سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از تحریم های یكجانبه غرب علیه كشورمان اعلام كرد نباید به ایران اولتیماتوم داد و تاریخ مصنوعی برای نتیجه بخش بودن مذاكرات هسته ای تعیین كرد در غير اينصورت مذاكرات با ایران به شكست انجامیده است .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیه 24  ، لاوروف با بیان اینكه در نشست ایران و گروه 1+5 در مسكو پیرامون حل و فصل پرونده هسته ای این كشور مذاكره شد، گفت: این مذاكرات مفید و سازنده بود و در آن مسایل مختلف از لحاظ فنی و حقوقی مورد بحث قرار گرفتند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان كرد: قرار شده است پس از نشست مسكو در ابتدا دیدار كارشناسی میان ایران و 1+5 برگزار شود و سپس دیدار معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران و معاون اشتون انجام می گیرد و پس از آن دیدار جلیلی و اشتون انجام خواهد گرفت كه در آن صورت دیدار تیم های مذاكره كننده دو طرف برگزار می شود.

لاوروف گفت: به این ترتیب روند مذاكرات جریان دارد و سخن گفتن از شكست مذاكرات نادرست است.

وی با انتقاد از تحریم یكجانبه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریكا و غرب آن را رویكرد غیرسازنده دانست و بر لزوم خودداری از اعمال چنین رویكردی در عرصه مناسبات بین المللی تاكید كرد.

وی اضافه كرد: در باره ایران و فعاليت هسته ای این كشور گروه 1+5 وجود دارد كه به حل و فصل این مساله می پردازد و نیز شورای امنیت سازمان ملل درباره این كشور تصمیم گیری می كند كه پیش از این تحریم هایی را اعمال كرده است.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان كرد: اگر ما بصورت گروهی تصمیم می گیریم باید آن را دسته جمعی اجرا كنیم و نباید چیزی را به آن اضافه كنیم.

وی افزود: وضعیت به صورتی است كه آمریكا در باره تحریم هایی توافق می كند و آنچه را كه توافق نشده به تنهایی اجرا می كنند.

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از این رویكرد آمریكا گفت: آنها از موقعیت دلار خود در سطح جهانی سوء استفاده كرده و به تحریم كشورهایی مانند ایران و سوریه می پردازند.

وی اضافه كرد: این رویكرد به اتحادیه اروپا نیز سرایت كرده و آنها اخیرا به تحریم برخی كشورها ازجمله سوریه روی آورده اند.

لاوروف گفت: آنها می گویند اگر این تحریم ها را اعمال كردیم دیگران باید اجرا كنند در غیراینصورت مجازات خواهند شد و ما چنین رویكردی در عرصه مناسبات بین المللی را غیرسازنده و مضر می دانیم.

وی  گفت: بايد از تهدید ایران و گفتن اینكه سناریوی نظامی باید علیه این كشور اجرا شود صرف نظر كرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار