اراک/ دانشنامه/علمي

سرطان استخوان چیست ؟

سرطان استخوان، سرطان نادری است که در درون یاخته های استخوانی شکل می گیرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  استخوان ها به عنوان چهارچوب ساپورت بدن، سازه ای را تشکیل می دهند و شکل بدن را می سازند که این خود به مانند نگهدارنده ای برای ماهیچه ها برای ایجاد حرکت است و نیز از ارگان های درونی بدن حفاظت می کند بیشتر استخوان ها توخالی هستند و تشکیل شده اند از یک بخش سخت بیرونی (که ترکیبات کلسیم در آن رسوب می کند)، یک بافت داخلی اسفنجی که مغز استخوان را نگه می دارد (که یاخته های خونی را می سازد و نیز آنها را ذخیره می کند) و غضروف در هر سر استخوان (که به مانند بالشتکی در بین استخوان ها عمل می کند).
خود استخوان سه نوع یاخته دارد: یاخته استخوان ساز، یاخته osteocyte  (که به نگهداری استخوان کمک می کند) و یاخته osteoclasts (که استخوان را تقسیم بندی می کند). سرطانی که در استخوان آغاز می گردد (که به عنوان سرطان استخوان اولیه نامیده می شود)، همان بیماری نیست که در دیگر بخش های بدن بوجود می آید و به استخوان سرایت می کند (که سرطان استخوان ثانویه نامیده می شود). این سرطان می تواند در هر استخوانی از بدن باشد ولی سرطان استخوان اولیه، اغلب در استخوان های بلند بازو و ساق پا به وجود می آید. 

طبق تحقیقات علمی ، سرطان استخوان اولیه، کمتر از 2/0 درصد از همه سرطان ها را تشکیل می دهد، به گونه ای که در ایالات متحده، فقط حدود 2300 مورد جدید وجود دارد. معمولا استخوان ها مکان تومورهایی هستند که از بخش دیگری از بدن به استخوان گسترش یافته اند، مانند سینه، ریه ها و پروستات  ./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.