگی برگزاری جشنواره عکس نیز گفت: در اسفندماه سال 90 مبادرت به انتشار فراخوان جشنواره عکس کردیم که جزئیات آن در بیانیه هیأت محترم داوران ارائه شده است.
وی با تشکر از هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره، اظهار امیدواری کرد با مشارکت بیشتر هنرمندان، مرکز آموزش فرهنگ فیلم تهران بتواند به اهداف آموزشی خود دست یابد.
حقیقی در پایان جوایز نفرات اول تا سوم برگزیده شده را به ترتیب مبلغ پانزده، ده و پنج میلیون ریال کارت هدیه اعلام کرد.

* بیانیه هیئت داوران جشنواره عکس بوی عیدی
هیئت داوران جشنواره عکس بوی عیدی با انتشار بيانيه اي ضمن ارج نهادن به تلاش وافر همه کسانی که با مشارکت در این رخداد هنری، به رونق دانش و حرفه عکاسی کمک کرده اند تأكيد كرد: عکاسی از نوروز که موضوع جشنواره با نام سمبولیک "بوی عیدی" بوده است مقوله کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و بدون مطالعه و تفحص در ریشه های فرهنگی و سابقه طولانی برگزاری مراسم مختلف آن به اشکال گوناگون با توجه به قومیت های متعددی که در کشور وجود دارد صرفاً به روخوانی آ ن پرداخت و تصاویر را تا حد عکس های یادگاری از یکی از قدیمی ترین و با شکوه ترین اعیاد پایین آورد.
اين بيانيه با امضاي سعید دستوری رييس هیئت داوران، علیرضا کریمی صارمی و مسعود زنده روح کرمانی از اعضاي اين هیئت، صادر شده است.
متن این بیانیه که توسط علیرضا کریمی صارمی قرائت شد بدین شرح است:
دنیای امروز ما، دنیای ارتباطات است و بخش عمده ای از تبادلات ارتباطی به عهده عکس و تصویر. حضور عکس را در زندگی انسان امروز خصوصا در روابط اجتماعی نمی‍توان انکار کرد. شاید این بیان معروف که قدرت ارتباطی عکس می تواند از هزاران کلمه بیشتر و تأثیرگذارتر باشد قابلیت تکرار هزار باره داشته باشد.
زمانی که یک مؤسسه فرهنگی برگزاری جشنواره عکس با موضوع مشخصی را در سر می پروراند و برای آن فراخوان می دهد و به انتخاب هیأت داوری می پردازد به خودی خود چیزی را به داوران منتقل می کند که شاید دقیقاً همانی باشد که تفکر برگزاری جشنواره به آن دلیل شکل گرفته و یا حداقل در پس زمینه های فکری برگزار کننده وجود مخفی دارد.
این فرآیند فکری جدا از جنبه های تکنیکی و نگاه عکاسانه، دانش عکاس نسبت به موضوع انتخابی برای عکاسی است و بدیهی است که اشراف به موضوعیت جشنواره از طرف عکاس مورد توقع هیأت داوران باشد.
عکاسی از نوروز که موضوع جشنواره با نام سمبولیک "بوی عیدی" بوده است مقوله کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و بدون مطالعه و تفحص در ریشه های فرهنگی و سابقه طولانی برگزاری مراسم مختلف آن به اشکال گوناگون با توجه به قومیت های متعددی که در کشور وجود دارد صرفاً به روخوانی آ ن پرداخت و تصاویر را تا حد عکس های یادگاری از یکی از قدیمی ترین و با شکوه ترین اعیاد پایین آورد. پرداختن به عظمت و شکوه و فلسفه برپایی جشن های نوروزی در این مقال نمی گنجد و قصد آن هم نیست، اشاره ای که رفت در واقع تلنگریست به عزیزان عکاس که چنانچه خود را ملزم به مطالعه در خصوص نوروز که موضوعیت مورد عکاسی آنها بوده است می دیدند، تصاویر نوروزی ما به فروش ماهی و گذاشتن سبزه روی سنگ مزار عزیزان از دست رفته مان بسنده نمی شد.
بهرحال هیأت داوری از میان 658 عکس رسیده از 131 عکاس 43 عکس از 30 عکاس را شایسته حضور در نمایشگاه تشخیص داده است.
هیأت داوران علیرغم پیش بینی در فراخوان جشنواره علاوه بر انتخاب 3 نفر بعنوان نفرات اول تا سوم 2 عکاس را قابل تقدیر دانسته است.
* آقای علیرضا عباسی از شیراز بخاطر جذابیت مجموعه 5 عکسی عکاس
* آقای ابوذر بدری دریاسری از گیلان به دلیل زیبایی و حال و هوای نوروزی 2 عکس ارسالی ایشان
* جایزه نفر سوم جشنواره بوی عیدی تعلق گرفته است به آقای نوید عزیزی از ارومیه
* جایزه نفر دوم جشنواره بوی عیدی تعلق گرفته است به آقای عبدالرضا کاکائی از کرمانشاه
* و جایزه اول جشنواری عیدی تعلق گرفته است به آقای جمشید فرجوند فردا ازبیجارکردستان
برای تمامی عکاسان پرشور، فعال و متعهد به هنر عکاسی این سرزمین آرزوی توفیق داریم./ي2
برچسب ها: جشنواره ، عکس ، بوی عیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار