لاوروف:

حضور ایران در كنفرانس بین المللی سوریه اجتناب ناپذیر است

وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم شركت ایران در كنفرانس بین المللی سوریه تاكید كرد و آن را الزامی دانست.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، سرگئی لاوروف در مصاحبه با رادیوی اكو مسكو خاطرنشان كرد: كنفرانس بین المللی سوریه باید با شركت ایران برگزار شود.

وی تاكید كرد: كشورهای كلیدی همچون ایران و عربستان سعودی و قطر باید در كنفرانس در باره سوریه شركت كنند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان كرد: باید از ایران برای حضور در مذاكرات در خصوص سوریه دعوت كرد ، ضمن اینكه فراخوانی از نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در نشست بین المللی سوریه نیز الزامی است.

وی افزود: روسیه در حال حاضر درباره شركت كنندگان این كنفرانس با كوفی عنان نماینده دبیر كل سازمان ملل در مساله سوریه و آمریكا مذاكره می كند.

لاوروف در ادامه گفت: این واقعیت كه آمریكا از پیشنهاد عنان برای برگزاری نشست بازیگران خارجی در باره مساله سوریه در روز 30 ماه جاری میلادی حمایت می كند، نشانگر فرا رسیدن زمان چنین نشستی است اما باید تركیب نشست عادلانه باشد.

پیشتر روسیه از شركت ایران در كنفرانس بین المللی سوریه در مسكو حمایت كرده بود.

با وجود مخالفت آمریكا با شركت ایران در كنفرانس بین المللی سوریه، لاوروف در سفر اخیر خود به تهران نیز بر ضرورت و اهمیت حضور ایران در چنین كنفرانسی در مسكو تاكید كرد.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، لاوروف روز پنجشنبه نیز در گفتگوی تلفنی با كوفی عنان درباره همكاری بین المللی برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیك مسایل سوریه مذاكره و تبادل نظر كرد.

وزیر امور خارجه روسیه، اظهارات اخیر'دیوید كامرون همتای انگلیسی خود مبنی بر تغییر مواضع مسكو در قبال تحولات جاری سوریه را رد كرد.

لاوروف افزود: این گونه اظهار نظر و تفسیر برای سیاستمداری (كامرون) در این سطح ناشایست است. دیوید كامرون وزیر امور خارجه انگلیس كه به تازگی در حاشیه نشست گروه بیست در شهر لاس كابوس مكزیك با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه دیدار كرده است، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: از اینكه پوتین به صراحت اعلام كرد كه وی خواستار ابقای بشار اسد در راس قدرت سوریه نیست، استقبال می كنیم.

وی با انتقاد از رفتار كامرون افزود: رهبران نباید محتوای گفت وگوهای خود را گونه تفسیر كنند.

وزیر امور خارجه روسیه اضافه كرد: مسكو از هر گونه مذاكره احتمالی میان طرف های درگیر در سوریه، در چارچوب برگزاری یك نشست بین الملی حمایت می كند، اما با تحمیل حل و فصل مسایل از خارج مخالف می باشد.

لاوروف تاكید كرد: طرف های درگیر در سوریه اعم از دولت و گروه های مخالف باید برای احیای طرح میانجی گرانه 'كوفی عنان' نماینده دبیركل سازمان ملل در مسایل سوریه بكوشند.لاوروف همچنین درباره اخبار برخی رسانه های خبری مبنی بر فروش بالگردهای نظامی روسی به سوریه، ضمن تكذیب این خبر گفت كه روسیه سه فروند بالگرد نظامی ام.آی-25 سوریه را پس از تعمیر به این كشور ارسال كرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار