با درگذشت وليعهد عربستان ؛

جنگ قدرت درميان خاندان آل سعود بالا گرفت

جنگ قدرت بار ديگر بر سر خاندان آل سعود سايه انداخته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه العالم ؛ مرگ نايف بن عبدالعزيز وليعهد عربستان، بار ديگر نگاهها را به سوي اين کشور دوخته است، کشوري که بر اساس نظام پادشاهي استوار است و با مرگ هر کدام از شاهزادگان، جنگ  براي تصاحب قدرت از سر گرفته مي شود.

 نايف بن عبد العزيز 8 ماه پيش به وليعهدي رسيد ولي به علت بيماري در ژنو درگذشت.
سايه شوم جنگ و نزاع خانوادگي با مرگ نايف بن عبدالعزيز بار ديگر خاندان آل سعود را در بر گرفته است. کارشناسان معتقدند مرگ وي بار ديگر باعث جنگ قدرت در ميان مقامات عربستان مي شود و اين در حالي است که اين کشور در ماههاي گذشته شاهد اعتراضات مردمي برضد پادشاهي آل سعود بوده است. جنگ اصلي ميان نسل نخستين فرزندان ملک عبد العزيز آل سعود بنيانگذار پادشاهي آل سعود است به ويژه هفت پسري که از همسر  وي از قبيله سديري است ، همسري که از جايگاه ويژه اي نزد ملک عبد العزيز برخوردار بود.

 اين در حاليست که ، انتخاب نايف بن عبد العزيز نيز به عنوان وليعهد عربستان با اختلافات فراواني در هيئت بيعت همراه بود، هيئتي که از فرزندان خاندان حاکم تشکيل شده است. اين اختلافات باعث استعفاي امير طلال بن عبد العزيز از اين هيئت شد زيرا ملک عبد الله حاکم عربستان وي و 5 برادرش را که از نظر سني بزرگتر بودند براي منصب ولايتعهدي ناديده گرفته بود. کارشناسان در آن زمان معتقد بودند ديدار جو بايدن معاون باراک اوباما رئيس جمهور امريکا از عربستان و گفتگوهاي وي با مسئولان بلند پايه عربستان با انتخاب شاهزاده نايف در ارتباط بوده است.

 نايف در ميان برادران خود از ويژگي خاصي برخوردار بود و آن تندروي  شديد و نزديکي وي به جريان وهابيت و مخالفت با اصلاحات و آزاديهاي مدني در جامعه عربستان  بود. وي حدود 40 سال وزارت کشور عربستان را در اختيار داشت و در اين مدت هر گونه مخالفتي را سرکوب مي کرد، وي همچنين در ميزباني عربستان از زين العابدين بن علي ديکتاتور تونس و نيز اعزام نيروهاي عربستان به بحرين براي سرکوب اعتراضات مردمي در اين کشور نقش مهمي داشت.

انتصاب نايف بن عبد العزيز در حالي صورت گرفت که وي به بيماريهاي متعددي مبتلا بود و سرانجام اين بيماريها مرگ وي را در پي داشت هر چند مقامات عربستاني هيچ توضيحي درباره بيماري وي نداده اند. با اين حال ناظراني که اوضاع عربستان را زير نظر دارند اعلام کردند وي به سرطان مزمن خون و نيز مرض قند  مبتلا بوده است. مقامات عربستان در روزهاي گذشته تشديد بيماري نايف و وخامت وضع وي را تکذيب و بر بهبود سلامت وي تاکيد کرده بودند.

در همين حال برخي خبرها از رفت و آمد سري مقامات آمريکايي به همراهي نيروهاي اطلاعاتي اين  کشور به رياض پايتخت عربستان و ديدار با مقامات عربستان حکايت دارد. کارشناسان اين ديدارها را در شرايطي که منطقه از جمله خود عربستان با تحولات بهار عربي همراه است توجيه پذير مي دانند زيرا مقامات عربستان هر چه تلاش کردند اين اعتراضات را مهار و سرکوب کنند   نتوانستند و خطر همچنان تاج و تخت آنان را تهديد مي کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار