اکونومي اين کرايسس:

چين در حال استثمار اقتصادي آمريکاست

پايگاه اينترنتي اکونومي اين کرايسس، در گزارشي به بررسي شواهد استثمار اقتصادي آمريکا از سوي چين پرداخته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، در اين گزارش آمده است: تنها اين موضوع که شما روزي قدرتمند ترين کشور جهان بوده ايد بدين معنا نيست که همواره قدرتمند ترين کشور جهان باقي خواهيد ماند. با گذشت هر سال صدها ميليارد دلار سرمايه از آمريکا خارج و به سوي چين سرازير مي شود.

انتقال اين ميزان سرمايه تأثيري شگرف بر اقتصاد هر دو کشور داشته است.

اگر اکنون به فروشگاه هاي آمريکا و ديگر کشورهاي جهان توجه کنيد مي بينيد که اکثر کالاها ساخت چين و تنها شمار کمي از آنها آمريکايي هستند. کاري که اکنون چين انجام داده است اعطاي وام بيش از يک تريليون دلار به دولت آمريکاست و اين اهرم جديدي است که پکن عليه واشنگتن به کار گرفته است. چين همچنين اقدام به خريدن کارخانجات تجاري، بنگاه ها و منابع طبيعي در سراسر آمريکا کرده است. اين نوع "استثمار اقتصادي" شبيه آن چيزي است که چين در کشورهاي آفريقايي، آمريکاي جنوبي و استراليا انجام داده است. اين فرمول بسيار ساده است: ما به آنها پول مي دهيم و آنها از آن براي خريد از خود ما استفاده مي کنند.

با بکار گيري چنين تدبيري قدرت مالکيت چين در آمريکا افزايش يافته است.

در ذيل به نشانه هاي استثمار اقتصادي آمريکا توسط چين اشاره شده است:

1- اخيرا اعلام شد گروه داليان واندا چين شبکه زنجيره اي اِي اِم سي اينترتينمنت AMC Entertainment آمريکا که يک شرکت فيمسازي است - را دو ميليارد و 600 ميليون دلار خريده است. اين رقم بالاترين رقمي است که اين شرکت چيني براي خريد يک شرکت آمريکايي تاکنون پرداخت کرده است.

2- اوايل همين ماه بانک مرکزي آمريکا اعلام کرد به بانک هاي متعلق به دولت چين اجازه خريد سهام بانک هاي آمريکايي را داده است.

3- چند روز پيش خبرگزاري رويترز گزارش داد چين اکنون قادر است به طور کامل وال استريت را دور بزند و ميتواند مستقيما اوراق قرضه آمريکا را از وزارت خزانه داري اين کشور خريداري کند.
4- تحقيقات کميته نيروهاي مسلح سناي آمريکا از يافتن بيش از يک ميليون قطعات يدکي چيني در انبارهاي وزارت دفاع حکايت داشت.

5- يک شرکت چيني به نام "سينو- ميشيگان پراپرتيز" Sino-Michigan Properties LLC دويست هکتار زمين در نزديکي شهر ميلان در ميشيگان خريداري کرده است. هدف از اين کار ساخت "شهر چين" با درياچه هاي مصنوعي ، مرکز فرهنگي چين و صدها واحد خانه براي شهروندان چيني است.

6- شرکت هاي دولتي چيني با سرعت در حال خريد ميدان هاي نفتي و گازي آمريکا به ارزش ميلياردها دلار هستند.

7- سرمايه گذاران چيني در حال خريد بنگاه هاي شهر نيويورک هستند. بر اساس گزارش نيويورک تايمز، سرمايه گذاران چيني در حال خريد آپارتمان هاي لوکس هستند و قصد دارند صدها ميليون دلار در طرح هاي تجاري و مسکوني همانند آتلانتيک يارد در بروکلين هزينه کنند. بر اساس اين گزارش، شرکت هاي چيني هم اکنون بسياري از واحدهاي ساختمان امپاير استيت را در اختيار دارند.

8-  بر اساس گزارش اي بي سي  نيوز، پروژه هاي مهم مربوط به ساخت جاده و پل ها در سراسر آمريکا در اختيار شرکت هاي چيني است. اين در حالي است که ميليون ها آمريکايي قادر نيستند شغلي براي خود بيايند. در گزارش اي بي سي نيوز آمده است: در کاليفرنيا پروژه بازسازي بي بريج Bay Bridge که به سانفرانسيسکو و اوکلند متصل مي شود به ارزش هفت ميليارد و دويست ميليون دلار در حال اجراست. در آلاسکا پروژه 190 ميليون دلار ساخت يک پل در حال اجراست. اين طرح ها توسط شرکت هاي دولتي چيني در حال انجام است.

9- شيشه هاي بکار برده شده در برج جديد مرکز تجارت جهاني از چين وارد شده است.

10- بناي جديد يادبود مارتين لوترکينگ در چين ساخته شده است.

11- کسري تجاري آمريکا با چين در سال 2011، 295 ميليارد و پنج ميليون دلار بود. اين رقم بزرگترين کسري تجاري است که يک کشور مي تواند با کشور ديگري در کره زمين داشته باشد.

12- در سال 2011، کسري تجاري آمريکا با چين بيست و هشت برابر بيشتر از کسري تجاري با پکن در سال 1990 و 49 هزار برابر بيشتر از سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج بود.

13 - در سال 1998 ، 28 درصد از بازار صادرات فن آوري در اختيار آمريکا و تنها ده درصد در اختيار چين بود. اما امروز صادرات فن آوري چين دو برابر آمريکاست.

14 - طي ده سال گذشته بيش از يک چهارم فرصت هاي شغلي در بخش مشاغل صنعتي در آمريکا حذف شد. 

15 - بر اساس گزارش موسسه سياست اقتصادي،  نيم ميليون فرصت شغلي در آمريکا در حال حذف شدن هستند.

16 - در حالي که بازارهاي آمريکا به روي کالاهاي چيني باز است چين براي واردات کالا بر محصولات آمريکايي تعرفه هاي گمرکي سنگين وضع کرده است.

17 - به گفته بتي سوتون نماينده کنگره آمريکا، در سال دو هزار و ده در هر روز به طور متوسط بيست و سه کارخانه در آمريکا تعطيل شدند.

18 - پس از پيوستن چين به سازمان تجارت جهاني در سال 2011 تاکنون، به طور متوسط حدود پنجاه هزار فرصت شغلي در بخش صنعتي در آمريکا در يک ماه حذف و 56 هزار کارخانه در آمريکا تعطيل شده اند.

19 - در فاصله دسامبر سال دو هزار  تا دسامبر سال 2010، 38 درصد فرصت هاي شغلي صنعتي در اوهايو، ‌42 درصد در کاروليناي شمالي و چهل و هشت درصد در ميشيگان حذف شدند.

20- در سال 2010، چين دو برابر آمريکا خودرو توليد و روانه بازار کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار