توفيق هاي اخير شمشيربازي ايران در سال 91 كه با صعود شمشيربازي از ايران به المپيك 2012 لندن آغاز شد و با كسب مدال طلا در انفرادي و تيمي زير 23 سال ‌آسيا درخشش دختران شمشيرباز ايران در تورنمنت بين المللي گرجستان تداوم يافت نگاه ها را متوجه اين ورزش جذاب كرد.


به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران در اين ميان و در همه اين موفقيت ها يك بار ديگر اين پرسش هميشگي اهالي ورزش و علاقه مندان به آن در اين باره مطرح شد كه شمشيربازي ايران از ديرباز تاكنون در اسلحه سابر نسبت به اسلحه فلوره در برابر رقباي آسيايي و جهاني خويش موفق تر بوده اند.
در جواب اين پرسش مي‌توان به مجموعه اي از عوامل به خصوص ريشه اي تاريخي اين قضيه اشاره داشت.
در بخش ريشه هاي تاريخي بايد به  موارد زير اشاره داشت: نخست موفقيت شمشيربازي در بازي هاي آسيايي 1974 تهران شكل گرفت كه علاوه بر كسب مدال هاي رنگارنگ رشته هاي تيمي در اين پيكارها شمشيربازان موفق شدند يك مدال برنز را در اسلحه سابر ودر قسمت انفرادي توسط حميد فتوحي و منوچهر شمسايي كسب كنند و همين رويداد پيش ذخيره هايي شد براي توفيقات بعدي شمشيربازي ايران در اسلحه سابر كه همواره جزء مدعيان آسيايي اين رشته بوده است.
براين اساس پس از پيروزي انقلاب اسلامي از سال 1359 تا سال 1368 و به مدت 8 سال وقفه ايي در تداوم فعاليت هاي دراين رشته در ايران روي داد و پس از راه اندازي و فعال شدن دوباره اين رشته مجددا در سال 1991 شمشيربازي ايران توسط آقايان حميد فتحي، منوچهر شفايي، محمد شيخ الاسلام و رشيد خالقي صاحب مدال برنز آسيا در اسلحه سابر شدند و به نوعي اين رشته را دوباره در شمشيربازي ايران احيا كردند.
 پس از آن در سال 1996 نوبت به نسل جوان شمشیربازی ایران رسیده که توسط پیمان فخری مدال نقره جوان آسیا را باز هم در اسلحه سابر برای ایران به ارمغان آورد.

در همان سالن پاشا پاشاپور دیگر شمشیر باز نسل جوان ایران کلا نوجوانان آسیا را برای شمشیر بازی کشورمان و باز هم در اسلحه سابر به ارمغان آورد.

در ادامه در سال 1991 اولین طلای شمشیربازی انفرادی تاریخ کشور باز هم توسط پیمان فخری در اسلحه سابر در رقابت های آسیایی به دست آورد.

پس از هم قهرمانانی چون مجتبی عابدینی، عباس شیخ الاسلام، پرویز درویشی، پاشا پاشاپور و ... همگی موفقیت شمشیربازان ایرانی در اسلحه سابر را تداوم بخشیدند تا نوبت به نسل معلی شمشیربازی ایران در فیلیپین رسید تا با محمد فتوحی در انفرادی و دیگر شمشیربازان زیر 23 سال ایرانی در رده تیمی، نسبت همیشگی موفقیت ایرانی ها در اسلحه سابر را تداوم بخشند.

شایان ذکر است، به جز این ریشه های تاریخی این کارنامه قابل قبول که خود موجب گرایش و روی آوردن اغلب شمشیربازان بودن مستعد ایرانی به سمت این رشته به نسبت اسلحه اپه و فلوره می گردد می تواند به ریشه های فنی این فقیه هم اشاره داشت.

با توجه به سنگین بودن اسلحه سابر به نسبت اسلحه فلوره و اپه و فیزیک مناسب ایرانی ها به نسبت دیگر شمشیربازان برتر قاره که اغلب از کشورهای شرق آسیا برمی خیزند که از جثه و اندام ضعیف تری به نسبت ایرانیان برخودار هستند.

شمشیربازان ایرانی از امتیاز جثه و اندام خود برای تداوم موفقیت تاریخی شمشیربازی ایران در اسلحه سابر استفاده لازم را می برند.

همچنین موضوع باعث می شود شمشیربازان برتر قاره که اغلب از شرق آسیا بر می خیزند به سمت رشته هایی چون اپه و فلوره روی بیاورند و میدان را برای تداوم موفقیت شمشیربازان ایرانی در اسلحه سابر باز بگذارند./ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.