مسلمانان کشور مالزی در مسجدی در شهر کوالالامپور یک کلینیک ترک اعتیاد ایجاد کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سایت «onislam»، با وجود آنکه تصور بسیاری از مردم بر این است که «مسجد» محلی برای درمان اعتیاد به مواد مخدر نیست؛ اما مسلمانان کشور مالزی در مسجدی در شهر کوالالامپور یک کلینیک ترک اعتیاد ایجاد کردند. مسئولان این کلینیک ترک اعتیاد معتقدند این امر در مساجد قابل اجرا است و بیانگر اهمیت مقابله با مشکلات اجتماعی است.
این کلینیک، زاییده افکار« دکتر محمد حسین هابیل» مدیر برنامه های مرکز مبارزه با اعتیاد مستقر در دانشگاه مالایا در کوالالامپور است. در حال حاضر مالزی در تلاش برای ریشه کن کردن اعتیاد است و تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در این کشور حدود 350هزار نفر تخمین زده شده است. این مسجد خدمات ارزان و در دسترس را برای مصرف کنندگان مواد مخدر ارائه می دهد. مزیت دیگر وجود این کلینیک تأمین نیازهای معنوی افراد تحت درمان می باشد، که اغلب در درمان اعتیاد به این موضوع توجهی نمی شود.
دو سال قبل، مرکز مبارزه با اعتیاد از« مسجد الرحمن» واقع در نزدیکی دانشگاه مالایا به عنوان آزمایشگاهی برای تهیه « متادون» که یک ماده تسکین دهنده درد و جایگزینی برای مورفین و هروئین است و در درمان اعتیاد بسیار موثر است، استفاده کردند.
ایجاد مراکز درمان اعتیاد و پیشگیری از ایدز در مساجد موضوع جدیدی نیست. هم اکنون در تایلند و اندونزی برخی از مساجد، خدمات اجتماعی از جمله درمانهای دارویی ارائه می دهند؛ اما ایجاد مرکز ترک اعتیاد در مسجد مالایا در مالزی ایده جدید و بی سابقه بود.
حبس کردن هزاران نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر، با شکست رو به رو شدن بسیاری از برنامه های توانبخشی و صرف میلیونها دلار در طول سال سبب شد که کشور مالزی در سال 2005 به این نتیجه برسد که در برنامه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر شکست خورده است؛ به همین دلیل روشهای انسان دوستانه را سنگ بنای برنامه های مبارزه با مواد مخدر قرار داد.
اگرچه بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر در مالزی مسلمان هستند، اما این برنامه ها باید غیر مسلمانان را نیز پوشش دهد، به همین منظور مالزی قصد دارد تا چنین مراکزی را در کلیسا ها و معابد نیز دایر کند./ي2
برچسب ها: کلینیک ، ترک اعتیاد ، مسجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار