داستان تابستان و کولرهای آبی و گازی

تهویه مطبوع هوا با قبوض نجومی برق

اجداد ما برای خنک شدن از باد بزن های دستی استفاده می کردند تا هوای گرم تابستان را کمی خنک کنند. بعدها با كشف الکتریسیته، پنکه جایگزین بادبزن ها شد و کولرهای آبی جای بادگیرها را گرفتند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، امروزه ما برای خنک کردن خانه ها معمولا از کولرهای آبی یا گازی استفاده می شود اما واقعا کدام یک از این کولرها برای استفاده در شهر تهران مناسب ترند امروزه با وجود اینکه کولرهای گازی بازار را قرق کرده اند اما روی پشت بام بیشتر خانه های قدیمی ساز، کولرهای آبی را می توان دید این تعداد کولر آبی در حالی است که در این کولرها سرما با استفاده از تبخیر قطرات آبی تولید می شود حالا ممکن است این فکر برای برخی پیش بیاید که این کولرها رطوبت هوا را کاهش می دهند و برای شهر تهران مناسب نیستند اما واقعیت کاملا برعکس این تفکر است. کولرهای آبی برای نقاطی که آب و هوای خشک دارند مناسب هستند اما استفاده از آنها در مناطقی که رطوبت بالایی دارند مانند شهرهای شمالی و جنوبی چندان مناسب نیستند چون به شرجی شدن بیشتر هوا می انجامد اما چرا کولرهای آبی کم کم از رده خارج می شوند و جای خودشان را به کولرهای گازی می دهند.
مشکل اصلی کولرهای آبی در روزهایی که آلودگی هوای تهران زیاد است ، بیشتر دیده می شود به خصوص در این روزها که ریز گردهای عربی در هوای تهران معلق اند و موج می زنند در روزهای آلودگی، گرد و خاک و هوای آلوده وارد کولر می شود و به درون منازل می رود و از این طریق آلودگی ها و باکتری و ویروس وارد ساختمانها می شود، متعاقبا این باکتری ویروس ها در طول تابستان به سردرد و گرفتگی بینی و عطسه و سرفه می انجامد.
پوشال کولرها پر است از گرد و غبار و قارچ که با جریان هوا به داخل خانه راه می یابند.
اما از کولرهای آبی و معایب و مزایایشان که بگذریم می رسیم به بحث کولرهای گازی که هم خوب خنک می کنند و هم خوب برق مصرف می کنند.
در کولر گازی از فرایند تبدیل گاز به مایع به وسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می شود استفاده می شود.
این کولر گرمای هوا را جذب می کند و به وسیله کمپرسور که دمای بخار ماده سرما ساز را افزایش می دهد هوا را سرد می کند و به همین دلیل دارای مصرف انرژی و برق بالایی است.
کولرهای گازی محاسن زیادی دارند که استفاده از آن را برای عموم مردم میسر ساخته است ولی قیمت تقریبا بالای آن باعث شده که افراد زیادی به استفاده از کولرهای آبی رو بیاورند.
اما استفاده از این کولرها فقط به اینجا ختم نمی شود و گاهی برخی افراد بدون توجه به مزایا و معایب این کولرها و تنها به نشانه ای از مدرن بودن منازل مسکونی خود به خرید این کولرها روی می آورند.
بسیاری از مردم از مشکل رایج چشم و هم چشمی رنج می برند و این بحران رفتاری به خرید کولرهای گازی هم رسیده است.
اما این بحران تا تابستان سال گذشته که قبوض نجومی برق آن هم با یارانه های هدفمند ، پا به خانه های مردم گذاشته بودند، داشتن کولرهای گازی و تجهیزات سرمایشی یکی از مزایای زندگی مدرن به حساب می آمد و بانوان به اصطلاح شیک و مدرن و البته ظاهربین در صف خرید این کالا بودند تا جایی که در تبلیغات فروشی آپارتمان های نوساز، به یکی از عوامل جذب مشتری و بالا رفتن قیمت یک ملک تبدیل شد.
این روند تا تابستان سال 89 به خوبی پیش رفت اما وقتی اواخر این فصل گرم قبض های برق خانه ها به دست صاحبانشان رسید، اثرات مدرنیته و زندگی تجملی روی دیگر خود را نشان داد.
دکتر فرید فدایی روان شناس درباره چشم و هم چشمی در خرید لوازم خانه این طور اظهار نظر می کند: چشم و هم چشمی بیماری روانی محسوب می شود که خرید انواع اقلام مانند لباس، لوازم خانه و حتی مواد غذایی که شامل می شود و این بیماری نشان دهنده نداشتن رشد عاطفی و فکری است.
وی می افزاید، این پدیده با توجه به سطح آگاهی در رشد فرهنگی و اجتماعی افراد صورت می گیرد تا جاییکه هر چه سطح آگاهی مردم به خصوص مدیران خانه پایین تر باشد خرید اقلامی مانند کولر گازی و چیلر بدون توجه به معایب و مزایای استفاده از این اجناس تحت تاثیر عادت و تبلیغات بیشتر می شود.
این روان شناس به تاثیرات منفی این بیماری در کودکان منازل نیز اشاره کرد و گفت: چشم و هم چشمی های خانوادگی تاثیرات منفی زیادی بر روی کودکان خواهد گذاشت، از آنجایی که کودکان رفتار پدر و مادر خود را ملاک عمل قرار می دهند در نتیجه چشم و هم چشمی و حسادت نیز به کودکان انتقال می یابد و به مرور کودک به این باور می رسد که ظاهر و ثروت ملاک برتری افراد است.
کارشناسان بر این باور هستند که چشم و هم چشمی در خرید اجناس تجاری نشانه عدم بلوغ فکری افراد است که در تلاش برای پوشاندن ضعف درونی خود با ظواهر مادی هستند اما در نهایت هیچ گاه راضی نمی شوند.
پس شاید بهتر است برای از بین بردن این بیماری ابتدا به روان شناس مراجعه کرد و سپس قبل از خرید کالای مورد نظر به ویژه کولر گازی چیلر به معایب و مزایا و کاربری مناسب آن توجه کنیم تا هم خودمان را از این بیماری نجات دهیم و هم خانواده را از پرداخت قبوض برق هنگفت!/ز
  گزارش از آریاناز میرزا محمدی
برچسب ها: کولر گازی ، چیلر ، تابستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار