شرکت آب منطقه ای فارس هشدار داد: زنگ خطر برداشت بی رویه آب از منابع شرکت زیرزمینی این استان به صدا درآمده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس  زمانی استان فارس تولید برخی محصولات را برای خود افتخار می دانست اما اکنون با آسیب دیدن سفره های آب زیرزمینی، تولید برخی محصولات آب بر از جمله برنج، ذرت و یونجه دیگر برای فارس ‌توجیهی ندارد.

با تداوم خشکسالی و فشار بر استحصال آب از منابع زیر زمینی، اقلیم فارس به سمت اقلیم دایما خشک و کم آب تغییر کرده است.

الگوی کشت موجود در مناطق مختلف استان فارس الگوی بهینه و مناسبی نیست و بیشتر کارشناسانی که از ایران و خارج از کشور از دشت های فارس دیدن کرده اند، معتقدند استان فارس به سمت بحران جدی در منابع آب حرکت کرده و منابع هزاران ساله خود در آب های زیر زمینی را از دست داده است.
بر اساس آمارهای موجود، میزان کف شکنی چاه ها در سطح کشور در یک سال گذشته حدود 600 کیلومتر بوده که 200 کیلومتر از این کف شکنی در استان فارس اتفاق افتاده است ، برای استحصال آب از منابع زیرزمینی 200 کیلومتر چاه های آب را پایین تر برده اند و این آمار زنگ خطری جدی برای سلامت منابع آب زیرزمینی و خاک است.
اگر کشاورزان بدانند با چه هزینه ای که نسل های آینده خواهد پرداخت به کشت ذرت و برنج و یونجه و محصولات آب بر مبادرت می ورزند، به طور قطع در الگوی کشت خود تجدید نظر می کنند.
حتی آبیاری های نوین و روش های قطره ای و بارانی نیز نه تنها کمکی به حفظ ذخایر آب در استان فارس نکرده بلکه در بلندمدت ، لطمه هم زده است .
با روش های غرقابی امید می رفت که بخشی از آب به سفره های زیر زمینی برگردد، اما در روش های نوین هیچ مقدار آبی به این سفره ها تزریق نمی شود.
روش های نوین آبیاری زمانی اثربخش و کارساز است که سطح کشت توسعه نیابد اما مهمترین مشکل در زمان حاضر توسعه کشت و استفاده از زمین های بایر در کشاورزی است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.