باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سوال‌هايي پيرامون واحد آکسفورد که بي‌پاسخ مانده‌اند

در اين گزارش نگاهي کوتاه به چگونگي تاسيس واحد آکسفورد، نحوه پذيرش دانشجو، تعليق آن و اظهارات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي درباره آخرين وضعيت اين واحد دانشگاهي داريم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، پس از تاسيس واحدهاي دانشگاهي لبنان و امارات و نياز سنجي و مطالعه لازم در اين زمينه، دانشگاه آزاد اسلامي تصميم به تاسيس يک واحد دانشگاهي در اروپا، با هدف پيشبرد اصل توسعه جهاني و افزايش کيفيت آموزش گرفت.

با توجه به اهميت فراگيري زبان انگليسي براي تعامل علمي در حوزه بين المللي و رتبه بندي بين المللي دانشگاه هاي دنيا، ايده تاسيس اين واحد دانشگاهي در شهر تاريخي و دانشگاهي آکسفورد در سال 1383 يا (2004م) محقق شد.

اين واحد دانشگاهي در موقعيت جغرافيايي يک منطقه زيبا و سرسبز در کنار شهر آکسفورد است؛ به طوري که رفت و آمد به مرکز شهر و مسافرت به شهرهاي اطراف از جمله لندن از طريق بزرگراه ها و وسايل نقليه عمومي بسيار سهل و راحت است.

* واحد آکسفورد داراي مجوز فعاليت از شوراي اعطاي اعتبار انگليس

زمين دانشگاه حدود 4 هکتار است که داراي ساختمان هايي ويژه بوده و در نگاه اول همخواني بسياري با نشانه هاي تاريخي اين شهر دارد.

اين مطالب برآمده از اطلاعاتي است که بر روي سايت دانشگاه آزاد اين واحد ديده مي شود که  همچنين در اين سايت عنوان شده که واحد آکسفورد داراي مجوز فعاليت از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ايران و همين طور شوراي اعطاي اعتبار انگليس بوده که از مشهورترين موسسات ارزيابي کيفيت آموزشي در جهان است.
 
در اين گزارش، نگاهي کوتاه به تاسيس اين واحد دانشگاهي، نحوه پذيرش دانشجو،  تعليق آن و اظهارات مسئولان دانشگاه آزاد درباره آخرين وضعيت اين واحد دانشگاهي خواهيم کرد.



* جرقه هاي اوليه تاسيس  واحد آکسفورد

ماجراي تاسيس واحد آکسفورد در زمان رياست عبدالله جاسبي کليد خورد؛ اما سر و صدای آن از سال 88 و و بعد از خروج مشکوک مهدی هاشمی بلند شد که گاه به عنوان دانشجوي دکتراي واحد آکسفورد از وي نام مي بردند و گاهي نيز، عنوان مامور رسيدگي به واحد لندن، براي او در نظر گرفته مي شد؛ البته ناگفته نماند که عبدالله جاسبی، عنوان کرده که مهدي هاشمي هيچ ماموريتي از سوي دانشگاه آزاد در انگليس ندارد!

* پذیرش دانشجو در واحد آکسفورد در سال 84 و 85

براساس آنچه دانشگاه آزاد پیش از این اعلام کرده بود،‌ واحد آکسفورد (انگليس) در سال ۸۴ و 85، اقدام به پذیرش دانشجو کرده است؛ چنانچه رئیس وقت واحد آکسفورد دانشگاه آزاد در سال ۸۵ گفته بود که این واحد در حال حاضر دارای ۲۵ دانشجو در رشته های مختلف است؛ اما در سال تحصیلی جدید بیش از ۷۰۰ نفر برای ورود به دانشگاه پذیرش شده اند.

* واحد آکسفورد درآمدزا، يا هزينه بَر

چنانچه گفته شده، هزینه تحصیل در واحد آکسفورد در دوره های آغازین ۳ هزار پوند و در دوره های رسمی بین ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۲۰۰ پوند (هفت میلیون تا ۹ میلیون تومان) تعیین شده بود که نشان مي دهد که اين واحد درآمد زايي خوبي داشته است.

* تعطيلي واحد آکسفورد در پي تحريم ها

بر اساس اين گزارش؛ مسئولان دانشگاه آزاد مدعي شده بودند که از سال 86، با اعمال تحريم ها، حساب هاي واحد آکسفورد از سوي دولت انگلیس مسدود شده و ديگر امکان پذيرش دانشجو در اين واحد وجود ندارد؛ اما اطلاعيه اي که بر روي سايت واحد آکسفورد آمده نشان مي دهد اين دانشگاه حتي براي سال 91-90 هم در مقطع کارشناسي اقدام به پذيرش دانشجو کرده است.

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی نيز در دیدار با مراجع تقلید در قم  در پاسخ به اين سوال که آیا قطع شدن حقوق مهدی هاشمی صحت دارد یا خیر؟ گفته بود: "واحد دانشگاه آزاد در آکسفورد واحدی است که نه دانشجویی داشته نه فعالیتی انجام می‌داد. فقط ۳۰ کارمند محلی و ۵ الی ۶ کارمند ایراني از جمله  مهدی هاشمی در آنجا فعالیت داشتند ."

* واحدی به نام واحد آکسفورد در دانشگاه آزاد وجود نداشته است!

پس از مدتها سکوت خبری درباره واحد آکسفورد، معاون فعلی اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار اول تيرماه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد با مراجع تقلید در قم، اعلام کرده که ماهانه هزاران پوند به حساب واحد آکسفورد در کشور انگلستان پرداخت می شد که بعدها معلوم شد، چنین دانشگاهی اصلا وجود ندارد و اين در حالي است که اين واحد دانشگاهي از زمان تأسیس تاکنون بارها خبرساز شده و درباره فعالیت،‌ عدم فعالیت و وجود يا عدم وجود آن و پول هایی که به حساب این دانشگاه واریز شده، پرسش هايي مطرح شده که هيچگاه مسئولان پاسخ شفافي به آن نداده اند.

* حضور فرهاد  دانشجو در کميسيون آموزش

فرهاد دانشجو به درخواست نمايندگان مجلس در هفته گذشته به خانه ملت رفت؛ اما هدف از اين ديدار فقط احوال پرسي وي با اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات عنوان شد و هيچ سوالي از سوي اين کميسيون در خصوص دانشگاه آزاد اسلامي واحد آکسفورد از دانشجو نشد و مجلس نشينان رسيدگي به واحد آکسفورد را به کميسيون اصل 90 ارجاع دادند. با اين وضع نه تنها ابهامات موجود در مورد وضعيت اين دانشگاه روشن نشده؛ بلکه سوالات تازه‌اي هم در اين زمينه قابل طرح است.

شايان ذکر است، اخيرا رئيس دانشگاه آزاد اسلامي مدعي شده که پول هاي واريزي صرف پرداخت حقوق کارمندان واحد آکسفورد، خريد زمين و پرداخت قبوض آب و برق و گاز شده که اين تناقضات را پيرامون آخرين وضعيت واحد آکسفورد بيشتر مي کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.