پادشاه عربستان با قدي خميده آماده مي شود وليعهد خود را به خاک بسپارد

خبرگزاري فرانسه گزارش داد: عربستان سعودي آماده مي شود امشب نايف بن عبدالعزيز وليعهد اين کشور را که در سن 79 سالگي درگذشت در شهر مقدس مکه به خاک بسپارد و براساس مقررات، جانشيني را از ميان برادران اين حکومت پيرسالار براي ملک عبدالله انتخاب کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه،  جسد وليعهد که شنبه در سوئيس درگذشت قرار است امروز وارد مکه شود.

پيش از اين ملک عبدالله و مقامات ارشد عربستان وارد اين شهر مقدس شده اند.

شمار زيادي از سران کشورها از جمله سران دو شيخ نشين خليج فارس و همچنين عبدالله گل رئيس جمهوري ترکيه قرار است در اين مراسم شرکت کنند اما غير مسلمانان اجازه ندارند وارد مکه شوند.

شاهزاده نايف، برادر ناتني ملک عبدالله در حالي که در سوئيس در اقامتگاه برادرش شاهزاده سلطان بسر مي برد براثر نارسايي قلبي درگذشت. شاهزاده سلطان نيز که پيش از او وليعهد بود در اکتبر سال 2011 در سن حدود هشتاد سالگي درگذشت.

مرگ دو وليعهد در طول هشت ماه ظاهرا پيري سلسله آل سعود را که بر قدرتمندترين کشور نفت خيز جهان حکومت مي کند، نشان مي دهد.

عربستان سعودي واقع در قلب منطقه اي که در جهش کامل سياسي قرار دارد، قرار است به زودي جانشيني براي ملک عبدالله که خود 88 سال دارد انتخاب کند. وي روز شنبه با قدي خميده و در حالي که با عصا راه مي رفت در تلويزيون ظاهر شد.

سلمان بن عبدالعزيز وزير دفاع که 76 سال دارد و برادر وليعهد متوفي است محتمل ترين فرد براي جانشيني نايف محسوب مي شود.

انتصاب وليعهد جديد قرار است از طريق شوراي بيعت که سال 2006 براي نهادينه کردن روند انتقالي تشکيل شد ، صورت گيرد.

رياست اين شورا که از 35 شاهزاده تشکيل شده است برعهده شاهزاده مشعل بن عبدالعزيز برادر ناتني ملک عبدالله که پيرترين فرد خانواده آل سعود است قرار دارد.

در هنگام مرگ شاهزاده سلطان، ملک عبدالله در عين حال به خبر دادن به شوراي بيعت درباره انتصاب وليعهد بسنده کرده بود.

از زمان مرگ ملک عبدالعزيز در سال 1953 تاکنون پنج تن از پسران عبدالعزيز براساس مقررات جانشيني افقي در راس عربستان حکومت کرده اند.

اما به گفته جين کينينمونت ، بزرگترين چالش ، جانشيني دوره آينده است يعني نوادگان ملک عبدالعزيز که ممکن است در انتخاب فرد شماره سه حکومت عربستان سعودي خود را نشان دهد.

اين تحليلگر توضيح مي دهد: اين موضع دشواري نيست اما کسي که به عنوان معاون اول نخست وزير منصوب شود در نظام جانشيني اين سلسله به عنوان فرد شماره دو منصوب مي شود.

به گفته تحليلگران ، گذر به نسل جديد در عين حال احتمال رقابت ها را تشديد خواهد کرد زيرا بايد تصميم گيري شود چه خط مشي در ميان پسران ملک عبدالعزيز مرجح خواهد بود.

با همه اين تفاسير ، روند جانشيني در اين شيخ نشين محافظه کار افراطي مبهم باقي مانده است.

شاهزاده نايف به عنوان فردي قدرتمند عموما با تحول در اين پادشاهي محافظه کار افراطي مخالفت مي کرد.

او حامي خط مشي سختي در قبال ايران بود و از سياست مشت آهنين در قبال اقليت شيعه اين کشور حمايت مي کرد.

نشريات سعودي که با حاشيه اي سياه رنگ منتشر شدند بر نقشي که شاهزاده نايف در حفظ امنيت اين پادشاهي ايفا کرد تاکيد کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار