تبریز/

ترکیه با تحریم‌های غرب علیه ایران موافق نیست

وزیر بهداشت ترکیه گفت: ایران با توجه به تحریم‌هایی که علیه آن صورت گرفته است به خوبی روند توسعه را طی کرده و البته کشور ترکیه نیز تحریم‌های غرب را تایید نکرده و نمی‌کند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، از تبریز، رجب آکداغ در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی بر ارتقای سطح روابط بین دو کشور تاکید کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به تفاهم‌هایی که تا امروز وجود داشته به نظر می‌رسد با توجه با اشتراکات دینی هنوز سطح روابط به آنچه باید باشد نرسیده و همکاری‌ها باید بیش از این‌ها باشد.

مبادلات ایران و ترکیه به 14 میلیارد دلار رسید

آکداغ در خصوص میزان مبادلات تجاری تصریح کرد: در حال حاضر مبادلات تجاری دو کشور به 14 میلیارد دلار رسیده است که در سال 2000 این مبادلات یک میلیارد دلار  بود البته این میزان رقم خوبی است که نشانه بهبود اوضاع است.

وی در ادامه به بحث توسعه ایران اشاره کرد و ضمن تاکید بر روند رو به رشد کشور در مسیر توسعه گفت: ایران با توجه به تحریم‌هایی که علیه آن صورت گرفته است به خوبی روند توسعه را طی کرده و البته کشور ترکیه نیز تحریم‌های غرب را تایید نکرده و نمی‌کند.

استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ایران است

وزیر بهداشت ترکیه با تاکید بر حق ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اظهار کرد: ترکیه تا زمانی که ایران از انرژی هسته‌ای به عنوان سلاح استفاده نکند موافق برخورداری از این حق است.

وی در زمینه برگزاری سومین اجلاس راه‌ابریشم نیز تاکید کرد: این اجلاس دارای اهمیت بوده و کمک می‌کند تا تجار و بازرگانان به راحتی راه خود را یافته و درامر مبادله خوب ظاهر شوند ضمن آنکه ما نیز نباید در این مسیر مانعی ایجاد کنیم.

استفاده از طرفیت‌های ایران و ترکیه در بستر مشترکات

احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار  برگزاری اجلاس راه ابریشم تنها در امر توجه به بخش تجارت و اقتصاد نبوده و توسعه روابط فرهنگی را نیز باعث خواهد شد.

وی افزود: همانطور که تاریخ شاهد است انتقال اسلام از طریق جاده ابریشم به چین صورت گرفت که موید این ادعاست.

بیگی گفت: خوشبختانه تا امروز از طریق مسئولان دو کشور ایران و ترکیه اقدامات مهمی برای توسعه روابط دو کشور صورت گرفته است و برای تحقق اهداف بلند مدت نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو طرف هستیم.

وی افزود: اثر گذاری زمانی بیشتر خواهد بود که استفاده از ظرفیت‌های دو طرف در بستر مشترکات صورت گیرد./ج1

برچسب ها: تبریز ، تحریم ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.