وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجلس:

برخورد با ناشران مروج فرهنگ غربي/ نيمي از فيلمنامه‌هاي ارسال شده به وزارت فرهنگ رد شدند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر برخورد با ناشران، مولفان و سينماگران مروج فرهنگ غرب در كشور تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران  سيد محمد حسيني وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي در جلسه امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولویت‌های این وزارتخانه برای بحث فرهنگ عمومی گفت: یکی از اولویت‌های بسیار مهم ما در خصوص توجه فرهنگ عمومی بحث عفاف و حجاب است چرا که امروز تخریب عفاف و حجاب یکی از اهداف مهم غرب است.

 وی افزود: در بحث عفاف و حجاب ما از تمام تشکل‌هایی که در این خصوص برای حمایت از این فرهنگ تلاش می‌کنند، حمایت می‌کنیم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه اهتمام وزارت ارشاد در موضوع انتشار كتاب، كنترل كتاب‌هاي برگرفته از فرهنگ غرب بوده است، گفت: در همين رابطه با ناشراني كه كتاب‌هايي بر اساس فرهنگ غرب منتشر مي‌كردند، برخوردهايي صورت گرفته و انتظارمان از نمايندگان حمايت از اين رويكرد وزارت ارشاد است، نه اينكه پس از برخورد با متخلفي،‌ فضاسازي در مورد دليل انجام اين كار صورت گيرد.

حسيني با بيان اينكه با ناشران ترويج‌كننده فرهنگ غربي برخورد مي‌شود،‌ گفت:‌در همين رابطه در مورد نشرياتي كنترل صورت مي‌گيرد و هيات نظارت كار بررسي و مراقبت را به عهده دارد.

وي با تاكيد بر اينكه وزارت ارشاد در پياده شدن احكام اسلامي اعتقاد دارد، گفت: در اين جلسه يكي از نمايندگان مطرح كرد كه چنين اعتقادي در وزارت ارشاد وجود ندارد، ما هيچگاه جرات نمي‌كنيم كه چنين تعبيري را در مورد افراد به كار ببريم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه بايد ريشه‌هاي ترويج‌كننده فرهنگ غرب را دريافت و با آن مقابله كرد،‌ گفت: برخي فيلم‌ها و سريال‌ها مروج برخي اعتقادات هستند كه ما با آنها برخورد مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه تلاش وزارت ارشاد، توليد و حمايت از بازي‌هاي رايانه‌اي و نرم‌افزارها بر اساس فرهنگ ديني و هنري كشور است،‌ گفت: متاسفانه بسياري از اين بازي‌ها مروج بي‌حجابي و بي‌عفافي در كشور است كه در همين راستا وزارت ارشاد نمايشگاه بازي‌هاي رايانه‌اي را برگزار كرد كه از آن يك ميليون نفر بازديد كردند. هدف ما از برگزاري اين نمايشگاه آن بود كه بازي‌هاي ايراني توليد شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه 13 هزار و 300 كانون فرهنگي و هنري و مساجد در كشور داريم،‌ گفت: تلاش بر اين است كه دوره‌هاي آموزشي براي بحث عفاف و حجاب براي مديران اين كانون‌ها برگزار كنيم چرا كه به اين موضوع اعتقاد داريم كه موضوع فرهنگ از طريق خانواده‌ها به فرزندان انتقال پيدا مي‌كند.

حسيني با بيان اينكه سينماي كشور روند رو به بهبودي را طي مي‌كند، گفت:‌منظور اين است كه آنچه كه در حال حاضر در عرصه سينما وجود دارد و آنچه در گذشته اتفاق افتاده قابل دفاع است. تاكيد ما بر اين است كه تلاش كنيم كه سينماهاي ارزشي و با اساس فرهنگ كشور ساخته شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه در حال حاضر در شهر خوزستان سه فيلم دفاع مقدس در مرحله توليد است،‌گفت: از 15 شعبان فيلم شهيد چمران كليد مي‌خورد، اكنون نيز فيلم شور و شيرين در مورد شهيد كاوه اكران شده كه از همه درخواست داريم اين فيلم را ببينند.

حسيني، در مورد روال دريافت مجوز براي اكران و توليد فيلم‌ها گفت: نبايد اين تصور ايجاد شود كه وزارت ارشاد به تمامي فيلم‌ها مجوز مي‌دهد، همچنين فيلم‌هايي كه در جشنواره‌ها نمايش داده مي‌شود همگي در سينماها اكران پيدا نمي‌كنند. بسياري از فيلم ها وجود دارند كه با وجود توليد آن توسط كارگرداني داراي چهره انقلابي، مجوز اكران نگرفته و توقيف شده است.

وي افزود: بسياري از فيلم‌ها نيز در حالي در جشنواره‌ها به نمايش در مي‌آيد كه اصلاحات بسياري در آن انجام گرفته به طور مثال يكي از فيلم‌ها كه اين روزها جنجال‌هاي بسياري در مورد آن ايجاد شده، حداقل 17 مورد اصلاحيه داشته است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه در مورد فعاليت‌هاي اين وزارتخانه در خصوص جلوگيري از استفاده از عناوين خارجي در تابلوهاي عمومي كشور گفت: در سال 90 تابلوي 1500 واحد صنفي اصلاح شده است. البته موارد اختلافي در مورد تبليغ نام كالاهاي دخلي وجود دارد كه اين كالاها تنها نام شركت غربي را يدك مي‌كشد اما در داخل توليد مي‌شود اما اين كالاها نتوانند تبليغ كنند مطمئنا ورشكسته شده و عده بسياري از كارگران بيكار مي‌شوند.

وي ادامه داد: برخي از كالاها همچون خودروسازي در كرمان نام لاتين دارد اما در داخل كشور توليد مي‌شود كه نمي‌توان نام آن را تغيير داد. مطمئنا اگر اين كالا تبليغ نشود ضرو و زياني متوجه آن خواهد شد، درخواست ما اين است كه افراط و تفريط در اين رابطه وجود نداشته باشد و تصميمات عجولانه اتخاذ نشود، تلاش ما، حمايت از كار و توليدات ملي مي‌باشد.

حسيني با بيان اينكه لايحه‌اي در كميسيون اجتماعي براي ارتقاي مركز توسعه فعاليت‌هاي قرآني به معاونت قرآني مطرح است، به برپايي نمايشگاه قرآن از هفته آينده اشاره و اظهار كرد: در اين نمايشگاه انواع توليدات متنوع نرم‌ا فزاري و آثار هنري در حوزه قرآني در معرض نمايشگاه قرار خواهد گرفت و از موسسات، ناشران و توليدكنندگان محصولات قرآني در اين نمايشگاه حمايت خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه تلاش ما، داشتن و برپايي تئاترهايي با استفاده از مضامين قرآني است، گفت: اخيرا مسابقات بين‌المللي قرآن توسط سازمان اوقاف برگزار شد و براي برپايي چنين مسابقات و فعاليت‌هاي قرآني در سال گذشته 200 ميليارد تومان اعتبار به دستگاه‌هاي مختلف داده شد كه اميدواريم شاهد ثمرات آن در سال جاري باشيم.

حسيني با بيان اينكه وزارت ارشاد در راستاي بزرگداشت علما و احياي آثار آنان، تلاش‌هايي انجام داده است، گفت: اخيرا در اصفهان از نام‌آوران حوزه علميه تجليل شد.

وي با بيان اينكه در موضوعات شعر و شعر آييني، رونق داشته‌ايم، گفت: ما در مورد شعر ادبي، عاشورايي و شعر در مورد ديگر ائمه همچون شعر رضوي برنامه‌هايي را برگزار كرده و رونق بسياري در اين عرصه داشته‌‌ايم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه در سال گذشته 69 هزار عنوان كتاب منتشر شده است، گفت: از حيث انتشار عنوان كتاب در منطقه و جهان اسلام رتبه اول را داريم و هيچ كشوري به اندازه ما داراي پيشرفت نبوده است. وزارت ارشاد در همين راستا نمايشگاه كتاب و نمايشگاه‌هاي استاني را برگزار مي‌كند و براي توسعه كتابخانه‌ها اهتمام ويژه‌اي دارد.

وي افزود: در آنجا كه مقام معظم رهبري در موضوع ترجمه معكوس از زبان فارسي به زبان‌هاي مختلف تاكيد داشتند، ما اين حركت را آغاز كرده‌ايم.

حسيني با بيان اينكه ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي در چند سال اخير حضور فعالي داشته است گفت: تلاش ما اين بوده كه تمامي استان‌ها در هفته‌هاي فرهنگي كشورهاي مختلف حضور داشته باشند كه در همين راستا اين استان‌ها قبل از حضور در اين مجامع بين‌المللي، در فرهنگستان نياوران كارهايشان را به معرض نمايش مي‌گذارند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در عين حال در مورد اقدامات وزارت ارشاد در مورد رسانه‌هاي ديجيتالي گفت:‌ 300خانه فرهنگ ديجيتال در دولت نهم انجام شد كه تاكنون چنين چيزي در كشور وجود نداشته است.

وي در پايان تاكيد كرد كه هجمه و سرمايه‌گذاري‌هاي دشمن در عرصه فرهنگي بسيار زياد است، گفت: دستگاه‌ها بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد با استفاده از بيت‌المال اقدامات بسياري انجام مي‌دهند اما حجم تبليغات بسيار بيشتر است.

/س2

برچسب ها: فرهنگ ، وزارت ، فیلمنامه ، حسینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار