مشهد/

سهم 10 درصد ی خراسان در بیماری های مشترک انسان و حیوان

کارشناس مسئول بیماری های واگیر دار مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی 10 درصد از سهم بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را دارا است که این میزان مسئولیت سنگینی را بر دوش مسئولان قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر علی غلام پور در نشستی خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: 179 مورد از 735 عامل بیماری زا که در انسان وجود دارد بیماری هایی است که از حیوان به انسان منتقل می شود.

وی بیماری هایی چون تب مالت، سالک، تب کریمه کنگو و هاری را از شایع ترین بیماری ها دانست و ادامه داد: هر ساله با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی و با رشد ویروس های انتقال دهنده این بیماری ها رو به رو هستیم.

وی در خصوص شیوع تب کریمه کنگو در استان گفت: تاکنون 150 مورد تشخیص بیماری را در سطح کشور داشته ایم که 12 نفر سهم استان خراسان رضوی بوده است.

غلام پور دو گروه دامداران و پزشکان و افرادی که با بیماری در ارتباط هستند را در خطر ترین افراد نسبت به این بیماری دانست و گفت: خوشبختانه با رسانه ای کردن این موضوع و اطلاعاتی که داده شده است این بیماری تحت کنترل قرار گرفته است.

رییس آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه این جلسه کاهش تولید، سقط جنین و مرده زایی را از مهمترین آسیب های عدم تشخیص بیماری در حیوانات دانست و گفت: دامداران باید به این مسائل دقت بیشتری داشته باشند تا تشخیص بیماری زودتر انجام شود.

ناظم شیرازی با اشاره به کشنده بودن تب کریمه کنگو اظهار کرد: تب مالت از جمله بیماری های شایع میان انسان و حیوان است که معروف به بیماری هزار چهره بوده و تشخیص آن کار دشواری است و نسبت به تب کنگو فراگیرتر و انتقال آن راحت تر است.

وی با اشاره به 14 هزار و 200 مورد بیماری تب مالت در سطح کشور ، 1421 مورد آن را سهم خراسان رضوی عنوان کرد و افزود: این آمار بالاتر از سطح کشوری است اما با تلاش های انجام شده این روند رو به کاهش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.