تبریز/

انتشار 19 درصد اوراق بهادار جهان اسلامی در ایران

كارشناس بازار سرمایه، سهم ایران از اوراق بهادار اسلامی منتشر شده در بین كشورهای اسلامی را 19 درصد اعلام كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، محمد سجاد سیاه كارزاده در كارگاه آموزشی نحوه انتشار صكوك در تبریز گفت: 47 درصد اوراق بهادار اسلامی در مالزی، 17 درصد در امارات، هفت درصد در عربستان و 11 درصد در سایر كشورها منتشر شده است.

وی با اشاره به اینكه نخستین ابزار مالی اسلامی در ایران در دهه 70 شمسی با انتشار اوراق مشاركت برای طرح بزرگ نواب توسط شهرداری تهران مورد استفاده قرار گرفت، افزود: با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 84 و تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در سال 88 این فرصت فراهم شد تا استفاده از ابزارهای مالی اسلامی در راستای توسعه نظام تامین مالی كشور گسترش یابد.

سیاه كارزاده با اعلام اینكه نخستین اوراق صكوك اجاره در بازار سرمایه كشور در اسفند ماه سال 89 برای تامین مالی شركت هواپیمایی ماهان منتشر شد، گفت: تاكنون شش مورد اوراق صكوك اجاره به ارزش تقریبی چهار هزار میلیارد ریال توسط شركت مدیریت دارایی مركزی كه نقش رهبری و نظارت نهادهای واسط بازار سرمایه ایران را به عهده دارد، منتشر شده است.

 وی خاطرنشان كرد: این اوراق كه با نرخ سود روزشمار 20 درصد با سررسید چهارساله منتشر می شود، معاف از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد است.

این كارشناس بازار سرمایه حداقل دارایی لازم به عنوان پشتوانه انتشار اوراق صكوك را 50 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: در این شیوه امكان افزایش اصل دارایی هم وجود دارد.

وی با اشاره به انواع اوراق صكوك از جمله اجاره، مضاربه و مرابحه گفت: دستورالعمل اوراق صكوك مرابحه مصوب شده و بزودی منتشر خواهد شد.

 استفاده از ابزار صكوك كه بر مبنای عقود شرعی و در راستای پرهیز از ربا طراحی شده است از برنامه های جدی دولت برای كاهش هزینه های تامین مالی با هدف كاهش نقدینگی و تورم در جامعه می باشد.

كارگاه آموزشی نحوه انتشار صكوك با شركت 250 فعال اقتصادی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.