مشهد/

"تعریق شبانه" و بزرگ شدن غدد لنفاوی از علائم ابتلا به لنفوم هوچکین

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تب، تعریق شبانه، لرز، احساس خستگی و ضعف، بی اشتهایی، کاهش وزن و بزرگ شدن غدد لنفاوی را از علائم ابتلا به لنفوم هوچکین به شمار می رود .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد ، بر اساس اعلام این مرکز لنفوم هوچکین ممکن است در هر سنی بروز کند. اما اکثر موارد در سالهای اول بلوغ (15 تا 40 سالگی) یا در میانسالگی (پس از سن 55 سال) دیده می شود و در 75 درصد بیماران، علامت بیماری تنها بزرگ شدن غده لنفاوی بدون هیچ علامت دیگر است. از این رو، باید غدد لنفاوی بزرگ بدون درد، حساسیت و قرمزی که مدتی پایدار مانده باشد را جدی تلقی کرده، برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد.

علت این بیماری مشخص نیست. ممکن است عواملی از محیط، خصوصیات ژنتیک فرد و همچنین عوامل عفونی در ایجاد بیماری دارای نقش باشند. سیر بیماری لنفوم از یک غده لنفاوی که بصورت پایدار بزرگ شده است شروع می شود. رشد این غده به آهستگی ادامه می یابد و به تدریج غدد اطراف خود را نیز درگیر می نماید. در موارد پیشرفته، با ورود سلولهای بدخیم به جریان خون، طحال، کبد و مغز استخوان نیز ممکن است درگیر شوند.

تشخیص این بیماری با برداشت قطعه ای از غده غیر طبیعی و بررسی ساختمان سلولهای تشکیل دهنده آن با استفاده از میکروسکوپ انجام می شود. درمان این بیماری با شیمی درمانی ترکیبی از چند دارو، اشعه درمانی یا ترکیب آنها انجام شده، تقریبا در 90% موارد سبب شفای کامل بیمار می شود
سیستم لنفاوی یک شبکه بهم پیوسته از عروق، غدد و اندامهای اختصاصی است که نقش های متعددی من جمله عملکرد دفاعی دارد و لنفوم بیماری بدخیم این سیستم می باشد. در این بیماری، سلولهای سیستم لنفاوی دچار اختلال در رشد شده، به سرعت و خارج از کنترل و نظم طبیعی سلولهای بدن تکثیر می شوند مکانهای تجمع این سلولها دچار رشد بی رویه می شود. به دلیل اینکه سلولهای سیستم لنفاوی در تمام نقاط بدن پراکنده هستند، این بدخیمی ممکن است کبد، طحال، مغز استخوان یا هر جای دیگر بدن را مبتلا کند

یادآوری می شود :‌در راستاي بررسی و راهکارهای پیشگیری و درمان سرطان ، مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد" کنگره بین المللی هم انديشي سرطان" را 14-16 شهریور ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می نمايد .
اين كنگره فرصت مغتمني را فراهم آورده است تا يكبار ديگر انديشمندان، مفاخر علمي، اساتيد و دانشجويان داخل و خارج كشور بتوانند با ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و پژوهشي ، توانمندي ها و موفقيت هاي خود را در مسير كنترل بيشتر و موثرتر اين بيماري به كار گيرند.

علاقمندان مي توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر به پايگاه اطلاع رسانی کنگره به نشانی http://congress.mums.ac.ir/imcc مراجعه نمايند .ج  /س

برچسب ها: تعریق ، غددلنفاوی ، تب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.