با اشاره به کشف ویروس شعله؛

آسيب پذيري زیرساخت‌های كليدي آمریکا در برابر حملات نظامي

کشف ویروس‌هایی نظیر "شعله" و "استاکس‌نت" نشان دهنده آغاز جنگ سایبری گسترده‌ علیه ایران و واقف بودن آنها به آسيب پذيري زیرساخت‌های كليدي آمریکا در برابر حملات نظامي است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از دیلی‌تلگراف، اين روزنامه انگلیسی در مقاله‌ای با اشاره به حمله اخیر ویروس "شعله" به شبکه رایانه‌ای ایران، این ویروس و ارتباط آن با ویروس "استاکس‌نت" را نشان‌دهنده حجم بالای حملات سایبری دانست که علیه ایران انجام می‌گیرد.

نویسنده این مقاله در ابتدا می‌نویسد که، با اعلام کارشناسان علوم فناوری مبنی بر اینکه هم ویروس شعله و هم ویروس استاکس نت برای مختل کردن برنامه هسته‌ای طراحی شده و از سوی یک مرجع مشابه نیز تولید شده‌اند، حجم بالای حملات سایبری به ایران بیشتر مشخص شد.

** هر دو ویروس از سوی یک آژانس سطح بالای دولتی تولید شده‌اند

کارشناسان امنیت سایبری روس اعلام کرده‌اند که به مدارک متقنی دست یافته‌اند که نشان‌دهنده ارتباط میان دو ویروس اینترنتی "استاکس نت" و "شعله" است. این شواهد مشخص کرده است که این دو ویروس از سوی یک آژانس دولتی بسیار سطح بالا تولید شده است.

کارشناسان مستقل عنوان کرده‌اند که کشف این ویروس از سوی موسسه "کاسپراسکای" بسیار معنادار است، و موید گستردگی برنامه جنگ سایبری مداوم غرب است، و ضمنا پیامی هشدارآمیز است برای زیرساخت‌های حیاتی آمریکا و غرب که اکنون هرچه بیشتر در برابر حملات انتقامی آسیب‌پذیر هستند.

کاسپراسکای توانست رابطه‌ مخفی میان "استاکس‌نت" کشف شده در سال 2009 و "شعله" که ماه گذشته در صدها رایانه در ایران مشاهده، را بیابد. البته اساس این ویروس به سال 2008 بازمی‌گردد.

** اعتراف موسسه بروکینگر به آغاز جنگ سایبری از سوی آمریکا

"نوا شاکتمن" عضو بخش "دفاع قرن 21 موسسه بروکینگز" آمریکا در این‌باره می‌گوید: سال‌ها ما صحبت‌های واقعا ترسناکی از سوی افرادی نظیر "لئون پانتا" (وزیر دفاع آمریکا) در رابطه با اینکه چطور "پرل هاربور" (یادآور ضربه‌ای که آمریکا در حمله ژاپن به بندر پرل هاربور، خورد) بعدی می‌تواند در بستری آنلاین رقم بخورد. همیشه اینطور به نظر می‌رسید که این با آنچه که ما در حقیقت می‌بینیم فاصله دارد. اما حالا می‌دانیم که آنچه که آن‌ها (آمریکایی‌ها) درباره آن صحبت می‌کردند، چیزی نبود که دیگران ممکن است ما با دیگران انجام دهیم، بلکه چیزی بود که ما در حال انجام آن با دیگران بودیم.

** استاکس‌نت، دوکیو، و این بار شعله...

او ادامه می‌دهد: این کشف تصویری بسیار کامل‌تر از آنچه که این رشته عملیات جاسوسی و تخریب در بر دارد، به ما می‌دهد. ما "استاکس‌نت" را می‌شناختیم، ما "دوکیو" (یک سلاح سایبری مشابه) را می‌شناختیم، و حالا ما این سومی (شعله) را داریم، که تلاشی گسترده است برای انجام هر‌گونه جاسوسی، و شواهد به شدت نشان‌دهنده آن است که این‌ها به هم مرتبط هستند.

هر دوی این ویروس‌ها حاوی بخش کدی هستند، به نام "منبع "207، که ویروس را قادر می‌سازند که از طریق درایو‌های "یو اس بی (USB)" انتشار یابند.

** استاکس‌نت مخرب و شعله جاسوس

کاسپراسکای بر این باور است که این دو ویروس با هم تفاوت‌هایی داشته‌اند، از این نظر که استاکس‌نت صرفا برای عملیات "تخریب" طراحی شده بود و شعله به عنوان یک "ابزار جاسوسی عمومی" طراحی شده است.

شاکتمن اضافه می‌کند: این امر شعله را در سطح متفاوتی از تهدید قرار می‌دهد و آن را خطرناک‌تر می‌کند، چراکه شما می‌دانید که متخصصین بسیار سطح بالایی پشت آن قرار دارند. شوخی در کار نیست.

** دستور اوباما و صهیونیست‌ها برای حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران

روزنامه "نیویورک‌تایمز" در تحقیق اخیر خود در این رابطه حدس می‌زند که اوباما با همکاری اسرائیلی‌ها، دستور داده است تا حملات سایبری پیچیده‌ای علیه سیستم‌های رایانه‌ای راه‌انداز تاسیسات هسته‌ای ایران انجام گیرد.

"روئل شونبرگ" محقق ارشد شرکت کاسپراسکای عنوان می‌کند که شناخت نحوه کارکرد شعله برای آینده امنیت رایانه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

او می‌افزاید که ریسک حمله دیگر تنها یک تئوری نیست، چراکه این کار پیش از این انجام شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار