مهدي چمران در همايش پاسداشت روز بسيج

شهيد چمران آرزو داشت در راه آزادي قدس به شهادت برسد

رئيس شوراي شهر تهران در همايش پاسداشت روز بسيج به ذكر خاطراتي از شهيد مصطفي چمران و همچنين دست‌نوشته‌هايي از آن شهيد بزرگوار پرداخت.

به گزارش خبرنگار امنيتي دفاعي باشگاه خبرنگاران، مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران و برادر شهيد مصطفي چمران در همايش پاسداشت روز بسيج كه به همت سازمان بسيج اساتيد كه عصر امروز در سالن همايش‌هاي صداو سيما برگزار شد ضمن اشاره به دوران تحصيل شهيد چمران در دبستان البرز خاطرنشان كرد: او به دانشگاه فني تهران راه يافت و در رشته مكانيك فارغ التحصيل شد و يك شاگرد ممتاز در اين رشته بود كه جالب است بدانيد وي در يكي از دروسش بنا به صلاحديد استادش نمره 22 گرفت.

رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه او با ادامه روند موفقيت‌آميز خود در دوران تحصيلش موفق شد بورس تحصيلي به دانشگاه تگزاس آمريكا را دريافت كند خاطرنشان كرد: او موفق شد در دانشگاه تگزاس متخصص فيزيك پلاسما شود و اولين فردي بود كه در اين رشته موفق به تحصيل شد و نهايتا در دانشگاه بركلي آمريكا به ارائه تز خود در اين رشته پرداخت و به تِزش به عنوان يك تز ممتاز شناخته شد كه هم‌اكنون هم به عنوان يكي از تزهاي برتر دانشگاه بركلي است.

وي  ادامه داد: او به خاطر مبارزات سياسي‌اش قرار بود از آمريكا اخراج شود چرا كه كسي نبود كه فقط به پژوهش و درس خود بپردازد و هميشه اين دغدغه را داشت كه مبارزات سياسي خود را ادامه دهد و بعد از دوران ملي شدن صنعت نفت مبارزات سياسي و تبليغاتي بسيار گسترده اسلامي خود را در آنجا ادامه داد و حدود يكسال بعد از بورسيه شدن بورس او را قطع كردند.
چمران با بيان اين مطلب كه بعد از 15 خرداد خونين و شكست اعراب از اسرائيل شهيد چمران نتوانست در آمريكا بماند و گفت كه فضاي بزرگ آمريكا برايم تنگ مي‌آيد چرا كه افرادي زندگي مي‌كنند كه بويي از انسانيت نبرده‌اند و تصميم به بازگشت به ايران گرفت و مبارزات چريكي عليه شاه را پيگيري كرد. شهيد چمران به الجزاير رفته و جمال عبدالناصر ملاقات كرد ‌او بعد ازاين ملاقات به مصر رفت و بعد از دو سال موفق شد آموزش جنگ‌هاي چريكي و نظامي را به تعداد معدودي از ايرانيان و فلسطينيان كه در آنجا بودند آموزش دهد.

وي دلنوشته‌اي از برادرش به اين شرح گفت:‌ «اي خداي من بايد از نظر علمي از همه برتر باشم تا مبادا دشمنان مرا از اين راه طعنه زنند، بايد به سنگدلاني كه فقر را مي‌فروشند ثابت كنم كه خاك پاي من هم نخواهند شد، بايد همه تيره دلان را به زانو درآورم آنگاه خود ضايع‌ترين و افتاده‌ترين فرد روي زمين باشم. اين خداي بزرگ اينها را مي‌خواهم در راه تو راه بيندازم و مي‌خواهم مرا توفيق دهي در مقابل خصان سرافكنده نشوم».

رئيس شوراي عالي استانها در ادامه افزود:‌بعد از فوت جمال عبدالناصر و روي كار‌آمدن سادات مصر را ترك كردو همراه خانواده خود به جنوب لبنان رفت و نه به بيروت كه شهري مرفه با تمامي امكانات علمي، بلكه به صور يعني مرز اسرائيل رفت و آرزو داشت در راه آزادي قدس به شهادت برسد.

چمران با بيان اينكه او در لبنان مديريت يك مدرسه پلي‌تكنيك را به عهده گرفت تصريح كرد:‌در اين مدرسه شيعيان يتيم لبنان بيشتر حضور داشتند و او تلاش كرد در كنار امام موسي صدر بهترين رزمندگان را عليه اسرائيل در در مدرسه آموزش دهد و حركت‌هاي فرهنگي و سپس حركت‌هاي مسلحانه ارزشمندي را شروع و به تمام روستاهاي لبنان سرازير كرد.

رئيس شوراي شهر تهران شهيد چمران را يك مغز فيزيك رياضي توانمند دانست كه در مقابل اسرائيل ايستادگي كرده بود خاطرنشان كرد: او با طرح‌ريزي عمليات و با گذاشتن فرمانده در تمامي روستاها يك حمله بسيار زيبا عليه تانك‌هاي اسرائيلي را شروع كرد و با به آتش كشيدن اين تانكها براي اولين بار اسرائيلي‌ها را از روستايي در جنوب لبنان بيرون راند.

وي ضمن اشاره به خاطره اي از سيد حسن نصرالله كه گفته بود شهيد  چمران با اينكه من 18 سال بيشتر نداشتم مرا فرمانده روستايي در جنوب لبنان كرد بيان داشت:‌ نصرالله گفت اين مطلب را به اطلاع شهيد چمران رساندم ولي او در پاسخ گفت سنت مهم نيست و به پشت من زد و گفت من از جوانان شجاع خوشم مي‌آيد.

رئيس شوراي عالي استانها در  ادامه سخنراني‌اش به نقش شهيد چمران در  اوايل انقلاب و قبل از 22 بهمن اشاره و تصريح كرد: حافظ اسد دو نفربر و يك هليكوپتر را در فرودگاه دمشق در اختيار شهيد چمران و همراهانش گذاشت تا به ايران بيايند و شاهد جشن پيروزي انقلاب باشند كه روي باند فرودگاه دمشق بودند كه بانگ پيروزي انقلاب اسلامي سرازير شد و اشك شوق از چشمانش جاري شد.

چمران افزود: بعداز مدتي به خدمت امام رفت و در اولين ديدارش كه خصوصي هم بود برنامه‌هاي خود را خدمت امام (ره)‌رساند و با اينكه قصد بازگشت به لبنان را داشت از دستور امام مبني بر اينكه بايد در ايران بماند پيروي كرد و اعتقاد داشت كه اگر انقلاب اسلامي به پيروزي كامل برسد كه انشاءالله محقق مي شود ساير مسائل و مشكلات در كشورهاي ديگر نيز حل خواهد شد.

وي ضمن اشاره به دلاوري‌ها  و فداكاري‌هاي شهيد چمران در مسائلي كه ضدانقلاب در مريوان و پاوه به وجود آورده بود تصريح كرد:‌ او شجاعانه با يك هليكوپتر به كانون محاصره رفت و بعد از دو شبانه روز لشكر 12هزار نفري ضدانقلاب را از پاي درآورد و محاصره را شكافت.

رئيس شوراي شهر تهران ضمن اشاره به نقش شهيد چمران در وزارت دفاع اشاره كرد و گفت:‌ كارهاي انقلاب خوبي نيز در آنجا آغاز كرد و جالب است بدانيد وقتي خبر تحريم‌ها به گوشش رسيد گفت الهي شكر و اعتقاد داشت خودمان مي‌توانيم شروع كنيم و هميشه دانشجويان را براي ساخت وسايل دفاعي و  خمپاره‌ها ترغيب مي‌كرد.

چمران ادامه داد: با مديريت بسيار توانمند شهيد چمران در سال 59 در 6 ماه اول جنگ در شهر اهواز موفق شد زيردريايي بسازد كه البته بعد از شهادت دكتر اين راه را ادامه داديم و هم‌اكنون استمرار دارد و مي‌بينيد كه در آبهاي خليج فارس به كجا رسيده است.

وي در پايان اظهار داشت: ‌شهيد چمران به لحاظ معنوي، روحاني و عرفاني اعتقادات محكمي داشت و دست خطي از وي در نبرد سوسنگرد نگاشته شد كه برايتان مي‌خوانم؛ «خدايا تو مي‌خواهي ايمان مرا بسنجي، وفاداري مرا نسبت به خود ببيني و پايداري مرا تماشا كني، تو مي‌خواهي عشق مرا به خود بسنجي، من مثل شمع مي‌سوزم تا تار و پود وجودم با عشق تو سرشت شود. اين قلب من است بشكاف و ببين كه سرتا پا مي سوزم و ازاين سوختن لذت مي برم. خداي بزرگ من براي اين لحظه زنده‌ام و تمام حيات خود را گذرانده‌‌ام تا به اين لحظه آماده شود، لحظه شهادت»

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار