صدور فرمان‌ تاریخی عزل‌ "بني صدر"، تاسيس‌ سازمان‌ تبليغات‌ اسلامي، آغاز هفته‌ قوه‌ قضائيه‌، حمله نازی‌ها به شوروی و تولد "ژان پل سارتْرْ" از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1 تیر 1391 شمسی، 1 شعبان 1433 قمری و 21 ژوئن 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ به شرح زیر است:

صدور فرمان‌ تاریخی عزل‌ "بني صدر" توسط امام‌ خميني (ره‌) 1360

نمايندگان پيرو امام خميني و نظام اسلامي در مجلس شوراي اسلامي در 31 خرداد 1360 رأي به عدم كفايت سياسي بني‏ صدر داده و اين حكم را به محضر حضرت امام ارسال نمودند. امام خميني(ره) نیز در اول تيرماه، طي پيامي او را از رياست جمهوري عزل كردند. بني‏ صدر كه از بازداشت و محاكمه خود هراسان بود، پس از پنج هفته اختفاء، در 7 مرداد 1360 با لباس و آرايش زنانه و با هماهنگي عوامل مزدور خويش و با ربودن يك هواپيماي متعلق به جمهوري اسلامي ايران، با كوله ‏باري از خيانت به ملت، از ايران به فرانسه گريخت.



تاسيس‌ سازمان‌ تبليغات‌ اسلامي به‌ فرمان‌ امام‌ ( ره‌ ) و روز تبليغ و اطلاع ‏رساني ديني 1360 

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، نهاد شوراي عالي تبليغات اسلامي در اول تيرماه سال 1360، به صورت نهادي منسجم، مستقل و وابسته به ولايت فقيه با دستور امام خميني(ره) و به منظور پرداختن به امر تبليغات ديني و اشاعه معارف اسلامي به وجود آمد و نام روز تبلیغ و اطلاع رسانی به خود گرفت. اين نهاد انقلابي در سير تكاملي خود در 14 فروردين سال 1368 با نظر حضرت امام (ره) به سازمان تبليغات اسلامي تغيير نام يافت.

سياست‏گذاري، برنامه ‏ريزي، هدايت، سازمان‏دهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني مردمي، تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف و فرهنگ اسلامي، تاسيس مراكز اطلاع رساني تخصصي، تبليغي و ديني، سازماندهي و اعزام مبلغ به داخل و خارج از كشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليت‏هاي قرآني و... از جمله وظايف سازمان تبليغات اسلامي مي‏ باشد.

رحلت آيت اللَّه "سيد حسين طباطبايي بحرالعلوم" عالم برجسته نجف 1380 

آيت اللَّه سيد حسين طباطبايي بحرالعلوم در سال 1308 ش در نجف اشرف به دنيا آمد و از كودكي به تحصيل علوم ديني روي آورد. در 23 سالگي به درس خارج آيات عظام سيد ابوالقاسم خويي، ميرزاحسن بجنوردي، سيد حسن حكيم و پدرش آيت اللَّه سيد محمدتقي بحرالعلوم راه يافت.

آيت اللَّه بحرالعوم پس از وفات آيت اللَّه خويي، با فشارهاي گوناگوني از جانب رژيم بعثي عراق مواجه شد تا به عنوان مرجعيت عربي وابسته به رژيم با حزب بعث همكاري كند، اما اين فقيه سترگ، هيچ‏گاه سر تسليم در مقابل آنان فرود نياورد. تاليفات متعددي از ايشان به چاپ رسيده كه كتابهای تلخيص الشافي شيخ طوسي در 4 جلد، الجهاد في الاسلام و تحقيق كتاب الفوائدُ الرِّجاليه در 4 جلد از آن جمله است.

ایشان دراول تير ماه 1380 ش برابر با 29 ربيع الاول 1422 ه.ق در 72 سالگي به طرز مشكوكي در نجف درگذشت و رژيم بعث عراق پيكرش را بي‏ درنگ و بدون هرگونه تشييع، غريبانه در مسجد محل درسش به خاك سپرد.

آغاز هفته‌ قوه‌ قضائيه‌ ( هفته‌ عدالت‌) 1373

بنا به پيشنهاد قوه قضاييه در تاريخ 27 تير ماه 1373، به منظور ارج نهادن به مقام والاي قضات و قضاوت و تكريم از مقام شهيد مظلوم، آيت‏ اللَّه دكتر سيدمحمد حسيني بهشتي، اولين مسؤول دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران، هفته اول تيرماه، سالروز شهادت آن بزرگوار، به عنوان هفته قوه قضاييه، در شوراي فرهنگ عمومي مطرح شد و به تصويب رسيد.

صدور حکم جهاد توسط سیدعبدالحسین لاری علیه انگلیس  1336 قمری

سید عبدالحسین لاری متولد سوم ماه صفر ۱۲۶۴ قمری در نجف است. در سن بیست و دو سالگی به درجه اجتهاد نایل شد. وی تا چهل و پنج سالگی در شهر نجف اقامت داشته و به عنوان یکی از اساتید حوزه علمیه نجف مطرح بوده‌است.

بین سالهای ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۲ هجری ، سید عبدالحسین لاری و صولت‌الدوله قشقایی و چریکهای لارستان و تنگستانی‌ها در یک جناح و نیروهای ایلات خمسه به رهبری قوام الملک، سرداراسعد بختیاری و بریتانیا در جناح دیگر قرار گرفته و به این ترتیب دوره‌ای از آشوب و شورش پدید آمد. در سال ۱۳۳۲ هجری /۱۹۱۴ م، نیروهای دولتی به رهبری قوام، شهر لار را تسخیر کردند و «سید» و یارانش از این شهر خارج شدند. وی تا پایان عمر به حالت تبعید در فیروزآباد و جهرم به سر برد.

صدور حکم جهاد توسط ایشان در اول شعبان ۱۳۳۶ قمری بر علیه انگلیس، در جنگ جهانی اول، زمینه ساز مبارزات مردم جنوب و به ویژه قشقائی‌ها بر ضد اشغالگران محسوب می‌شود. سید عبدالحسین نجفی لاری در ۱۳۴۲ قمری در جهرم درگذشت و همانجا مدفون شد.

سالمرگ ماکیاولی که سیاست را از اخلاق جدا ساخت 1527

نيکولو ماکياولي مورخ، نويسنده و انديشمند ايتاليايي در چنین روزی در سال 1527 و در 58 سالگي درگذشت. وی نخست از هواداران مردم سالاري و محدود بودن قدرت رئيس كشور بود و به همين سبب هم به دستگاه حكومت راه يافت، اما بعدها طرفدار قدرت مطلقه رئيس كشور شد و عقايدش را در اين زمينه در كتاب «شاهزاده» شرح داد كه كار تاليف آن در سال 1513 پايان يافت.


ماكياولي در فصل 15 اين اثر، زير عنوان «هدف و وسيله»، سياست را از اخلاق جدا ساخته و نيل به هدف را اصالت كار «حكمران» دانسته، نه راه هاي وصول به آن را؛ حتي اگر اين راه ها تقلب، دروغ، دغلكاري و خشونت باشد. به عبارت ديگر «هدف، وسيله را توجيه مي كند». با وجود اين، ماكياولي به حاكم گوشزد كرده است كه نبايد كاري كند كه مردم از دولت او رویگردان بشوند.

حمله نازی‌ها به شوروی سال 1941ميلادی
تعرض نظامي به شوروي به فرمان هيتلر در چنين روزي از سال ۱۹۴۱ ميلادي صورت گرفت. هيتلر به‌رغم داشتن پيمان عدم تجاوز با مسكو و مخالفت برخي از ژنرال‌هايش، ۲۱ ژوئن سال ۱۹۴۱ دستور داد كه عمليات "بارباروسا" و حمله‌ نظامي غافلگيرانه به شوروي در جبهه‌اي به طول ۲ هزار و ۹۰۰ كيلومتر از بالتيك تا درياي سياه آغاز شود و چند ساعت بعد، ساعت ۳ بامداد ۲۲ ژوئن (به وقت برلين)، ۱۵۰ لشكر آلماني مركب از ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار سرباز، ۳ هزار و ۵۸۰ تانك، ۷ هزار و ۱۸۹ توپ و حمايت ۱۸۳۰ هواپيما در ۳ ستون (شمالي، مركزي و جنوبي) وارد قلمرو شوروي شدند.

تولد تونی اسکات، کارگردان (1944م)

وی در نیوکاسل انگلستان به دنیا آمد. در کالج هنری لیدز تحصیل کرد. از رویال کالج هنری لندن فارغ التحصیل شد و سپس به کارهای تبلیغاتی در تلویزیون پرداخت و در این راه به مهارت و تجربه کافی دست پیدا کرد و جایگاه خود را درسینمای امریکا پیدا کرد.

"گرسنگی" اولین فیلم بلند تونی اسکات است. اسکات بسیاری از قسمتهای فیلم را تحت تأثیر فیلمهای دیگری ساخته است. تونی با فیلم "تاپ گان"یک شبه ره صد ساله را رفت. این فیلم تنها در ایالات متحده بیش از صد و سی میلیون دلار فروش کرد.

تولد "ژان پل سارتْرْ" فيلسوف و نويسنده فرانسوي (1905م)

ژان پل سارْتْرْ نويسنده معروف فرانسوي، در 1905م در فرانسه به دنيا آمد. وی پس از اخذ دانش‏نامه به تدريس پرداخت و از 33 سالگي، فعاليت مطبوعاتي‌اش را آغاز كرد. سارتر در سال‏هاي بعد، به نشر عقايد خود پرداخت و در شمار رهبران مكتب اگزيستانسياليسم يا اصالت وجود قرار گرفت. بر اساس اين مكتب فلسفي، انسان و هستي او مركز و غايت همه مسائل است، خدايى در دنيا وجود ندارد و زندگي چيز بيهوده‏اي است.

سارتْرْ شالوده نظريات فلسفي خود را با تكيه بر آثار فلاسفه بزرگ جهان قرار داد. به نظر او، اين فلسفه پاسخي به دردهاي وي و ديگر ابناء بشر بود. علي رغم آن كه سارتر هميشه از انسان‏گرايى دم زده است ولي به عنوان نمونه، وي بارها بر مظلوميت رژيم صهيونيستي اشك تمساح مي‏ريزد و از ستم اعراب، به ويژه آوارگان فلسطين كه سرزمينشان غصب شده، ناله‏ها سر مي‏دهد. ژان پل سارْترْ سرانجام در 1980م در هفتاد و پنج سالگي جان سپرد.


تولد "ابن خلدون" مورّخ مشهور در تونس 732 ه.ق

ابوزيد عبدالرحمن بن محمد بن خَلدون از انديشمندان بلند پايه‏ دنياي اسلام است كه به دليل نگارش كتاب معروف "مقدمه" به عنوان بنيانگذار جامعه‏ شناسي علمي شناخته شده است. وي در 16 سالگي به سبب پايگاه اجتماعي خانواده ‏اش و آمادگي علمي خود، توانست از دانشمندان برجسته‏ دربار سلطانِ مغرب بهره گيرد. ابن خلدون در 21 سالگي به خدمت دولت درآمد و به كارهاي سياسي پرداخت، اما در سال 765 به كلي از سياست و امور حكومتي روي گردان شد و پس از آن به كارهاي علمي روي آورد. كتاب "العِبَر" و ديوان "المُبتَدا و الخَبَر في تاريخِ العَرَبِ وَ العَجَم و البَربَر" اثر ابن‏خلدون است كه بخش اول اين كتاب "مقدمه" نام دارد كه به نام مقدمه‏ ابن‏ خلدون معروف شده است.

ابن خلدون در زمان خود به تاريخ‏ نگاري و تاريخ انديشي شهره بود اما با همه‏ تاثيري كه در افزايش توجه به تاريخ در مصر در سده‏ هاي هشتم و نهم هجري قمري داشت، انديشه ‏هايش در روزگار خود او بازتاب كافي نيافت و هيچ يك از شاگردان او، راهش را در اين زمينه ادامه ندادند. ليكن انديشه‏ هاي بديع و عميق او در زمان و مكاني ديگر جلب‏ نظر كرد و از قرن سيزدهم هجري، نام، آثار و افكار او، سخت مطرح شد و پژوهش ‏هاي بسياري را به خود اختصاص داد. اين مورخ مشهور مسلمان در سال 808 ه.ق در 76 سالگي درگذشت.

درگذشت‌ ميرزا ابوالحسن‌ جلوه‌ 1314 ه .ق

سيد ابوالحسن، فرزند محمد طباطبايى اصفهانى، معروف به ميرزاى جلوه، حكيم و فيلسوف بزرگ قرن چهاردهم در سال 1238 ه.ق در احمدآباد گجرات (هندوستان) به دنيا آمد. در سال 1245 همراه پدر به اصفهان آمد و به تحصيل علوم دينى پرداخت و در حكمت الهى و طبيعى به مقامى در خور توجه رسيد. ميرزا در سال 1273 به تهران عزيمت نمود و به مدت 41 سال در مدرسه دارالشفاء به تدريس حكمت الهى پرداخت.

وى در اين مدت به تدريس اشارات و شفاى ابوعلى سينا و اسفار ملاصدرا پرداخت و حواشى ارزنده ‏اى بر اسفار نوشت. كتاب ها و رسالات اثبات الحركة الجوهرية، ربط الحادث بالقديم، حاشيه شرح الهداية الاثيريه، حاشيه فائدة فى تحقيق حركة الجوهر، ديوان اشعار از آثار این متفکر بزرگ است. او سرانجام در سال 1314 ه .ق دارفانى را وداع گفت و در قبرستان ابن بابويه در شهر رى به خاك سپرده شد.

1 تیر در هشت سال دفاع مقدس

اعلام موضع رسمی ایران درباره تحولات جنگ و دعاوی و اقدامات عراق در جنگ - سال 61

عقب نشینی عراق از مناطق سرپل ذهاب، گاومیشان، كوره موش، گیلان غرب و تنگه حاجیان.

درگیری نیروهای سپاه و حزب دمكرات كردستان در اطراف میاندوآب و سلماس. پنج تن از مسئولان حزب دمكرات در منطقه مهاباد خود را تسلیم كردند.

كشف یازده خانه تیمی از گروههای ضدانقلاب مسلح و كشته شدن 25 تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق در درگیریهای خیابانی.

سفر آیت الله هاشمی به لیبی، سوریه، چین و ژاپن در سال 64

تصمیم مجاهدین برای تخلیه شهر مهران و تثبیت مواضع بر ارتفاعات مشرف بر شهر در سال 67

تحویل یك محموله اسلحه از سوی فرانسه به عراق در زمان گسترش روابط سیاسی میان ایران و فرانسه

درخواست شورای امنیت از دبیركل جهت اعزام هیات كارشناسی به ایران جهت رسیدگی به ادعای ایران مبنی بر كاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق

برخي از رويدادهاي 21 ژوئن

168:   پيش از ميلاد مسيح: ماه‌گرفتگي در رم ثبت ‌شد.

1377: ادوارد سوم، پادشاه انگلستان در اين روز درگذشت.

1392: «يي سونگ گيه» به سلطه مغولان بر شبه جزيره كره پايان داد و املاك فئودالها را ميان كشاورزان قسمت كرد.

1788: قانون اساسي ايالات متحده آمريكا پس از تاييد در 9 ايالت از 13 ايالت وقت به اجرا درآمد.

1834: «سايرس مك كورميك» ماشين دروكردن گندم و غلات مشابه را اختراع كرد.

1913: تايني رودويك به‌عنوان نخستين زن چترباز جهان از هواپيما و از ارتفاع زياد بيرون پريد.

1942: نيروهاي آلمان به فرماندهي مارشال رومل بندر استراتژيك طبرق (در ليبي) واقع در شمال آفريقا را از دست انگليسي ها خارج ساختند.

1948: نخستين برنامه كامپيوتر (براي منچستر مارک 1) نوشته شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار