رويوران:

سياست وليعهد سابق عربستان در منطقه تنش آفرين بود

کارشناس سياسي گفت: سياست هاي شاهزاده نايف بن عبدالعزيز وليعهد سابق عربستان سعودي در منطقه تنش آفرين بود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، حسين رويوران در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين در پاسخ به اين پرسش که مرگ شاهزاده نايف بن عبدالعزيز وليعهد عربستان سعودي چه تاثيري بر روابط تهران و رياض دارد؟ گفت:سياست خارجي عربستان سعودي نتيجه جريان هاي موجود در داخل خاندان حاکم اين کشور است.

وليعهد متوفي عربستان از مهم ترين اين جريان ها بود. وي محور اسلامي را چارچوب سياست هاي حاکم عربستان در اختيار داشت و در اين زمينه و از سال 1975 سابقه طولاني دارد و توانست سلفي ها و اسلامگراها را به عنوان نظاميان گمنام به سود آمريکا در افغانستان بسيج کند. اين وضع باعث ظهور جريان القاعده شد.

 به رغم اين که اين گروه بعدا به لحاظ سياسي با عربستان سعودي دچار اختلاف شد ولي نايف بن عبدالعزيز توانست بر شماري از اعضاي ارشد اين گروه سيطره داشته باشد. بخشي از اين افراد در سوريه و عراق در چارچوب سياست هاي خاص به فعاليت هاي خود مشغول هستند. سيطره تندروهاي اسلامي بر سياست خارجي عربستان باعث تنش هاي مذهبي و تشديد تنش در روابط تهران و رياض در سطح منطقه مي شود.

وي درباره تاثير مرگ نايف بر راهبرد سياست خارجي عربستان سعودي در منطقه تصريح کرد: عربستان تلاش مي کند وضع موجود را در منطقه حفظ کند و مانع از تغييرات در منطقه شود. چنين راهبردي،موضع اصولي اين کشور در برابر بهار عربي،انقلاب اسلامي ايران و تغييرات عراق است. سوريه تنها استثنا در اين زمينه است و عربستان خواهان تغيير در سوريه است. با مرگ شاهزاده نايف،تغيير زيادي در سياست خارجي عربستان رخ نخواهد داد.
برچسب ها: نایف ، ولیعهد ، عربستان ، تنش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار