افشاگري 2 تحليلگر ارشد صهيونيست درباره جزئيات ترور دانشمندان‌هسته‌ای ایران

دستگاه‌ اطلاعاتی ایران اعلام کرد شواهدی مبنی بر دست داشتن عوامل رژیم صهیونیستی در این‌ ترورها وجود دارد. دستگیر شدن عاملان اصلی این حملات ‌تروریستی و اعترافات آنها نیز حاکی از آموزش دیدن آنها توسط عوامل موساد در کشورهای همسایه ایران و حتی در خود تل‌آویو بود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هنوز چندی از ماجراها و تبعات انتشار کتاب یکی از نویسندگان روزنامه نیویورک‌تایمز درباره دست داشتن آمریکا و دولت اوباما در حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران نگذشته تحليلگر شبكه سي‌بي‌اس به همراه يك تحليلگر ارشد روزنامه صهيونيستي هاآرتص نیز دست به کار شده و از دست داشتن موساد در‌ ترور دانشمندان هسته‌ای ایران می‌گویند.
 
این برای اولین مرتبه نیست که عوامل موساد متهم به دست داشتن در‌ ترورهای دانشمندان هسته‌ای کشورمان می‌شوند. در همان زمان که شهید علیمحمدی، شهید احمدی‌روشن و دیگر شهدای هسته‌ای در عملیات‌ تروریستی مشابه به شهادت رسیدند، دستگاه‌ اطلاعاتی ایران اعلام کرد شواهدی مبنی بر دست داشتن عوامل رژیم صهیونیستی در این‌ ترورها وجود دارد. دستگیر شدن عاملان اصلی این حملات ‌تروریستی و اعترافات آنها نیز حاکی از آموزش دیدن آنها توسط عوامل موساد در کشورهای همسایه ایران و حتی در خود تل‌آویو بود. در آن زمان عوامل رژیم صهیونیستی هیچگاه این حملات را محکوم نکرده و از دست نداشتن خود در این عملیات‌ نیز سخنی به میان نیاوردند.
 
 
 
دیوید سنجر، روزنامه‌نگار آمریکایی در کتاب خود به نام «مواجهه و اختفا» که چند‌ ماه پیش منتشر شد، از عملیات‌ مستقیم عوامل موساد در خاک ایران برای‌ ترور دانشمندان هسته‌ای پرده برداشت و اعلام کرد با وجود اینکه دولت اوباما در این اقدامات ‌تروریستی دست نداشته اما از نزدیک از همه جزئیات باخبر بوده و می‌دانسته عوامل موساد در ایران چه می‌کنند.
 
چند هفته بعد از اعلام خبر دستگیری 20 تن از عوامل ترورهای هسته‌ای توسط وزارت اطلاعات روز گذشته یکی از روزنامه‌های آمریکایی از انتشار کتابی توسط 2 تن از روزنامه‌نگاران آمریکایی و اسرائیلی به نام «دن راویو» و «یوسی ملمان» خبر داد که در آن بیان شده ماموران ویژه موساد در پشت صحنه‌ ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بودند؛ كتابي که در واقع نشان‌دهنده ضربه سنگینی است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بر پیکره عملیاتی موساد در ایران وارد آورده است البته از آنجا که ديگر برای طرف ایرانی بعد مخفی‌ای درباره ترورهای سال 88 تاکنون وجود ندارد، ‌انتشار اطلاعاتی از این دست علاوه بر اینکه می‌تواند نشانی از اختلافات داخلی سران رژیم صهیونیستی درباره طریقه برخورد با ایران باشد، به نوعی «اعتراف پیش‌دستانه»‌ به همراه «روحیه بخشی پس از شکست» نیز شباهت دارد. «يوسي ملمان» تحليلگر ارشد هاآرتص كه يكي از نويسندگان اين كتاب است به محافل اطلاعاتي رژيم صهيونيستي بسيار نزديك است.

روزنامه دیلی بیست در مقاله خود درباره این کتاب نوشته است: زمانی که وزیر اطلاعات ایران در واکنش به خبر ‌ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور در 2 سال گذشته اسرائیل را متهم اصلی عنوان می‌کرد، سران این رژیم واکنشی مبنی بر رد کردن این اتهامات از خود نشان نداده و عنوان نمی‌کردند در این حوادث دستی نداشته‌اند. سران اسرائیل البته خوشحالی خود را نیز از این عملیات‌ مخفی نمی‌کردند و این کشتارها را که به نظرشان موجب کاستن از سرعت اجرای برنامه هسته‌ای ایران می‌شد، اقداماتی می‌دانستند که «دست خدا» در آن دیده می‌شد.

آنها همچنین در واکنش به اعترافات عوامل این‌ ترورها که در تلویزیون ایران پخش می‌شد، آنها را بی‌اعتبار می‌دانستند اما در کتابی که جدیدا توسط 2روزنامه‌نگار اسرائیلی منتشر شده، از جزئیات این عملیات‌ ‌تروریستی پرده برداشته شده است. در این کتاب آمده است: «مطالعات 50 ساله روی شبکه‌های اطلاعاتی موساد نشان می‌دهد روشی که برای کشتن دانشمندان هسته‌ای ایران به کار گرفته شده، ‌روشی بسیار حساس و با ظرافت است که موساد آن را به همین راحتی در اختیار عوامل خارجی خود در انجام‌ ترورها قرار نمی‌دهد و کسانی چون مجید جمالی‌فشی و 20 تن دیگر که ایران اعلام کرده عوامل موساد بوده‌اند، برای بخش بسیار سری نیروهای اطلاعاتی اسرائیل کار می‌کرده‌اند. روش‌ها، ارتباطات حمل و نقل و حتی بمب‌های جدید و ابداع شده که در تهران مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بیش از حد حساس هستند که بتوان آنها را به شرکای خارجی داد.
 
این البته به این معنی نیست که موساد نقشی در این کار نداشته بلکه شواهد نشان می‌دهد واحدی ویژه در سرویس اطلاعاتی اسرائیل یا به واقع موسادی درون موساد، ‌مسؤولیت این عملیات را برعهده داشته است. عوامل این واحد عملیاتی که موساد به آن کیدون می‌گوید، بسیار ضربتی‌تر و خلاقانه‌تر از عوامل عمومی موساد بوده و از تجهیزات بهتری نیز بهره می‌برند و با انجام عملیات گسترده، هر بار که عملیاتی انجام می‌دهند ردپای کمتری از خود بر جای می‌گذارند البته سران اسرائیل هیچگاه وجود واحد عملیاتی کیدون یا انجام عملیات‌ گسترده توسط این واحد را تایید نکرده‌اند.»

هماهنگي با كاخ سفيد

در این کتاب همچنین به وضوح اشاره شده است: «عملیات‌ ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به عملیات «سفید و آبی» مشهور بود؛ نامی که نماد پرچم اسرائیل بوده است. مقامات ارشد اسرائیل که در این کتاب نامی از آنها برده نشده به وضوح بیان کرده‌اند جزئیات عملیات‌ ‌تروریستی خود در خاک ایران را با کاخ سفید و سازمان سیا در میان گذاشته و با هماهنگی کامل با مقامات آمریکایی این‌ ترورها را پیش می‌برده‌اند.
 
به عنوان نمونه در آخرین عملیاتی که در ایران انجام شد، مقامات آمریکایی اعلام کردند به دلیل اینکه این عملیات در برهه حساسی که گفت‌وگوها با ایران انجام می‌شد، ‌انجام شده است، ‌بسیار ناخشنود شده‌اند و اعتقاد داشتند هنگام مذاکره با ایران نباید این عملیات انجام می‌شد.» در این کتاب عنوان شده با وجود اینکه ایران و اسرائیل رابطه سیاسی با هم ندارند و اسرائیلی‌ها نمی‌توانند وارد خاک ایران شوند، ‌عاملان این یگان ویژه ‌ترور مشکلی برای ورود به خاک ایران نداشتند. همچنین 2 همسایه ایران یعنی آذربایجان و ‌ترکمنستان مرزهای بسیار خوبی برای عبور دادن ماموران و وارد کردن آنها به خاک ایران دارند، همچنین با وجود همکاری نزدیک کردها با اسرائیل، عوامل موساد به راحتی در منطقه خودمختار کردستان عراق عبور و مرور کرده و بسیاری از عملیات‌ را از این مکان هدایت می‌کنند.

همكاري اپوزيسيون

اسرائیل همچنین همکاری نزدیکی با گروه‌های اقلیت اپوزیسیون ایران دارد و مسؤولیت مئیر داگان، مدیر سابق موساد از سال‌های 2002 تا 2010 ارتباط برقرار کردن با اقلیت‌ها و همچنین طرفداری از گروه‌های مخالف نظام در ایران بوده است. داگان در این باره پیشنهاد داده بود برای ایجاد ناآرامی در ایران با استفاده از گروهی از دانشجویان کارهای موثری می‌تواند انجام دهد.

داگان همچنین به سران اسرائیل اطمینان داده بود با فعالیت‌هایی که در داخل خاک ایران انجام می‌دهد و ,, از گروه‌های اپوزیسیون، «توانایی تغییر رژیم حاکم در ایران» را دارد و مستقیما بیان کرده بود: «با استفاده از ‌ترور می‌توانیم پروژه‌های هسته‌ای ایران را به تاخیر بیندازیم».

این مقام مسؤول در رژیم صهیونیستی که در این کتاب به نام او اشاره نشده است، بیان کرده داگان در آن زمان اطمینان داشت که «تغییر رژیم در ایران با این‌ ترورها و حمایت از اپوزیسیون ایران کاملا تضمین شده است». او از طرف دیگر معتقد بود با توجه به تحریم‌های صورت گرفته و بحران‌های اقتصادی که برای ایران به وجود خواهد آمد، ‌«حمایت موساد و سیا از اپوزیسیون ایرانی می‌تواند آنها را وادارد تا با توسل به خشونت علیه رژیم ایران آن را ضعیف کند».

داگان پیشنهاد داده بود برای ایجاد ناآرامی در ایران از گروهی از دانشجویان استفاده کنند. دادگان در آن زمان اطمینان داشت که ـتغییر رژیم در ایران با این ترورها و حمایت از اپوزیسیون ایران کاملاً تضمین شده است». او از طرف دیگر معتقد بود با توجه به تحریم های صورت گرفته و بحران های اقتصادی که برای ایران به وجود خواهد آمد، «خمایت موساد و سیا از اپوزیسیون ایرانی می تواند آنها را وادارد تا با توسل به خشونت علیه رژیم ایران آن را ضعیف کنند».

موساد بویژه داگان اعتقاد داشتند با بالا رفتن نارضایتی‌های اقتصادی در ایران که نتیجه تحریم‌های آمریکا و متحدان غربی‌اش است، موساد فرصت بیشتری برای جذب جوانان ناراضی ایرانی خواهد داشت تا از آنها به عنوان منابع اطلاعاتی استفاده کند یا با آموزش آنها از این افراد به عنوان مزدور و شورشی استفاده کند. با این وجود برای این ماموریت بسیار خطرناک که بتواند مجموعه‌ای از عملیات ‌تروریستی در داخل پایتخت ایران را به انجام برساند، موساد تنها به استخدام کسانی که می‌توانستند اسلحه را به سمت هدف نشانه بگیرند، ‌نیاز نداشت؛ این افراد نمی‌توانستند زیاد قابل اعتماد باشند و باید از عواملی غیراسرائیلی استفاده شده و از روش‌های منحصر به فرد واحد عملیاتی کیدون نیز استفاده می‌شد.

موساد به دنبال این پیام به دانشمندان ایرانی بود که در کلاس های درس خود بمانید. کار آکادمیک تان را انجام دهید، تحقیقات خود را منتشر کنید. از زندگی دانشگاهی لذت ببرید اما اجازه ندهید ایران هسته ای شود و گرنه زندگی تان را از دست می دهید. اسرائیل تنها با یک نتیجه راضی می شود نتیجه ای که به آن «فرار سفید» می گویند. دانشمندان ایرانی باید بترسند و برنامه های خود را رها کنند. در این صورت عملیات ها به موفقیت رسیده است.

 
 
عوامل موساد چگونه وارد ایران شدند؟

در این کتاب که با نام «جاسوسان در مقابل آرماگدون» منتشر شده، آمده است: «از اینکه جاسوسان اسرائیل چگونه به خاک ایران وارد می‌شده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. سازمان اطلاعاتی اسرائیل از زمانی که این رژیم در سال 1948 به وجود آمده، ‌هیچگاه هیچ اطلاعاتی درباره فعالیت‌هایش در منطقه خاورمیانه فاش نکرده است. با این حال احتمالات مختلفی در این باره مطرح می‌شود. به طور قطع عاملان واحد ویژه کیدون به وسیله پاسپورت‌های جعلی دیگر کشورها وارد ایران می‌شده‌اند.
 
عملیات جعل اسناد و گذرنامه‌ها توسط واحدی از جاعلان حرفه‌ای موساد انجام می‌شد. موساد در عین حال واحدی را هم برای سرقت گذرنامه‌های غیراسرائیلی دارد که از این واحد نیز برای ورود به کشورهای گوناگون استفاده می‌کند. به عنوان مثال در ژانویه سال 2010 یک تیم عملیاتی واحد کیدون در هتلی در دوبی یکی از نظامیان اسلامگرای فلسطینی را ‌ترور کرد.
 
پلیس محلی در گزارشی که از این قتل منتشر کرد، ویدئویی را نیز منتشر کرد که در آن نشان می‌داد واحدهای عملیاتی با پوشیدن لباس‌های بیس‌بال و با استفاده از کلاه‌گیس و عینک‌های مخصوص وارد هتل شده و عملیات خود را انجام داده‌اند. در این عملیات 27 زن و مرد وجود داشتند که پاسپورت هر کدام مربوط به کشورهای مختلفی از جمله انگلیس، استرالیا و ایرلند بود. مقامات این کشورها خشم خود را از این اقدام اسرائیل بیان کردند اما این عملیات آسیب‌های دیپلماتیک کمی برای اسرائیل به همراه داشت. در واقع مئیر داگان از عملیات دوبی بسیار راضی بود چرا که هدف اصلی آنها محمود المباح، متهم به خرید سلاح برای حماس، کشته شده بود و همه واحد عملیاتی اسرائیل نیز به سلامت به سرزمین خود بازگشته بودند و حتی نامی از آنها نیز به میان نیامده بود.

در طول سالیان اخیر با وجود اطلاعات کمی که از واحد عملیاتی کیدون در دست بود، داستان‌های زیادی درباره این واحد عملیاتی منتشر شد. نام این واحد عملیاتی در خارج از مرزهای اسرائیل مترادف با ‌ترور و قتل بود. در سطح وسیع‌تر، این واحد در واقع بخش اساطیری و افسانه‌ای موساد است که طی چندین دهه داستان‌هایش به صورت نیمی از حقیقت و نیمی از خیال منتشر شده است.

داگان آشکارا معتقد به‌ ترور است و از این مساله‌ ترس و البته شرمندگی‌ای ندارد که بگوید در داخل خاک ديگران عملیات‌ تروریستی انجام می‌دهد. به همین دلیل تیم عملیاتی کیدون را برای انجام عملیات‌ ترور عماد مغنیه در سال 2008 به سوریه فرستاد. با نتایجی که این تیم‌های عملیاتی کسب کردند، داگان از نتایج کارهای خود در سوریه، ‌لبنان، ایران و امارات عربی متحده رضایت داشت. تا قبل از آن موساد ‌ترجیح می‌داد به صورت مخفیانه عملیات‌ خود را پیش ببرد اما تغییر الگوی این سازمان به انجام عملیات‌ آشکارتر در واقع خواسته اصلی آریل شارون، نخست‌وزیر وقت از داگان بود که به نام الگوی «خنجری در بین دندان‌های موساد» معروف شد.

امروز اما با وجود عملیات‌‌هایی که موساد در ایران داشته و‌ ترور دانشمندان این کشور که تحت نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل انجام می‌شود، سران اسرائیل معتقدند با این ‌ترورها نمی‌توانند سرعت پیشرفت برنامه‌های اتمی ایران را کاهش دهند. امروز هرگونه تاخیر در نمایش دستاوردهای هسته‌ای ایران نوعی موفقیت برای این واحد به شمار می‌رود.

«فرار سفيد» هدف ترورهاي موساد

به نظر مقامات اسرائیلی هر اقدامی که باعث شود رسیدن ایران به فناوری هسته‌ای به تاخیر بیفتد، یک پیروزی برای اسرائیل تلقی می‌شود. از این منظر قتل دانشمندان و متخصصان هسته‌ای ایران که در خصوص مطالعات فیزیکی و هسته‌ای فعالیت می‌کردند اهمیت بسیاری دارد. با وجود پیشرفت سریع ایران در عرصه آموزش علوم هسته‌ای، چنین مردانی در نظام آموزشی و علمی ایران کم هستند و از این منظر این ‌ترورها به قدر کافی تاثیر داشته است.
 
دلیل دیگر اما فرستادن یک پیام قوی روانی به دانشمندان ایرانی از طرف اسرائیل بود. فرستادن پیامی شفاف، قوی و روشن برای تمام کسانی که به نحوی در مساله هسته‌ای ایران دخیل بوده و با دولت همکاری می‌کردند. موساد با ‌ترورها به این افراد گفت: در کلاس‌های درس خود بمانید. کار آکادمیک‌تان را انجام دهید. تحقیقات خود را منتشر کنید. از زندگی دانشگاهی لذت ببرید اما اجازه ندهید ایران هسته‌ای شود وگرنه زندگی‌تان را از دست می‌دهید.
 
به گزارش وطن امروز،  اسرائیل به نظر می‌رسد تنها با یک نتیجه راضی می‌شود، نتیجه‌ای که به آن «فرار سفید» می‌گویند. دانشمندان ایرانی باید بترسند و برنامه‌های خود را رها کنند. در این صورت عملیات‌ها به موفقیت رسیده است. داگان پيش از اين از نتایج کار‌ تروریستی در ایران راضی بود و آن را کاری تمیز می‌دانست که هیچ چیز از خود بر جا نگذاشت نه نشانه‌ای، ‌نه اثر انگشتی و نه حتی موتوسیکلتی که در صحنه حادثه بر جا مانده باشد. از نظر داگان ایرانیان تنها می‌توانند حدس بزنند که چه کسی این کار را انجام داده است.
 
در ادامه این کتاب به سوابق رئیس فعلی موساد نیز اشاره شده و بیان شده است: تامیر پاردو به نظر آرام‌تر و نرم‌تر از داگان صحبت می‌کند اما طریقه صحبت کردن او موضوعی انحرافی و گمراه‌کننده است چرا که پاردو زیرک‌تر و البته حیله‌گر‌تر از داگان است. داگان هم‌اکنون به صف مخالفان حمله نظامی به ایران پیوسته و بارها بیان کرده است حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تنها به ایجاد جنگ و از بین رفتن آرامش در اسرائیل کمک می‌کند. داگان بشدت به تحریم‌ها اعتقاد دارد و امید دارد با تنگ‌تر شدن دایره تحریم‌ها و البته حملات سایبری که آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران ‌ترتیب داده است، ویروس‌هایی نظیر استاکس‌نت بهتر بتوانند برنامه‌های اسرائیل را پیش ببرند تا حمله نظامی.
 
داگان معتقد است اگر قرار باشد حمله‌ای علیه ایران صورت گیرد باید توسط آمریکا باشد تا اسرائیل خودش را وارد معرکه نکند. داگان که از سال پیش تاکنون پذیرای تعدادی از خبرنگاران در دفتر خود بوده، ‌تمایلش به حمله نظامی آمریکا به ایران را پنهان نگه نداشته و بارها به این مساله اذعان کرده است. داگان معتقد است حتی اگر اسرائیل نیز برای بازداشتن ایران از دستیابی به فناوری هسته‌ای کاری انجام ندهد، ‌آمریکا جلوی این کشور را می‌گیرد و نیازی به هزینه کردن از طرف اسرائیل برای ایجاد درگیری نظامی نیست. آمریکا البته در این میان به این دلیل که ایران کشوری مسلمان و البته شیعه است، این کار را انجام نمی‌دهد، ‌آمریکا تنها از مساله قدرتمند شدن ایران به عنوان یکی از قدرت‌های نفتی جهان نگرانی دارد.
 منبع: وطن امروز
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: صهیونیست ، شبانه ، افشاگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
جنگ امروز، جنگ نرم است. جنگ با محصولات اسرائیلی، با فرهنگ اسرائیلی، با زندگی اسرائیلی، که البته به مراتب سخت تر از جنگ در میدان است، چرا که دشمن را آشکارا نمی بینی.
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
جنگ امروز، جنگ نرم است. جنگ با محصولات اسرائیلی، با فرهنگ اسرائیلی، با زندگی اسرائیلی، که البته به مراتب سخت تر از جنگ در میدان است، چرا که دشمن را آشکارا نمی بینی.
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
mehdi
۱۵:۴۰ ۱۸ تير ۱۳۹۱
با اسراییل باید وارد جنگ شد.
مرگ بر اسراییل
آخرین اخبار