کریستین ساینس مانیتور:

آمريکا بايد منتظر عواقب وخيم دخالت در امور سوريه باشد

یک روزنامه آمریکایی تاکید کرد که تشدید دخالت های آمریکا در سوریه عواقب وخیمی برای کاخ سفید دارد و آمریکا بهای سنگینی را دراین راستا خواهد پرداخت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه کریستین ساینس مانیتور،  گزارش مسؤولین اطلاعاتی مبنی بر حضور برخی عناصر سازمان جاسوسی آمریکا در جنوب ترکیه برای نظارت بر تجهیز مخالفان، نشان دهنده آغاز دخالت هر چه بیشتر آمریکا در کشمکش سوریه است. دان مورفی نویسنده این مقاله هشدار داد که ورود آمریکا به این کارزار، عواقبی غیر قابل پیش بینی برای این کشور به همراه خواهد داشت.

مورفی با اشاره مجدد به این موضوع که مأموریت جاسوسان آمریکایی در جنوب ترکیه، تعیین هویّت گروههای واجد شرایط دریافت سلاح است، می پرسد: آیا سی آی ای تضمین می دهد که این سلاحها در اختیار گروههای تروریستی قرار نگیرد؟

مورفی می افزاید: حال که این سلاحها در اختیار اخوان المسلمون قرار دارد می تواند در اختیار هر گروه دیگری نیز قرار بگیرد، به ویژه آنکه سلاح مثل پول جزء منقولات است و ممکن است در مناطق جنگی در اختیار گروههای ثروتمندتر و کارآمدتر قرار گیرد. به نظر می رسد که برخی از این گروهها را اسلامگرایانی تشکیل می دهند که بیش از همه، آمریکا از آنان هراس دارد.

مورفی در همین راستا می پرسد: چه تفاوتی میان عملکرد کنونی آمریکا و تجهیز مستقیم ستیزه جویان از سوی این کشور وجود دارد؟ وی در پاسخ می نویسد: آمریکا ممکن است به راحتی از گزینه اول عبور و به گزینه دوم بپردازد چنانکه حمایت آمریکا از مجاهدین افغان علیه شوروی در دهه هشتاد و جنوب ویتنام در دهه پنجاه نیز با همین شکل ناشیانه آغاز شد.

نویسنده کریستین ساینس مانیتور با استناد به سخنان میکا زنکو پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا درباره تجربه رویارویی آمریکا و ارتش سوریه در لبنان در سال 1982، می نویسد: این نمونه نشان می دهد که دخالتهای محدود می تواند عواقبی وخیم و غیرقابل پیش بینی به همراه بیاورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار