«گلستان»؛ مهد تولید ناشناخته ترین داروی طبیعی

اگر این بار با جستجوی مناطق خوش آب و هوا، گلستان را برای سفر انتخاب کردید، یادتان باشد هدفتان غیر از گردشگری طبیعت، گردشگری سلامت نیز باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، فرآوری و استفاده از شیر شتر ظرفیتی مغفول است که استفاده از آن علاوه بر کمک به تولید و اشتغال ، نقش مهمی در سلامتی افراد خواهد داشت.

اگر سری به مناطق زیبای استان گلستان زده باشید خواهید دید که به علت آنکه شترداری یکی از شغلهای اصلی ترکمنهای گلستان ساکن در مناطق کویری و نیمه کویری شرق و شمال نظیر گنبدکاووس، کلاله ، مراوه تپه و آق قلا است، مردم این مناطق چقدر سرحال و شاداب زندگی می کنند.

وزارت جهاد کشاورزی نیز این استان را به عنوان پایگاهی برای انجام فرآوری شیر شتر انتخاب کرده و در حال حاضر در این استان 6 هزار نفر شتر در حال پرورش وجود دارد.

فواید بسیار شیرشتر و مصرف کم آن به علت احتمال آلودگی، نخستین جرقه فرآوری و پاستوریزه کردن آن را زد و به این ترتیب گلستان نخستین استان کشور شد که امسال شیر شتر را پاستوریزه و روانه بازار کرد و اگر تمایل به امتحان این فرآورده انرژی زا دارید حتما سری به این منطقه بزنید.

بر اساس یافته های علمی شیر شتر از نظر ترکیب مواد و دارابودن موادی مانند لاکتوز، ویتامین ث ، کلسیم و آهن ، نزدیک ترین ماده غذایی به شیر مادر است.



دکتر امیر نیاسری استاد دانشگاه تهران و متخصص امور پرورش شتر در این خصوص می گوید: تحقیقات نشان می دهد که شیر شتر بیشتر از آنکه غذا باشد یک داروی اعجاب انگیز است و باید کاری کرد که مردم این شیر را از داروخانه ها تهیه کنند.

او می گوید :کسانی که به دیابت نوع اول مبتلا هستند مجبورند برای متعادل نگاه داشتن قند خون از انسولین استفاده کنند در حالیکه در شیر شتر پروتئین هایی وجود دارد که شبیه انسولین عمل می کند.

دکتر نیاسری افزود: سالانه مقادیر زیادی انسولین به کشور وارد و ارز خارج می شود در حالیکه می توان با استفاده از شیر شتر از واردات بخشی از انسولین جلوگیری کرد. بابت هر بار تزریق انسولین هزار و 500 تا 2 هزار تومان هزینه می شود .

در کشور 155 هزار نفر شتر وجود دارد و استانهای سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی ، یزد ، کرمان ، هرمزگان ، خراسان رضوی ، اصفهان ، خوزستان ، بوشهر و قم ظرفیت پرورش شتر را دارند. 70 درصد کشورمان را مناطق خشک مستعد پرورش شتر تشکیل می دهد.

اگر این بار با جستجوی مناطق خوش آب و هوا، گلستان را برای سفر انتخاب کردید، یادتان باشد هدفتان غیر از گردشگری طبیعت، گردشگری سلامت نیز باشد.
برچسب ها: شیر ، شتر ، گلستان ، دارو ، مجله ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار