آزادی بیان:یک روز،دو کشور،دو رویکرد؛

تجلیل از آزاد اندیشی و حقیقت جویی خبرنگار دربند شبکه سحر در باکو

همزمان با برگزاری نشستی در تهران در حمایت از خبرنگار دربند شبکه جهانی سحر در باکو، دادگاهی در پایتخت جمهوری آذربایجان، "آنار بایراملی" خبرنگار محلی سحر در این کشور را به دو سال حبس محکوم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، همزمان با برگزاری نشستی در تهران در حمایت از خبرنگار دربند شبکه جهانی سحر در باکو، دادگاهی در پایتخت جمهوری آذربایجان، "آنار بایراملی" خبرنگار محلی سحر در این کشور را به دو سال حبس محکوم کرد.
در پایان جلسه  روز یازدهم ژوئن دادگاه  "آنار بایراملی"، حکم بدوی  دو سال زندانی برای این روزنامه نگار تبعه آذربایجان در حالی صادر شد که شرکت کنندگان نشست "بررسی وضعیت آزادی بیان در جمهوری  آذربایجان"  خواستار آزادی هر چه سریعتر "آنار بایراملی" خبرنگار محلی شبکه جهانی سحر در باکو شده و دستگیری وی را واکنش علیه  نقش روشنگرانه شبکه سحر در  انعکاس رویدادهای  جمهوری آذربایجان دانستند . در این نشست؛ در تجلیلی نمادین ، فعالیت حرفه ای، آزاد اندیشانه  و مبتنی بر تعهد این خبرنگار نیز  از سوی مهدی مجتهد مدیر شبکه سحر و حسین ربانی رییس فرهنگسرای رسانه  با اهدای تندیس مورد تکریم قرار گرفت.
نهاد قضایی صادر کننده حکم علیه بایراملی،  که از سوی آگاهان ؛ "بیدادگاه"ی در جمهوری آذربایجان  خوانده شده، پس از پنج جلسه نمایشی، در حکمی سفارشی ، غرض ورزانه و عنادآمیز ، خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو را در شرایطی به این حبس غیرقانونی محکوم کرد که اتهام بی اساس مواد مخدر به وی هیچگاه ثابت نشد.

* اتهام زنی به خبرنگار شبکه سحر با استفاده از شیوه های متداول شوروی سابق
حسن بهشتی پور کارشناس برجسته امور رسانه و پژوهشگر مسایل آسیای میانه و جمهوری آذربایجان  که به عنوان کارشناس در نشست "بررسی وضعیت آزادی بیان در جمهوری آذربایجان" که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، حضور داشت، در مورد بایراملی و اتهام ساختگی به وی اظهار کرد: وارد کردن اتهام مواد مخدر و در اختیار داشتن سلاح به مخالفان ، از شیوه های حکومت کمونیستی شوروی بودکه متاسفانه دردوره کنونی نیز دولت جمهوری آذربایجان باز هم از این شیوه استفاده می کندکه علیه آنار بایراملی نیز به علت نارضایتی دولت جمهوری آذربایجان از فعالیت اطلاع رسانی شبکه سحر، از همین شیوه باقی مانده از زمان کمونیسم استفاده شده است. "
 بهشتی پور اضافه کرد: با اینکه در جمهوری آذربایجان 9 شبکه سراسری تلویزیونی، 11 رادیو و 12 شبکه تلویزیونی استانی فعالیت دارند و بالغ بر 355 نشریه و روزنامه فعال وجود دارند و تلاش می شود تا فضایی رقابتی از حضور رسانه ها نمایش داده شود اما اساس  کار رسانه ها در دفتری مطبوعاتی در ریاست جمهوری این کشور متمرکز است که عملکرد آن نشان دهنده ارتباطات علنی و شبه علنی با عوامل خارجی و جریان سازی در برخی نقاط ثقل خبری  از این طریق است.
این تحلیلگر سیاسی مسایل جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در چنین فضایی وقتی رسانه ای (شبکه جهانی سحر) مسایلی را انعکاس می دهد که با این خط خبری همخوان نیست، برای از مدار خارج کردن خبرنگارش به همین شیوه هایی که دقیقا از دوره شوروی سابق باقی مانده است  یعنی جا سازی مواد مخدر، اسلحه و کتاب‌های ضاله در خانه و لباس فرد متوسل می شوند و مثلا در مرحله اول به آنار بایراملی اتهام زده شد که 10 گرم مواد مخدر با خود داشته، در حالی که این مقدار، میزانی نیست که بتوان  در طرح اتهام از آن بهره برداری کرد  و مانور داد و  وقتی هم که از خبرنگار محلی سحر آزمایش اعتیاد به مواد مخدر گرفتند، معلوم شد که وی اعتیاد هم ندارد ، مضحک بودن آن بیشتر آشکار شد.

* دروغین بودن اتهام ایرادی به خبرنگار سحر آشکار است
 همچنین برهان حشمتی مدیرسیمای آذری شبکه جهانی سحر و تحلیلگر حوزه جمهوری آذربایجان نیز که دیگر کارشناس شرکت کننده در نشست بود با تاکید بر ساختگی بودن اتهام دراختیار داشتن مواد مخدر توسط آنار بایراملی که ازطرف پلیس باکو به وی ایراد شده و دادگاه نیز بر همین اساس تشکیل شده است، گفت: " آنار بایراملی درخانه اش بود که ماموران پلیس به منزل وی مراجعه کرده و وی رابه اداره پلیس احضارکردند.  در مورد کسی که ازخانه اش به مقر پلیس احضارمی شود و با پای خود به این مکان می رود، منطقی نیست که تصور شود چنین شخصی درجیب خود مواد مخدر هم گذاشته و به اداره پلیس ببرد.  به همین علت دروغین بودن این اتهام آشکار است."
 
* بایراملی: دادگاه ؛ نمایشی است
در آن سوی ارس و در دادگاهی در باکو نیز آنار بایراملی که ازسوی مجامع بین المللی ازجمله سازمان عفو بین الملل "زندانی سیاسی" ،"محبوس وجدان" و "مدافع آزادی بیان" خوانده شده است دادگاه را نمایشی خوانده و افزود این دادگاه ، دادگاهی مستقل نبوده و تنها مجری اوامر نهادهای اجرایی آذربایجان است.
خبرنگار محلی شبکه سحرهمچنین با نمایشی خواندن دادگاه ؛ استفاده از شاهدان دروغین پلیس را بی آبرویی دیگری برای دستگاه قضایی جمهوری آذربایجان خواند.
 
* شاهد تراشی های مضحک
از دیگر سو در تهران و در نشست مشترک فرهنگسرای رسانه و شبکه جهانی سحر  مدیر بخش آذری شبکه سحر با بیان اینکه پلیس باکو در ابتدا ادعا کرد 10 گرم هروئین از بایراملی کشف کرده است که پس از آن و با توجه به مضحک بودن این ادعا،‌ آن را به 350 گرم افزایش دادند، تاکید کرد: دستگیری بایراملی در ادامه موج دستگیری دینداران در آذربایجان رخ داد که در اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه شکل گرفته بود و تداوم حرکتی را طی دو سال اخیر  به بازداشت حدود 140 نفر از فعالان  در این خصوص انجامیده است، نشان می دهد.
حشمتی با تاکید بر اظهار نظرهای متعدد  صورت گرفته در جمهوری آذربایجان از بین اصحاب رسانه ، فعالان اسلامگرا و غیر اسلامگرا و حتی افرادی از طیف های ضد ایران و بخش های  کاملا دولتی در رسانه های این کشور در مورد بازداشت بایراملی گفت: بر اساس این اظهار نظرها ، طیف گسترده‌ای از اصحاب رسانه و فعالان مدنی و ... از اسلامگرا گرفته تا غربگرا از بایراملی حمایت کرده و اتهام وی را بی‌اساس و واهی دانستند.
وی با اشاره به شاهدان ساختگی دادگاه بایراملی یادآور شد: برخی مواقع این دادگاه به مراحل مضحکی می‌رسد که حضور پلیس‌ها برای شهادت‌های دروغ یکی از این موارد است.
 
* اعتراض شدید حاضران  بر علیه رای دادگاه: عوامل دادگاه جیره خوار و وابسته اند
باکو نیز در این زمان شاهد اظهارات آنار قاسملو وکیل خبرنگار محلی شبکه سحر در این زمینه بود که با ناعادلانه خواندن حکم دو سال زندانی برای  آنار بایراملی  که بنا به ابراز نظر چند روز پیش یک فعال برجسته دفاع از حقوق بشر در جمهوری آذربایجان "زندانی وجدان" نام گرفته، حکم دادگاه را غیر حقوقی، ناعادلانه و موجب سرافکندگی توصیف کرد.
وی با تاکید بر اینکه دراعتراض به این حکم ، به دادگاه تجدید نظر شکایت خواهد کرد افزود : در صورت عدم آزادی موکل اش ، به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه خواهد کرد.
قاسملو همچنین گفته است: من قبل از اعلام حکم دادگاه هم ، زمانی که دادستان دو و نیم سال حبس برای موکلم درخواست کرد، پیش بینی کردم که میدان عملی که به دادگاه داده شده فقط در حد 6 ماه  است و نه بیشتر و صورت این کار هم کاملا از قبل تعیین شده است و همینطور هم شد و رای دادگاه بر 2 سال حبس قرار گرفت.
وکیل مدافع خبرنگار محلی شبکه سحر بر این نکته نیز تاکید کرده که در جمهوری آذربایجان آنچه در محاکم دیده می شود ، دیگر بحث قضاء و قدرت قضایی نیست و فقط اجراییات و سیطره قدرت اجرایی مشاهده می شود.
نکته جالب در مورد دادگاه صدور حکم برای بایراملی آن است که بر اساس گزارش منابع محلی ، قرائت حکم
سفارشی ، موجب اعتراض شدید حضار حاضر در دادگاه شده و افراد حاضر در جلسه ، عوامل دادگاه را عمال جیره خوار وابسته خواندند.
 
* بهشتی پور: بازداشت خبرنگاران به زیان جمهوری آذربایجان تمام می شود
 مشابه اعتراض شرکت کنندگان در دادگاه  پنجم رسیدگی به اتهام جعلی در اختیار داشتن مواد مخدر به "آنار بایراملی"،   در نشست کارشناسان و اصحاب رسانه  ایرانی به منظور بررسی علل و انگیزه های دستگیری خبرنگار محلی شبکه سحر در جمهوری آذربایجان در سخنان بهشتی پور مدیر اسبق شبکه العالم و نویسنده شناخته مسایل سیاسی آذربایجان،  نمود تحلیلی ویژه ای داشت.
بهشتی‌پور با بیان اینکه مقامات آذربایجان از تحولات منطقه احساس خطر کرده و بر همین اساس از ترس بیداری اسلامی در آذربایجان مسلمانان فعال این کشور را بازداشت کردند که دستگیری خبرنگار سحر نیز در همین راستا است، گفت: بازداشت خبرنگاران در نهایت به زیان مقامات این کشور خواهد بود و تصور می‌کنم آمریکا و رژیم صهیونیستی در پس این ماجرا هستند.
وی با اشاره به حساسیت مقامات جمهوری آذربایجان نسبت به شبکه سحر که اخبار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این جمهوری را منعکس می‌کند، گفت: آنها در اجلاس امنیتی اروپا مدت زیادی را صرف صحبت در مورد شبکه سحر کردند که این موضوع نشان از نارضایتی مقامات آذری از انعکاس اخبار توسط این شبکه  و تاثیرگذاری بالا و اهمیت این شبکه دارد.
 
* حساسیت جمهوری آذربایجان علیه سحر ریشه در تاثیرگذاری بالای این شبکه دارد
بهشتی پور در بخش دیگری تاکید کرد: در اينكه شبكه جهاني سحر در اين مدت توانسته موثر واقع شود، هيچ شكي نيست ولي مشكل جمهوري آذربايجان در حال حاضر اين است كه مي‌خواهد برنامه‌هاي شبكه سحر مطابق ميل خودش باشد و مثل برنامه‌هاي خودشان باشد.
محقق برجسته مسایل سیاسی آسیای میانه  توضیح داد:  متاسفانه يكي از مسائل مهمي كه مرتب دولت آذربايجان عليه ايران مطرح مي‌كند، عملكرد شبكه سحر است كه همواره  از عملكرد آن انتقاد مي‌كند و از برنامه‌هاي این شبکه  ناخرسند است. دولت آذربايجان به شدت نسبت به مسائلي كه از شبكه سحر پخش مي شود، واكنش نشان داده، چراكه اصلا آنها را نمي پسندد. دليل دستگيري اين خبرنگار هم به خاطر اين است كه دولت آذربايجان با شبكه سحر مشكل دارد، اما اين خبرنگار را دستگير كرده و جالب اينجا است كه وي خبرنگار محلي  و تبعه خود آذربايجان است.
بهشتی پور گفت: تحليل شخصي من از اين ماجرا اين است كه دولت آذربايجان با شبكه سحر مشكل دارد ولي خبرنگار محلي آن را دستگير كرده و كاملا مشخص است كه اين اتفاق سياسي است .
در ادامه بهشتي پور با اشاره به علل و انگيزه‌هاي موج دستگيري‌ها در جمهوري آذربايجان گفت: از لحاظ ژئوپلتيك بين جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران يك نياز متقابل وجود دارد و در واقع به نفع هر دو کشور است كه روابط خوبي با يكديگر داشته باشند. در حال حاضر جمهوري آذربايجان به دنبال اين است كه يك چهره مثبت از خودش به دنيا معرفي كند اما  زماني كه  شاهدیم اين كشور يك خبرنگار را به زندان مي‌اندازد، باید بپرسیم  پس اين چه تمدني است؟! اين اتفاق در واقع عليه خود جمهوري آذربايجان است.
کارشناس رسانه و تحلیلگر سیاسی مسایل جمهوری آذربایجان سوال کرد : گرفتن و انداختن يك خبرنگار به زندان، آن هم به اتهام ثابت نشده، چه نفعي براي كشور آذربايجان دارد؟! من فكر مي‌كنم پشت اين ماجرا، باید دست  آمريكا و اسرائيل را جست كه باعث اين اتفاق شده اما به نظر من هنوز هم دير نشده و دولت آذربايجان مي‌تواند با آزادي خبرنگار محلي شبكه سحر اين فضاي منفي را از بين ببرد و اين وظيفه ما است كه از حقوق همكار خبرنگارمان كه بدون هيچ گناهي به زندان افتاده است، دفاع كنيم و اميدوارم اين فضاي منفي كه ميان ايران و آذربايجان به وجود آمده، هرچه زودتر برطرف شود، چراكه اين اتفاق به نفع هيچیک از ما نيست.
بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه مشخص است که آنهایی که روابط ایران و آذربایجان به نفعشان نیست، در پشت پرده این‌گونه جریانات قرار دارند. مثلا تحریف آشکار تاریخی درباره این که ایران و شوروی دو امپراطوری بودند و آذربایجان را میان خود تقسیم کردند، روز و شب با حمایت این افراد در رسانه‌ها منتشر می‌شود، عنوان کرد: سعی این پشت پرده نشینان یعنی آمریکا و اسرائیل بر این است که دو کشور شیعه و برادر با یکدیگر اتحاد نداشته باشند. دلیلش هم این است که تاثیر بیداری اسلامی را در منطقه شاهد بوده اند و ترسیده‌اند که روی مردم قفقاز هم تاثیر بگذارد.در حالی که در این کشور اصولا شرایط برای چنین موضوعی وجود ندارد و مردم جمهوری آذربایجان خواهان آن هستند که بتوانند دینداری شان را آزادانه حفظ کنند و مثلا  دختران شان مجبور به بی حجابی نشوند و شاید یکی از جرم‌های خبرنگار شبکه سحر که دستگیر شده هم ، مسلمان بودن و اعتقاد داشتنش باشد.

* رحمت الله شریفی:آذربایجان در قبال ایران خلاف شان خود عمل نکند
رحمت‌الله شریفی کارشناس آسیای میانه  و دیگر کارشناس حاضر در بخش گفت و گوی تحلیلی ن فرهنگسرای رسانه نیز در ادامه جلسه رسانه ای  "بررسی وضعیت آزادی بیان در جمهوری آذربایجان" ، با اظهار تاسف از بازداشت آنار بایراملی خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو و طرح اتهامات ساختگی علیه وی گفت: این اقدام برای محدود کردن خبرنگاری همچون آنار بایراملی در وضعیتی صورت می گیرد که در جمهوری آذربایجان برخی خبرنگاران رسانه‌های غربی به خصوص رسانه‌های وابسته به آمریکا مانند رادیو آزادی، آزادی کاملی دارند و به ریزترین مسائل پرداخته و در برخی موارد توهین‌هایی نیز دارند اما به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
وی همچنین به روند رو به افزایش ایجاد ایران هراسی در این کشور یادآور شد: توقع ما این است که در جمهوری آذربایجان نسبت به ایران کارهایی انجام نگیرد که در شان آنها نیست.
پژوهشگر ارشد مسایل جمهوری آذربایجان و آسیای میانه در این نشست اتهامات وارده به خبرنگار شبكه جهانی سحر را غیرواقعی عنوان کرد و این نوع حركت از سوی كشور آذربایجان را اقدام کاملا مغایر با آزادی بیان خواند.
' رحمت الله شریفی' افزود: از ابزارهای بسیار مهم آزادی، مردم سالاری، آزادی بیان و آزادی رسانه است كه با دستگیری خبرنگار شبكه سحر به جرم نامشخص آزادی بیان را در این كشور با مشكل روبرو كرده است.
 
* شبکه سحر  فقط واقعیت ها را منعکس می کند
در بخش دیگری از نشست ؛ حسن بهشتی پور پژوهشگر مسایل كشور آذربایجان نیز خاطرنشان كرد: شبكه تلویزیونی سحر برخلاف دیگر شبكه های تلویزیونی آذربایجان سعی می كرد مسایل واقعی این كشور را به نمایش بگذارد كه با حركاتی ناشایست دولتمردان آذربایجان با دستگیری خبرنگار محلی شبكه سحر سعی كردند به این شبكه ضربه بزنند.
وی گفت: دستگیری خبرنگار شبكه جهانی سحر در كشور آذربایجان كاملا سیاسی است و رسانه ها و دولتمردان آذربایجان با چنین حركاتی می خواهند روابط بین ایران و آذربایجان را مخدوش كنند.

* خبرنگار شبکه سحر در باکو را آزاد کنید
در ادامه نشست "بررسی وضعیت آزادی بیان در جمهوری آذربایجان" مدیر سیمای آذری شبكه جهانی سحر ضمن محكوم كردن حركت ناشایست دولتمردان جمهوری آذربایجان در دستگیری خبرنگار این شبكه در كشور جمهوری آذربایجان گفت: اقدام دولتمردان كشور جمهوری آذربایجان كاملا نمایشی و سیاسی بوده است.
حشمتی افزود: دولتمردان جمهوری آذربایجان فكر می كنند كه شبكه سحر قصد دارد مسئولان این كشور را تخریب كند و به این دلیل در اقدامی ناشایست خبرنگار محلی شبكه سحر را به جرم داشتن مواد مخدر دستگیر می كنند.
وی افزود: 'آنار بایراملی' خبرنگار شبكه سحر به طرز مشكوكی دستگیر می شود و این خبرنگار را از منزل شخصی دستگیر می كنند و با توجه به نحوه دستگیری این خبرنگار معتقد هستم این اتهامات و این نوع اقدام از سوی جمهوری آذربایجان كاملا ساختگی است.
این تحلیلگر مسایل جمهوری آذربایجان تصریح كرد: شبكه جهانی سحر در كشور آذربایجان حضوری فعال دارد و مسایل مختلف این كشور را به طور كامل پوشش می دهد.
بهشتی پور نیز با تاکید بر سیاست شبکه سحر مبنی بر اینکه سیمای آذری آن  نباید به تریبون ضد دولت آذربایجان تبدیل شود، افزود: بسیاری از خبرهایی كه در سراسر جهان منتشر می شود، منفی است و دولت آذربایجان احساس كرده كه شبكه سحر قصد تخریب دولتمردان آذربایجانی را دارد.
 همچنین حشمتی در ادامه خاطر نشان كرد: بار دیگر حركت ناشایست دولتمردان آذربایجان را محكوم می كنیم و امیدوار هستیم هر چه زودتر خبرنگار محبوس شبكه جهانی سحر از زندان آزاد شود.
همزمان با آغاز موجب سوم اختناق و سرکوب، و دستگیری فعالان اسلامی و مدافعان آزادی بیان در جمهوری آذربایجان ، پنج پلیس و نیروی امنیتی این کشور،  27 بهمن گذشته (17 فوریه) آنار بایراملی را در منزلش در باکو بازداشت و با قرار دادن مواد مخدر در جیب وی مدعی شدند که خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو را ، در خیابان بازداشت کرده اند .  
در پی این ماجرا، بیش از ده ها موسسه و نهادهای بین المللی از جمله سازمان خبرنگاران بدون مرز، کمیته دفاع از روزنامه نگاران مستقر درنیویورک، موسسه امنیت و آزادی خبرنگاران باکو ، موسسه حقوق خبرنگاران درباکو ، موسسه خبرنگاران مسلمان در ایران با تاکید بر اینکه آنار بایراملی به علت فعالیت حرفه ای خود و به ناحق ، زندانی شده است ، خواهان آزادی وی شده اند .  
دهها نفر از شخصیت ها ، صاحبانظران و سران احزاب در جمهوری آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه حبس ساختگی آنار بایراملی نشاندهنده نبود آزادی بیان در جمهوری آذربایجان است ، دولت این کشور را به تحمل پذیری و پایان فشارو اختناق بر علیه خبرنگاران فراخوانده بودند.
علاوه بر واکنش وزیر ارشاد و معاون وزیر امورخارجه و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ، سفارت ایران در باکو نیز پیش از این با ارسال دو یادداشت اعتراض، اتهامات علیه آنار بایراملی را واهی خوانده و خواهان آزادی وی و مجازان عاملان این اقدام غیرمسئولانه شده و نسبت به تبعات آن هشدار داده بودند .
درعین حال یک مقام آگاه در کشورمان حکم دادگاه آذربایجان علیه خبرنگار محلی شبکه سحررا ناشی از ضعف این کشور خواند و افزود تداوم اشتباهات ضد ایرانی باکو که ازسردرگمی و بحرانهای درونی و خارجی حاکمیت این کشور نشات می گیرد، بی پاسخ نخواهد ماند ./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار