در بیانیه اتحادیه انجمن‌های مستقل مطرح شد

شیر نفت را بر تحریم‌کنندگان ببندید

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیه‌ای راهکارهایی برای مقابله با تحریم نفتی کشورمان ارائه کرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای راهکارهایی را برای مقابله با تحریم نفتی ایران مطرح کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ

آنها مکر کردند و خدا هم [در پاسخ آنها] مکر در میان آورد و خدا ماهرترین مکر کنندگان است.

انقلاب اسلامی ایران سی‌و‌سه سال پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است، از ابتدای تاسیس با جاسوس خانه آمریکا مواجه شد و بعد از آن کودتای طبس را دید، اموال به حقش بلوکه شد و هشت سال جنگ را بر آن تحمیل کردند اما بجای آنکه ذره‌ای کمر خم کند، راست‌تر و محکم تر بر این راه ثابت شد و ثمره این انقلاب شکوهمند را امروز در مصر و تونس و عراق و ... می‌بیند.

گفتمان اسلامی که پرچم آن را جمهوری اسلامی به اهتزاز در‌آورد امروز تنها گفتمان رو در روی لیبرال دموکراسی قرار دارد و حفظ و حراست از آن با دو مقوله مردم سالاری دینی و کارآمدی که در چهارچوب پیشرفت و عدالت قابل تحقق است میسر خواهد بود.

آنچه که از ابتدای تاریخ تاسیس جمهوری اسلامی در ارتباطش با غرب وجود داشته است تحریم‌هایی بوده که در مدل‌های مختلف و چهارچوب‌های گوناگون بر ما تحمیل شده است، بررسی تاثیر و نوع مقابله ایران با این تحریم‌ها شاید بتواند راهکار امروز مسئولین را نیز در مقابل «تحریم‌های نفتی» که برقرار می‌شود تبیین کنند:

تحریم‌های علمی:

در سال‌های اول انقلاب یکی از تحریم‌های اصلی دشمنان تحریم علمی بود که از جمله آن، تحریم ابر رایانه‌هایی بود که به عنوان کالاهایی راهبردی (و دارای پتانسیل بکار برده شدن در محاسبات شبیه سازی‌های هسته‌ای) محسوب می‌شدند، و فروش آنها به ایران ممنوع شده بود. اما به برکت همین تحریم بود که جوانان جمهوری اسلامی دست بکار شدند و ساخت ابر رایانه‌ها را شروع کردند و ثمره امروز آن نه تنها ابر رایانه نیست بلکه ماهواره‌ها ، تجهیزات پزشکی و هسته‌ای نیز از قبل این تلاش جوانان ما شکوفا شد.

تحریم‌های نظامی:

در سال 1366رونالد ریگان رییس جمهوری وقت آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کرد. ریگان با بهانه حمایت ایران از «تروریسم» در شرایطی که از پایه‌های اصلی حمایت تسلیحاتی عراق در یورش به سمت ایران بود؛ ایران را با تحریم نظامی مواجه کرد تحریمی که رسما از ابتدای جنگ برای ایران تحمیل شده بود اما ثمره این تحریم بعد از بیست و اندی سال را در یک کلام می‌توان شهاب و سجیل و جماران دانست.

و امروز هم تحریم نفتی:

امروز اما آنچه غرب بر روی آن تمرکز کرده است تا شاید بتواند در مقابل موج بزرگی که ایران اسلامی بپا کرده بایستد؛ تنها و تنها چنگ زنی به حربه تحریم نفتی است؛ تحریمی که آسیبش در نهایت متوجه خودشان خواهد بود و مصداق آیه « وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ»خواهند شد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور برای مقابله با این تحریم نیز راهکارهایی را دارد که به اجمال ارائه می‌کند:

تحریم مذاکرات با غرب

آنچه که در حال حاضر جزو عوامل حیاتی غرب در خاورمیانه است ادامه دادن ارتباطات با ایران از طریق مذاکرات 5+1 با شورای عالی امنیت ملی محسوب می‌شود و نقش استراتژیک ایران در امنیت منطقه می تواند اولین حربه در مقابل غرب باشد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از دکتر سعید جلیلی می‌خواهد که اگر غرب قرار باشد با روند تهدید با ایران برخورد کند قاعده بازی را عوض کرده و دیگر پشت میز مذاکره ننشیند که هر کسی را رفتاری در خور او لایق است.

بستن شیر‌های نفت بر روی کشورهای تحریم کننده

ایران به عنوان یکی از اصلی ترین پایگاه‌های نفتی جهان تلقی می‌شود و دیری نخواهد پایید که کشورهای تحریم کننده با بهانه‌های مختلف دوباره به ایران متوسل شده و تقاضای نفت خواهند کرد اما مسئولین وزارت نفت و نمایندگان برای یک بار هم که شده از راهبرد امام راحل پیروی کنند و شیر‌های نفت مان را ببندند تا دنیا به قدرت اقتصادی ‌استراتژیک جمهوری اسلامی ایران پی ببرد و کشور‌های غربی نیز حساب کار خود را بکنند.

آقایان بدانند که اگر نفت ایران صادر نشود، قیمت نفت حتما غیر از قیمت کنونی در بازارهای جهانی خواهد بود و آن موقع است که نبض بازار جهانی بدست ایران خواهد افتاد.

بستن تنگه هرمز

تنگه هرمز از نقاط حیاتی جهان محسوب می‌شود و به نوعی شاهراه نفتی دنیا است که در حریم مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. بستن این تنگه می‌تواند ارتباط دنیا را با نفت قطع کند و کشور‌های غربی که در حال حاضر نفس‌های آخر اقتصادی خود را بر پایه این طلای سیاه می‌کشند را زمین گیر کند تا ثابت شود کاپیتالیسم جهانی راهی جز نابودی ندارد.

تحریم وارداتی کشورها و شرکت‌های تحریم کننده و برقراری ممنوعیت معامله با آنها

تنظیم یک فهرست سیاه از شرکت‌ها و کشورهای تحریم کننده توسط وزارت بازرگانی ایران برای شرکت‌ها و قطع رابطه تجاری با آنها می‌تواند راهکار دیگری برای فشار بر غرب باشد تا از مواضع خصمانه آن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران کاسته شود و حساب کار دستشان آید.

ارتباط با کشورهایی که تا امروز رابطه تجاری با آنها نداشته‌ایم

جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب اقتصادی منطقه می‌تواند به دنبال بازارهایی جدیدی برای محصولات خود ازجمله نفت باشد. ارتباط اقتصادی با کشورهایی همچون مصر و تونس که پیشتر کمتر وجود داشت هم پشتوانه اقتصادی ایران را مستحکم تر می‌کند و هم می‌تواند درگاهی برای ارتباطات خیلی بهتر بین این کشورها شود.

اما مسئولین دستگاه دیپلماسی ما بدانند:

جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار سخت جنگ که عراق به تمام تجیهزات و پایگاه‌های نفتی ایران حمله کرده بود و عموما آنها را از کار انداخته بود توانست مقاومت کند. امروز دیگر ما در آن شرایط قرار نداریم و در موضع بدر و خیبر هستیم پس مستحکم و قدرتمند در مقابل آن‌ها بایستید و بدانید که دانشجویان و ملت از مواضع انقلابی شما دفاع خواهند کرد.

بدانید که وعده قرآن کریم است که دشمنان ما «مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لاَّ یُبْصِرُونَ» مثلشان، مثل آن کسانی است که آتشی افروختند ، چون پیرامونش را روشن، ساخت، خدا روشنایی از آنان باز گرفت و نابینا در تاریکی رهایشان کرد.

از طرف دیگر روی صحبت ما با نمایندگانی است که در شرایط ویژه فعلی بار سفر تابستانه بسته‌اند و می‌خواهند درب مجلس را ببندند:

آقایان و خانم‌های نماینده، در این شرایط حساس جمهوری اسلامی ایران شما باید سنگربانان نظام باشید و تدابیر لازم را برای مقابله قانونی با این تحریم‌ها ارائه دهید اما تعطیل کردن خانه ملت در شرایط کنونی به معنای خیانت به آرمان‌های امام و امت است و باید پاسخگوی خون شهدا باشید چراکه امام خمینی(ره) فرمود: "اگر آمریکا موفق بشود در این مطلبی که الان پیش آورده است که همه قدرت‌ها را دور خودش جمع کند و حصر اقتصادی بکند نسبت به ایران، انشاءالله موفق نمی‌شود. لکن ما باید طرف احتیاط را بگیریم اگر خدای نکرده موفق بشود و ایران را در حصر اقتصادی از جهات مختلف قرار بدهد، خوب ما قاعدتا نمی‌توانیم دیگر مقاومت کنیم و این یک ضربه‌ای است که به نهضت ما می‌خورد که ضربه به اسلام است."

جهت یادآوری عرض می‌کنیم زمانی که برخی نمایندگان قصد داشتند برای سفر حج مجلس را به تعطیلی بکشانند و حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: الان چند روز است که به من مکرر گفته شده است که دارد مملکت برای این توجهی که دارند به سفر حج، فلج می‌شود. وکلای مجلس می‌خواهند همه مشرف شوند؛ 140 نفر یا بیشتر مشرف بشوند. البته عذر دارند، می‌گویند آقای هاشمی فرمودند که این تعطیلی آن‌هاست، لکن ما فکر این را بکنیم که ما امروز تعطیل داریم؟ ما امروز می‌توانیم در این وضعی که کشور ما دارد استفاده از تعطیل بکنیم؟ ...این طور کوچ کردن به جوار بیت‌الله با آن همه ثواب‌هایی که دارد، بر غیراشخاصی که واجب عینی است، آیا الان صلاح می‌دانند که آقایان که این مملکت را به حال تعطیل درآورند؟"
برچسب ها: بیانیه ، انجمن ، تحریم ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار