ساخت قفس شکنجه در زندان‌های مخفی سیا در لهستان

اسنادي در دست است كه نشان مي دهد ، سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) برای ساخت قفس شکنجه مخصوص مظنونان تروریستی در زندانی مخفی در داخل لهستان برنامه ريزي كرده بود .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری ای بی سی ؛ یک مقام لهستانی اعلام کرد که دادستان‌های شهری در این کشور، سندی مبنی بر دستور ساخت و سازی را در دست دارند که ثابت می‌کند که سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) درصدد ساخته شدن یک قفس شکنجه برای مظنونان تروریستی در زندانی مخفی در داخل لهستان بوده است.

سناتور "جوزف پینیور" در این رابطه اعلام کرد ، دادستان‌های شهر "کراکوف" سندی در دست دارند که نشان می‌دهد که سیا در سال 2002 و 2003 میلادی از یک پیمانکار محلی لهستان درخواست کرده که یک قفس شکنجه را در قرارگاه نظامی لهستان موسوم به "Stare Kiekuty" که برای نگهداری مظنونان تروریستی سازمان سیا استفاده می شده است، بسازد.

پیونیر در مصاحبه با روزنامه لهستانی " گازتا ویبروچا" در این باره گفت : مردم در زندان داخل قفس نگه داشته نمی شوند . پینونیر اعلام کرد که یک قفس،‌ تجهیزاتی غیراستاندارد برای یک زندان محسوب می شود اما اگر شکنجه در آن استفاده شود، این قفس استاندارد می شود.

این مقام لهستانی در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد که هدف از ساخت این قفس برای انسان ها بود ه است یا خیر، گفت: پس برای چه بود؟ پرندگان عجیب و غریب! پیونیر گفت که دستور ساخت این قفس را ندیده است اما در ادامه افزود که اداره دادستان های شهر کراکوف که در حال بررسی این زندان هستند، یک کپی از این سند را دارند.

در گزارش این هفته روزنامه " گازتا ویبروچا" آمده است ،اداره دادستان های لهستان همچنین یک دستور امضا شده از " زبیگنیو سیمیاتکواسکی" رئیس سابق سرویس اطلاعاتی لهستان در دست دارند که مجوز ساخت یک زندان مخفی را صادر کرده است؛ یک منبع خبری به این روزنامه گفته است که در این توافق فضایی برای امضای طرف آمریکایی در نظر گرفته شده است اما آمریکایی ها این سند را امضا نکردند زیرا آنها نمی خواهند اسنادی را مغایر با قانون اساسی خود و قوانین بین المللی امضا کنند.

رئیس سابق سرویس اطلاعاتی لهستان وجود این توافق را رد و یا تائید نکرده اما گفته است که نمی تواند درباره چیزی که امضا کرده به دلیل محرمانه بودن آن صحبت کند.

روزنامه لهستانی "گازتا ویبروچا" در ماه مارس سال جاری گزارش داد که " رئیس سابق سرویس اطلاعاتی لهستان به صدور مجوز برای تنبیه بدنی زندانیان جنگی متهم شده است؛ رئیس سابق سرویس اطلاعاتی لهستان نیز صراحتا اعتراف کرده که تحت بازجویی است.

بر اساس این خبر، چند تن از مظنونان تروریستی از جمله "ابو زبیده" اعلام کرده اند که در زندان لهستان قبل از جابجایی آنها به زندان گوانتانامو شکنجه شده اند . یکی از مظنونان تروریستی در این بین اعلام کرده است که در حین بازجویی اش، یک تفنگ و مته برقی به سمت سر او هدف گرفته شده است.

بعد از اینکه لهستان بررسی رسمی خود را درباره زندان مخفی سیا در "Stare Kiekuty" آغاز کرد، ""برونیسلاو کوموروسکی" رئیس جمهوری لهستان اعلام کرد که این تحقیق مورد نیاز است زیرا شهرت لهستان در معرض خطر است.


برچسب ها: زندان ، آمریکا ، لهستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار